זעזוע בעיראק וברחבי העולם אחרי שהעיתונאי השאם אל־האשמי, המומחה הגדול במדינה לענייני דאעש וארגונים חמושים אחרים, נורה למוות בבגדד ביום שני בלילה. החשד הוא שארגון חיזבאללה העיראקי ביצע את ההתנקשות אחרי שאיים לפגוע באל־האשמי.

חמושים רכובים על אופנוע ארבו לאל־האשמי (47) ליד ביתו בבגדד אחרי שחזר מראיון בטלוויזיה, שבו דיבר על ההתקפות של מיליציות פרו־איראניות בימים האחרונים, וירו בו מטווח קצר לפני שיצא ממכוניתו. הוא פונה לבית החולים, שם נקבע מותו. אתמול הוא הובא לקבורה בעיר נג'ף.

אל־האשמי נחשב למומחה המוביל בעיראק לענייני דאע"ש וטרור סוני שימש פרשן מוביל בתקשורת המקומית והבינלאומית ופרסם ספרים ומאמרים רבים, כולל בשיתוף פעולה עם חוקרים ישראלים.

הוא בחן מסמכים פנימיים של ארגון הטרור שנתפסו במעוזיו בעיראק ובסוריה, ואף ייעץ לממשלה בבגדד ולכוחות הקואליציה במלחמתם בדאע"ש. לאחר ההשתלטות על מעוזי דאע"ש בעיראק, החל אל־האשמי להתמקד בפעילותן של המיליציות השיעיות והפרו־איראניות במדינה. 
בשל פעילותו היה נתון אל־האשמי לאיומים רבים, ולאחרונה הוא אף נאלץ לצאת לגלות קצרה מחוץ לעיראק. אף ארגון לא נטל אחריות על ההתנקשות, אולם החשד העיקרי כאמור הוא שמדובר בפעולה של ארגון חיזבאללה העיראקי ששלח לו איומים מפורשים, כאשר דובר הארגון אבו עלי אל־עסכרי אף הצהיר: "נרצח אותך בביתך".

ראש ממשלת עיראק מוסטפה אל־כאט'מי גינה את הרצח והטיל את האחריות על "קבוצות מחוץ לחוק". "מי שהיו מעורבים בשפיכת דם עיראקי ייתפסו ויועמדו לדין", הצהיר. "לא נאפשר למתנקשים לגרום לכאוס בעיראק". הרשויות הורו על חקירה, ואתמול בבוקר הודח קצין המשטרה שהיה אחראי על האזור שבו התגורר אל־האשמי.

דבר הרצח עורר גינויים בתוך עיראק, בקהילה הבינלאומית ובקרב חוקרי המזרח התיכון. "השאם היה יהלום אמיתי, מבריק ביותר והטוב ביותר בתחום", אמר צ'רלס ליסטר, חוקר טרור ממכון המזרח התיכון בוושינגטון. "חבר יקר, שקט, קלאסי, אוהב את ארצו", הספיד אותו ידידו העיתונאי עלי האשם.