גורמים שעוסקים בגיבוש תקציב המדינה הופתעו הערב (רביעי) מהודעת הרמטכ"ל על ביטול התרגיל הגדול בשל שיקולי תקציב, ואמרו כי לא מפתיע שההודעה הזו יוצאת מספר ימים בלבד לפני הדיון על תקציב 2020, וכי מדובר בספין.

התרגיל בוטל בשל הקורונה ולא בגלל כל סיבה אחרת. הגורמים הוסיפו כי למרות משבר הקורונה, בצה"ל ממשיכים לדרוש תופסת לתקציב במילארדי שקלים גם לתקציב 2020 ומסרבים להצעות התייעלות במילארדי שקלים שמוצגים להם.

מוקדם יותר צה"ל הודיע כי תרגיל המעבר משגרה לחירום (מעמ״ל) שתוכנן לחודש ספטמבר - יבוטל. בהודעת דובר צה"ל נמסר כי הרמטכ"ל, אביב כוכבי, קיבל את ההחלטה כחלק מהתהליך לתעדוף משימות צה"ל לשנת 2020, וזאת לנוכח פערי תקציב.

הרמטכ''ל אביב כוכבי (צילום: דובר צה''ל)
הרמטכ''ל אביב כוכבי (צילום: דובר צה''ל)

התרגיל המטכ"לי תוכנן כחלק מגרף האימונים השנתי, לאור לקחים מנוהלי קרב של תוכניות אופרטיביות ולקחי תוכנית העבודה לשנת 2019. התרגיל נועד לבחון את יכולת צה"ל לעבור ממצב שגרה למצב מלחמה, בתרחיש רב זירתי עצים. בתרגיל היו אמורים להשתתף אלפי אנשי מילואים, ועל כן הוחלט על ביטולו מבעוד מועד וטרם הוצאת צווי מילואים.

כזכור, שר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ הורה בשבוע שעבר על גיוסם של 500 אנשי מילואים נוספים להתמודדות עם נגיף הקורונה. בנוסף הוא קיים הערכת מצב בנושא התפשטות הנגיף, בהשתתפות השר לנושאים אזרחיים במשרד הביטחון, סגן הרמטכ"ל, אלוף פיקוד העורף, מתפ"ש, מנכ"ל משרד הביטחון ועוזר השר להתגוננות.

בישיבה אישר גנץ את גיוס של אנשי המילואים הנוספים עד לחודש יולי, ברובם למערך הפעלת המלוניות והפעילות של פיקוד העורף בערים השונות. עוד הוחלט כי משרד הביטחון יפעיל עשרה מלונות נוספים עד שבוע הבא, בנוסף לאלו הפועלים כעת.