ברקע ההתפשטות המחודשת של נגיף קורונה בישראל התארח היום (שלישי) פרופ' איתן פרידמן, מומחה ברפואה פנימית ובגנטיקה רפואית, בתוכניתם של בן כספית וינון מגל ב-103FM והתריע מפני ההשלכות הקשות של האבטלה וסגר. בהמשך, התייחס לפרישתה של ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות ומי שהייתה ממובילות המאבק בקורונה, פרופ' סיגל סדצקי.

מגל: שלום פרופ' איתן פרידמן. מה אתה אומר על המצב?
"אני רותח מזעם, בחיי. אני חושב שהיה מספיק זמן לממשלה, למקבלי ההחלטות, להכין אותנו למה שקורה עכשיו והם לא עשו שום דבר, זה אחד. שתיים, אין שום שקיפות. אני אזרח פשוט, רגיל, עובד מבוקר עד ערב, משלם מיסים ולא מבין איך יכולה להיות איפה ואיפה. הישיבות בהן ברור שהייתה הדבקה, אני לא מאשים אף אחד, כעובדה נשארות פתוחות. לעומת זאת חופי הים ובריכות השחייה שאין תיעוד של אדם אחד שחלה, וחדרי הכושר שיש מאמר מנורווגיה שאומר שאי אפשר להידבק בחדר הכושר - סגורים. למה? אני רוצה להבין".

כספית: למה בחדר כושר לא נדבקים?
"עובדה, עשו מחקר".

כספית: המזגן זו הבעיה, לא?
"מזגן לא מדביק, צריך להבין. ארגון הבריאות העולמי אומר – הווירוס הזה לא עובר באוויר אלא בצורה טיפתית, זאת אומרת שאם אתה עומד ליד מישהו והוא יורק עליך אתה יכול להידבק, זה ברור".

כספית: אבל להידבק מהמזגן, לא?
"אין שום הוכחה שהוא מדביק".

מגל: אז כל נושא האוטובוסים בלי מזגן זה חרטא?
"כמו בתי הספר בלי מזגנים שזה חרטא".

כספית: בוא נעזוב את החרטא.
"אני חושב שאפשר להתגבר, אם מישהו חושב שהמזגן באמת מדבק קודם כל תוכיח את זה, תראה לי מחקר אחד שמראה. לא שבודדת חלקיקים של הווירוס, תראה לי שבודדת חלקיקים של הווירוס ברמה כזו שהוא חי ויכול להדביק".

כספית: לא היית ממש לס אבל היית מהמתונים.
"לא הייתי בחבר'ה של לס. אני מסתכל על הנתונים ואני יודע לקרוא נתונים, אני עוסק בזה כל יום וכל היום ואני אומר – יש משהו שאנחנו כעם עשינו לא בסדר מאז שהייתה הפתיחה והדבר הזה אומר שאנחנו, הצעירים בעיקר, לא אני המבוגר, הצעירים לא שמרו על ריחוק חברתי. זה הדבר העיקרי שמונע את ההדבקה. מה שעשו עד חודש מאי היה נכון, היה טוב, אנחנו קיימנו את ההוראות. קורה כשפותחים סגר, נותנים לאנשים לשבת יחד ולשתות הם פורקים עול, זה ברור לגמרי, זה מנטלי. נמאס להם לקיים את ההוראות וזה משהו שהיינו צריכים לצפות".

פרידמן המשיך: "אמרתי שהמסכות אינן עוזרות בחלל הפתוח, גם ארגון הבריאות העולמי אמר את זה. הם שינו את גישתם ב-5 ביוני. הם אמרו - מסכות בחללים סגורים ובמקום בו אינך יכול לשמור רחוק הן אכן יעילות, במרחב הפתוח זה לשיקולה של הממשלה. אין שום הוכחה שזה עוזר, כתוב שחור על גבי אינטרנט. האם נעשו טעויות על ידי הממשלה? בטוח. אם אותו גוף שמצייר את תרחישי האימים עכשיו הוא אותו גוף שצייר את תרחישי האימים במרץ ואז התרחישים לא התקיימו, לי יש ספק האם הגוף המייעץ באמת יודע לתכלל את הכול. צריך להבין, להערכתי ולהערכת הרבה אנשים הרבה יותר חכמים ממני - המחיר הבריאותי, המנטלי, הגופני והעתידי של אבטלה, של סגר, היעדר ביקורת לאנשים שלא ימצאו אצלם לא סרטן מעי הגס, הערמונית או השד - המחיר יהיה הרבה יותר גבוה מאשר המספר של האנשים שחלו ומאושפזים".

