מאז שיצאה ההוראה ממוסקבה לסגירת חנויות רבות ב-31 למרץ, החלה עלייה משמעותית בדרישה לקנות ולמכור בצורה מקוונת - כך דווח באתר The Moscow Times. לדוגמה, רשת מוצרי המזון Utkonos דיווחה על עלייה של 60% במכירות בהשוואה לאותה תקופה אשתקד. הרשת מפעילה אתר סחר, אפליקציה וכן שירות משלוחים מהיר 24 שעות ביממה.
 
דיווחים דומים הגיעו גם מחברות נוספות המציעות מכירה אונליין של מוצרי צריכה. נתונים מפלטפורמת התשלומים המקוונת של Yandex, מעידים על עלייה של 78% בהזמנות אונליין ממסעדות ובתי קפה בין 30 במרץ ל-5 באפריל; זאת בהשוואה לחודש קודם.
 
שוק חדש של הזדמנויות עסקיות
אומנם משבר הקורונה האיץ קצת את מהלך העניינים, אבל בחמש השנים האחרונות, חנויות מקוונות ממדינות זרות הפכו לפופולריות במיוחד בשוק הרוסי. הנתונים מעידים כי תחום הקמעונאות ברוסיה נפתח לאיקומרס זר יותר מאי פעם.

נכון לספטמבר 2018, לפי סקר של GfK ומנוע החיפוש יאנדקס, כ-76% מהרוסים שקנו באינטרנט עשו זאת באתרים בחו"ל, לעומת 88% שביצעו רכישות באתרים רוסים. שוק המכירות מעבר לגבול-רוסיה (כלומר טובין הנמכרים לצרכנים רוסים) נאמד בשווי של 3 עד 5 מיליארד דולר ב-2018, עם כמות הזמנות אונליין הגדלה מדי שנה ב-30 אחוזים. רשות הדואר ברוסיה דיווחה כי העבירה כ-345 מיליון משלוחים מעבר לים בשנת 2018.

לאור השינויים המבורכים הללו בשוק הקמעונאות במדינה, נוצרו הזדמנויות עסקיות חדשות - הן לעסקים והן למפרסמים. שוק הקניות המקוונות ברוסיה הניב כ-26 מיליארד דולר ב-2019, לפי נתוני AITC. מעבר לכך נמצא שמעל 40% מהאוכלוסייה הבוגרת ביצע רכישות מקוונות בשנה זו, כשליש מהן במכשירים ניידים.

לפרסם לקהלי יעד חדשים במהירות הקליק
שווקים מתפתחים הם הזדמנות מצוינת לקבל דריסת רגל, שתאפשר גידול משמעותי בהכנסות ורווחים בעתיד הנראה לעין. אומנם בהשוואה לעולם המערבי רוסיה קצת מדשדשת מאחור בכל נושא הקניות בדיגיטל, אבל זה בדיוק מה שהופך אותה להזדמנות עסקית מצוינת. ממגמת גידול שכזו אפשר רק להרוויח.

מי שיודע להסתגל למצבים חדשים ולמצוא הזדמנויות גם בעיתות משבר, הוא זה שישרוד ובסופו של דבר גם ישגשג. עם יותר מ-1.2 מיליון דוברי רוסית בישראל, ומעל 100 מיליון דוברי רוסית בעולם - מדובר פה בשוק פוטנציאלי לא ממומש, שנמצא בשלבי פריצה ורק מחכה שיבואו.

שער הכניסה לשוק הרוסי
פלטפורמת Yandex מהווה שער כניסה לדוברי רוסית בארץ ובעולם, וכוללת מנוע חיפוש, מייל, שירותי פרסום ועוד. למעט אתרי סושיאל כגון vKontakte או אתרי תוכן ומסחר ברוסית, יאנדקס הוא המקום לקבל בו את דריסת הרגל שלכם בשוק הרוסי. עם יותר מ-3 מיליארד ביקורים בחודש במנוע החיפוש וזמן שהייה ממוצע של 11 דקות, אתם מקבלי קהל יעד ממוקד שמחפש אינספור מוצרים ושירותים. כל מה שנשאר לכם זה להציע.

הפרסום ביאנדקס מתבצע באמצעות רשת Yandex Direct, שהיא המקבילה הרוסית של גוגל אדס. חשבונות פרסום חדשים יכולים לקבל קופון של 200 דולר להתנעת התהליך, והתמיכה הטכנית זמינה להיכרות עם המערכת ולכל שאלה שעולה בדרך.