מדעני מוח ורופאים מומחים מתריעים מפני תופעת לוואי חמורה של הקורונה - נזק מוחי, זאת לאחר שהצטברו עדויות רבות לפיהן המחלה עלולה להוביל לסיבוכים נוירולוגים חמורים כמו דלקת מוח, פסיכוזה והזיות. המדענים מזהירים כי כמות החולים הגדולה ברחבי העולם עלולה לגרום ל"גל" של מחלימים שעלולים לסבול מסיבוכים נוירולוגיים ארוכי טווח. 

במחקר שפורסם השבוע בכתב העת "Brain" סקרו המדענים 43 מקרים של חולי קורונה שסבלו מתופעות כמו חוסר תפקוד זמני של המוח, שבץ, נזק עצבי ופגיעות מוח קשות נוספות. המחקר, שנערך באוניברסיטת לונדון קולג', מצטרף לשורת מחקרים נוספים שמצאו כי מחלת הקורונה עלולה לגרום לנזק מוחי. 

"הדאגה העיקרית היא שיש כרגע מיליוני אנשים שחולים בקורונה, ובתוך שנה יהיו עשרה מיליון אנשים שהחלימו מקורונה, ואותם אנשים עלולים לסבול מפגיעות קוגניטיביות, דבר שעלול להשפיע על יכולתם לעבוד ולתפקד באופן תקין", הסביר ד"ר אדריאן אוון, מדען מוח קנדי, בריאיון ל'רויטרס'. 

במחקר נמצאו תשעה חולים שאובחנו עם תסמונת נוירולוגית נדירה בשם ADEM, שבדרך כלל מופיעה בילדים ויכולה להיגרם מזיהום ויראלי. מחברי המחקר סיפרו כי בקליניקה שלהם בלונדון הם רגילים לפגוש אדם אחד המאובחן בתסמונת זו מדי חודש, אך בתקופה האחרונה נרשמה עלייה מדאיגה ומדי שבוע מאובחן מקרה חדש.

"הקורונה התפרצה רק לפני כמה חודשים, וייתכן כי איננו מודעים עדיין לכל הנזקים ארוכי הטווח שהיא עלולה לגרום לחולים בה", אמר רוס פטרסון, אחד ממובילי המחקר. "הרופאים צריכים להיות מודעים לאפשרות הזו של סיבוכים נוירולוגים, מאחר שאבחון מוקדם במקרה כזה יכול לשפר מאוד את חיי החולים. לכן חשוב לאסוף את המידע הזה עכשיו".

פטרסון הוסיף כי העדויות המצטברות מדגישות את הצורך בקיום מחקר גדול, מפורט וגלובאלי, כדי להעריך עד כמה נפוצים הסיבוכים הנוירולוגים והפסיכיאטרים. כעת הוא עוסק בפרויקט מחקר בינלאומי, במסגרתו חולי קורונה מכל רחבי העולם יכולים לערוך סדרה של מבחנים קוגניטיביים כדי לבדוק האם התפקוד המוחי שלהם הושפע מהמחלה.