מגל: היו מדינות עם עשרות אלפי מתים, אי אפשר להתעלם מזה.
"המדינה היחידה שניסתה חיסון עדר היא שוודיה כל שאר המדינות נקטו באותה מדיניות".

כספית: הווירוס הזה עדיין לא מפוענח, מישהו שלח לי מחקר גדול איך אדם אחד הפיץ את הווירוס לתשעה אנשים, כי נמצא שזה כן יכול לעבור באוויר שמונה מטר.
"קודם כל המילה קטלני לא מתאימה לווירוס הזה, זה אבולה שהיו 60% מהאנשים שמתו. הווירוס הזה, ההערכות המקסימליות מדברות על 3%-2% בהתחלה, ועכשיו מדברות על חצי אחוז. אנחנו נמצאים אגב במקום טוב מבחינת תמותה אבל חזות פני הכל ולא המדד העיקרי על פיו אנחנו נמדדים כחברה וכעם, הוא לא איך אנחנו מגנים על אותן אוכלוסיות בסיכון גבוה, ואנחנו עושים עבודה מצוינת. שיעור האנשים מעל גיל 70 שחלו מתוך ה-30 פלוס אלף בישראל, פחות מ-5% אנשים חלו. פחות מ-10% חלו מעל גיל 60".

כספית: אז למה אתה כועס?
"אני כועס כי הממשלה מתנהלת בצורה לא שקופה, הפרוטוקולים של דיונים בממשלה יהיו סגורים 30 שנה, למה? מי מקבל את ההחלטות? על סמך מה זה מבוסס? למה ישיבות פתוחות ובריכות שחיה שמצילות חיים של אנשים פחות מטלית נסגרות? אין שום היגיון, והים? אלה המקומות הכי בטוחים. לו הייתה לי אפשרות הייתי ממליץ לכולם להישאר כל היום בבריכה עם קטטר כדי שלא ישתינו במים".

מגל: פרופ' סיגל סדצקי פרשה היום ממשרד הבריאות בעקבות הביקורת.
"יש לי תמה אותה אני מקפיד להפיץ גם בפייסבוק. אני חושב שאנחנו כעם וכאומה וכגוף אחד שחשוב לו להמשיך להיות ביחד צריכים להפנים. הווירוס הזה לא הולך לשום מקום ובמקום שניתן לו לנהל אותנו עם החלטות תזזיתיות שלא תמיד רציונליות ומשלימות אחת את השנייה, אנחנו צריכים להתרגל למציאות חדשה שתלווה אותנו לפחות לשנה הקרובה. המציאות הזאת אומרת 'בואו נשמור על מרחק והיגיינה', אבל אני מצפה מהממשלה שתלמד את הלקחים מהפעם הקודמת ותיישם אותם. יותר חשוב מזה, שתשמע את הקולות שלנו, את הרצונות שלנו, תתכלל אותם ותתחשב בהם - לא רק באופן סקטוריאלי אלא באופן גלובלי".

מגל: דעתך על כל סרטוני המעצרים של אנשים שלא עוטים מסכות?
"אובר דוינג מטורף של המשטרה".

מגל: שישחררו קצת?
"כן, זה לא שכל מי שלא עוטה מסכה הוא אחראי להדבקה של 460 אלף איש ברחבי העולם".

כספית: אני חולק עליך.
"זה אחריות אישית".

ב ן -המשטרה קיבלה הוראה לאפס את הציבור ולפי מה שאני רואה הציבור לא ממושמע כל כך.
"אנשים רוצים שיהיה להם גם מקל וגם גזר, אז תראה מה עשה ראש עירית נשר במקום להורות לעובדים לעשות טייזר ולעצור את כולם ולתת קנס. הוא מבקש מהשוטרים והפקחים לעצור את אלה שלא עוטים מסכות עם חיוך ודף הסבר, לתת להם מסכה לעטות על הפנים. לדבריו -ההיענות היא מצוינת, יש גם דרך אחרת לעשות את זה, לא תמיד צריך להרביץ ולהפחיד".