ההגבלות החדשות לא מספיקות? לאור העלייה בתחלואה, וההגבלות החדשות שנכנסו לתוקף אמש לאחר שאושרו בממשלה,ראש המל"ל, מאיר בן שבת פנה היום (רביעי) לשרי הממשלה ודרש מספר צעדים, שגיבש במכתב המלצות "במסגרת המאמצים לבלימת הקורונה". במכתב ששלח, ציין כי בהמשך לישיבת הממשלה מה-6 ביולי תכלית המאמצים של המל"ל היא "הכלת המגיפה, באופן שיאפשר פעילות מרבית של המשק והמרחב הציבורי, ומענה הולם לאתגרי הבריאות".

עוד כתב בן שבת במכתבו: "היעד הקונקרטי אותו אנו מבקשים להשיג הוא הורדת מספר הנדבקים ביום מתחת ל-100 ושימור רמה זו לאורך זמן, גם לאחר שיוסרו ההגבלות". בן שבת אף הזהיר לגבי האפקטיביות של הצעדים הקודמים שנקטה הממשלה: "ייתכן כי לא יהיה די בצעדים אלה כדי להגיע ליעד המבוקש, או אז נידרש לצעדים נוספים". בן שבת דרש מהשרים הרלוונטיים להעביר המלצות להנחיות נוספות שייצרו "תועלת מרבית ומחיר כלכלי מינימלי" עד ה-8 ביולי בשעה 20:00.

"אירוע קשה יותר"

בתוך כך, סגן שר הבריאות יואב קיש התייחס אף הוא למצב מעל בימת הכנסת, ואמר: "אנו בלב ההתפרצות של הגל השני, ונמצאים באירוע קשה יותר, ומאתגר יותר בכל ההיבטים מהגל הראשון. זאת התפשטות כלל ארצית".

"אנו רואים את התחלואה בכל אזורי המדינה", הוסיף קיש. "מה שהיה בסיבוב הראשון היה מצומצם יותר, והיה קשור לאנשים שהגיעו מחו"ל עם הנגיף. היום יש הדבקה קהילתית רחבה, מעל 1,300 נדבקים חדשים רק מאתמול - כמעט פי שתיים מהגל הראשון. הגל השני הרבה יותר משמעותי מהגל הראשון".

קורונה בישראל (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)
קורונה בישראל (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)

"יש הערכות מצב שמתבצעות ויתבצעו כל יום", אמר עוד סגן שר הבריאות. "במקרי חירום אנו מקיימים אותן גם בסופי שבוע ובחגים. במקביל להערכות מצב שוטפות, אנו נערכים עכשיו להתמודדות עם הגל השני. יש הפקת לקחים מהאירוע הקודם ומהניסיון שהצטבר בארץ ובעולם. בגל הראשון הוקם משל"ט (מוצב שליטה) שישב בבית החולים שיבא בתל השומר, שהכיל את כל הגופים, הייתה התגייסות מדהימה".

"יש לנו הערכות לניטור דיגיטלי של מגעים עם חולים מאומתים, היינו רוצים אפליקציה או צמיד שתאפשר לנו לאתר מקרים כאלו באופן מיידי. כרגע יש לנו רק את הכלי של השב"כ", התייחס קיש לנושא האיכון. "חשוב שנבין, יש לי הרבה דברים שאני חושב שצריך לעשות ולשפר, אבל חשוב לומר מה כן נעשה כבר, ולמה היום אנו יותר חזקים מהפעם שעברה - ברמת הבדיקות, אנו במספרים של מעל 25 אלף ביום. זה מספר אחד או שניים בעולם פר קפיטה. זה הישג עצום של מדינת ישראל".

קורונה בישראל (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)
קורונה בישראל (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

"אנחנו היום עדיין באחוזים שמאפשרים את התקווה שאולי נעצור בזמן, ולא נכנס לאירוע מורכב שיחייב סגר", התייחס הבכיר לחששות הציבוריים לחזרה לסגר כללי. "אנו מבינים איפה הסכנה. טבעה של המגיפה הזאת, שאם היא מגיעה למספרים בלתי נשלטים - לא יעזרו כל ההכנות. לשם אסור שנגיע".