הפרקליטות העבירה הערב (שלישי), לבקשת המשטרה, את החקירה בפרשת 'המימד החמישי' מידיה של המשטרה לטיפול של הרשות להגבלים עסקיים. לפני מספר ימים פנתה המשטרה לפרקליטות וציינה כי לא תוכל להמשיך את הבדיקה או לקיים חקירה בפרשה, מאחר שמעורבים בה גורמי משטרה, גם אם אינם חשודים נכון לעת הזו.

בפרקליטות נענו לפניית המשטרה והחליטו להטיל את החקירה על רשות התחרות ברשות להגבלים עסקיים. נבהיר ונציין כי בהחלטה אין הודעה על סגירת תיק החקירה, אלא העברת החקירה לידי גוף חיצוני, שאינו כפוף למשטרה.

כזכור, במהלך פברואר 2020 החליט מ"מ פרקליט המדינה באותם ימים, דן אלדד, על פתיחת חקירה פלילית בחקירה האמורה, וזאת לא בעקבות מידע או חומרים שהועברו אליו, אלא מידע שהועבר עוד קודם ליועץ המשפטי לממשלה בדבר חשד להתנהלות בלתי תקינה בהתקשרות בין המשטרה לחברת 'המימד החמישי' בהיקפים עצומים, כל זאת לטובת תוכנה שהייתה אמורה לאגור את התיקין המנהלים במשטרה.

דן אלדד. צילום: דוברות משרד המשפטים
דן אלדד. צילום: דוברות משרד המשפטים

עוד עלה חשד כי במסגרת החקירה עבר סכום כסף לא מבוטל מהמשטרה לטובת אותה מערכת טכנולוגית, וזאת לאחר דיון שהתקיים בהשתתפות רב ניצב בדימוס רוני אלשיך ובכירי החברה, שבראש הדירקטוריון שלה עמד באותם ימים שר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ.

במסגרת התלונה והמידע שהועבר, נטען כי המשטרה לא טיפלה בבחינת המערכת הטכנולוגית, כפי שהיה אמור להיעשות בעסקאות מסוג אלו, ובתוכנות כמו זו שהוצעה למשטרה. היא לא בדקה את יכולותיהן של חברות אחרות והחליטה על ספק יחיד, תוך שהיא מעניקה פטור ממכרז לחברת 'המימד החמישי'.

מבדיקה ראשונית שנעשתה לחברת המכרזים, שהעניקה את אותו פטור, הוצגו עובדות שגויות שאינן עומדות בכנה אחד עם העובדות שהיו מצויות בשטח. חשוב לציין כי חברת 'המימד החמישי' הוקמה רק שנתיים לפני ההתקשרות עם המשטרה, ב-2014, ועסקה בפיתוח של מערכת תוכנה מלאכותית ליישומים וצרכים של מובילים צבאיים, ממשלתיים ואזרחיים, במטרה, בסופו של יום, לדאוג לתכנים המצויים בתיקי החקירה, ולהציג אותם בתור מאגר אחד.

עוד עולה כי המשטרה העבירה לחברה גישה לנתונים ומאגרי מידע של הציבור תוך פגיעה לכאורה בפרטיותו מבלי שיכלה לאמוד באמת את המסוגלות והיכולת הביצועית של אותה חברה.

בני גנץ. צילום: רויטרס
בני גנץ. צילום: רויטרס

באותם ימים פרסם יוסף שפירא דוח ביקורת חמור על אותו הליך, והעיר כי היה על המשטרה לבצע בדיקות פיילוט בטרם בוצעה הרכישה, כך שהוסיף בעצם על ההתנהלות הבלתי תקינה בעסקה האמורה.

עוד נציין כי במהלך פברואר האחרון התבקשה המשטרה, על ידי הפרקליטות, לפתוח בבדיקה בנוגע ל'מימד החמישי'. על פי אותה בקשה, המשטרה החלה באיסוף חומרים, ובפגישה שהתקיימה בפרקליטות, הבהירו נציגי המשטרה כי אין זה יהיה נכון שהמשטרה תנהל את החקירה.

בהתנהלותה הוצגו הדברים בפני הפרקליאטות בין היתר על סמך ביקורות שעלו כבר אז, על ההחלטה להפקיד בידי המשטהרה את אותה בדיקה. לאור הדברים, הגישה המשטרה את הדברים, שבעקבותיהם החליטה הפרקליטות לפתוח בבדיקה.

ב-2018 נסגרה אותה חברה, ובעצם הובילה לטענות שהועלו לגבי הבעייתיות של העסקה. לנוכח המעורבים באותה עסקה, הגם שאינם חשודים נכון לעת הזו, ביקשה המשטרה מהפרקליטות לשחרר אותה מהחקירה האמורה ולהעביר אותה לגורם חוקר חיצוני אחר. כאמור, הפרקליטות נענתה לחקירה.