הפזמונאי הוותיק והמצליח יוסי גיספן, שכתב רבים מלהיטי המוזיקה הישראל ב-20 השנים האחרונות, שוחח היום (רביעי) עם בן כספית ואריה אלדד בתכניתם ב-103FM על רגשותיהם של חבריו בתחום התרבות והמכתב שנשלח לשר התקשורת הנדל, עליו חתומים 200 אמני במה ומוסיקה.

200 אמני במה ומוזיקה, ביוזמת ירדנה ארזי, חתמו על מכתב לשר התקשורת יועז הנדל בו הם מבקשים לעודד, להנחות תחנות רדיו וטלוויזיה להתמקד ביצירה ישראלית, לתת מענקים, לייצר ימי שידור בקיץ, לפצות את האנשים. מה אתה אומר יוסי?
"אני אומר שבנוגע לאחוז המוזיקה הישראלית ברדיו אנחנו קצת לוקים בחסר ויש מקום לשיפור, מסיבה אחת פשוטה, כי אין אף מקום בעולם שמשמיעים מוזיקה עברית, ואני לא חושב שאנחנו צריכים להיות יותר צדיקים מהאפיפיור. יש תחנות מעל ל-50% מוזיקה לועזית, אני מתייחס בעיקר לתחנות הציבוריות למשל גלגל"צ שיש לה 50% מוזיקה לועזית".

כמה מקבל אומן על השמעת שיר בתחנת רדיו?
"אני לא חושב שגם זה העניין. לא מדובר בכסף אלא בשפה העברית, בבית שלנו, על זה אנחנו רוצים להגן. כסף זה לא ייתן יותר".

המטרה לעזור.
"אפשר לעזור בדרכים אחרות, אפשר לעודד מופעים יזומים, תמיכה באומנים שלא כולם זוהרים, ולא כולם חיו על שכר גבוה מאוד להופעה. צריך לעזור, גם אומנות זה חלק ממפעל חיים של המדינה הזאת. גם התרבות, הרי אי אפשר לקיים מדינה בלי תרבות".

-מרוצה מטיפול הממשלה לגבי מצוקת האזרחים?
"אני לא יודע, כבר נהיה פה כאוס אחד גדול. הכול הפך לבלבול, לא יודע מי נגד מי, אני רק מרגיש בבטן ואולי אני טועה, אני מקווה שאתבדה, אבל יש לי הרגשה שאנחנו לפני הפיכה אנרכיסטית שלא הייתה כמוה בארץ מעולם. הציבור צועק הצילו, אבל הצילו עצבני".

יציאה לרחובות?
"לא יודע, סתם תחושת בטן. אני ניזון מדפי פייסבוק ורשתות חברתיות, משם אפשר לקבל את התחושה הזאת שאנחנו רגע לפני התפוצצות. אני לא מבין את הדבר הזה שהממשלה אישרה תקציב של מאה מיליארד ורק חלק קטן מזה עבר לציבור. קטונתי מלהתעסק באזורים האלה".

מחאת האמנים. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
מחאת האמנים. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

אתה מפחד מאלימות? שומע אנשים בתחום הזה שמדברים על מלחמה.
"תראו אני נגד אלימות קודם כל, לכן אמרתי שאני חושש ואני מקווה להתבדות. אבל יש צעקה, כרגע היא אמנם צעקה שקטה אבל יש צעקה כואבת שממנה עולה, כאילו, 'די'. נמאס לציבור להפגין עם שלטים מול הבית של שר כזה או אחר, אלא ההפגנות רוצות לעלות שלב ואלה הקולות שאני שומע וזה מאוד מלחיץ אותי".