חוקרים של רשות העתיקות והמכללה האקדמית תל חי חשפו תחריטי קיר עתיקים ששייכים לתרבות בנאים קדומה ומסתורית. התחריטים נמצאו על קירות קברים ענקיים בני כ-4,200 שנים, המכונים "דולמנים", ומומחים סיפרו כי הם פותחים צוהר לעולמה האמנותי של תרבות הבנאים הקדומה. 

במחקר שפורסם בשבוע שעבר בכתב העת "Asian Archaeology" הצביעו החוקרים על ארבעה אתרים שונים ברמת הגולן ובגליל העליון, בהם הותירו בוני הדולמנים מוטיבים אומנותיים על קירות מבני הענק שהקימו. 

בדולמן אחד נמצאה אבן מעוצבת כפנים אנושיות, בדולמן אחר התגלה פאנל ובו צורות גיאומטריות שנחרתו בסלע. בדולמן בשמורת היהודיה זיהתה פקחית של רשות הטבע והגנים חרותות של בעלי חיים בעלי קרניים, כיעלים, דישונים ופרות בר. "נדהמנו לגלות שם שבע חיות בעלות קרניים מסוגים שונים בקומפוזיציה מורכבת, שנחרתו על קירות תא הקבורה", סיפר ברגר.

חרותות סלע שהתגלו בגליל ובגולן. צילום: יניב ברמן, רשות העתיקות

הדולמנים, מבני קבורה הבנויים מסלעים ענקיים, נחשבים לאחת מהתופעות הארכיאולוגיות המרשימות ביותר בארץ ישראל. "לפני שנים אחדות התגלה פאנל ובו ציורי קיר בתוך דולמן ענק בשדה שסביב קיבוץ שמיר, זו הייתה הפעם הראשונה שבה תועדה אמנות סלע בהקשר של דולמנים במזרח התיכון", סיפר פרופ' גונן שרון, שחיבר את המאמר ביחד עם הארכיאולוג אורי ברגר.

"בעקבות התגלית הוחלט על פרויקט מחקר לאיתור ותיעוד אומנות בדולמנים ברחבי ארץ ישראל. סקרנו עשרות דולמנים ברחבי הגליל העליון והגולן בניסיון לחשוף את עולמם של בני תרבות מסתורית זו, שהתקיימה לפני למעלה מ-4000 שנה והותירה אחריה רק דולמנים כעדות לתרבותם העשירה". 

"עד היום אותרו דולמנים רבים בארץ ובמדינות השכנות, אבל לא ידענו כמעט כלום על ציביליזציית בנאי-העל הזו, מעבר לשרידי הבנייה האדירים שהם הותירו אחריהם כעדות לקיומם באזור", סיכם ברגר. "חרותות הסלע פותחות לנו, בפעם הראשונה, צוהר לתרבות שעומדת ברקע הקמתם של הדולמנים".

המחקר מסיר אט אט את המסתורין הקיים סביב אותה תרבות שאחראית על אחד ממפעלי הבנייה הגדולים ביותר, ועם זאת הפחות מוכרים, בהיסטוריה הארץ-ישראלית. עם הגילויים החדשים ניתן יהיה, אולי, להתחיל ולזהות את מערך האמונות, תפיסות העולם והסדרים החברתיים של האוכלוסייה המסתורית.