"ביום ראשון אחר הצהריים קיבלתי מכתב זימון לשימוע, ובערב הייתי צריכה לעבוד", מספרת נעמה איזנברוך, חזאית חדשות 13. "כשהגעתי לחניה של האולפנים בנווה אילן, היה לי קשה לצאת מהאוטו. נגה ניר נאמן, שאותה אני מכירה יותר מ־17 שנים, התקשרה ושאלה איפה אני. אמרתי לה שאני בחניה, לא מסוגלת לצאת מהאוטו. היא באה אליי ואמרה: 'נעמה, תרימי את הראש. תיכנסי בראש מורם'. אני לא יודעת איך הייתי יוצאת מהאוטו בלעדיה. אם נגה לא הייתה מגיעה ונותנת לי נשיקה וחיבוק, אולי עוד הייתי תקועה באוטו".

ביום ראשון החלה הנהלת רשת 13 לשלוח מכתבי זימון לשימועים לקראת פיטורים, לאור מתווה הפשרה שעליו חתמה בסוף יוני מול ועד עובדי חברת החדשות. במסגרת המתווה וכחלק מתהליך התייעלות, יפוטרו או יפרשו מרצון 42 עובדים. מלבד איזנברוך קיבלו מכתבי שימוע גם איתי ורד, סמדר פלד, אלי ראכלין, ניר בכר, אבי עמית והחזאי דני רופ.

"לדעתי אני המפוטרת הכי ותיקה בערוץ", אומרת איזנברוך ומספרת שבימים האחרונים, מאז הדיווח על זימונה לשימוע, היא מקבלת מאות הודעות תמיכה. "שיחות טלפון, הודעות בפייסבוק, אסמסים", היא מתארת. "זה לא מפסיק. חברים שלי מהערוץ וגם כאלה שאינני מכירה כותבים לי דברים מדהימים. צופים כותבים שיתגעגעו אליי. ממש תגובות שמחממות את הלב. אני קוראת אותן ופתאום זולגות לי הדמעות. כל אחד מרגש אותי בצורה אחרת".

נגה ניר נאמן. צילום: אביב חופי
נגה ניר נאמן. צילום: אביב חופי

איזנברוך (44) אם יחידנית לאוהב בן החמש, היא בעלת תואר שני בגיאוגרפיה עם התמחות באקלים מאוניברסיטת תל אביב. בשירותה הצבאי הייתה מטאורולוגית בבסיס חיל האוויר בדרום הארץ, ומשנת 1997 עבדה כחזאית בערוץ 1. ב־2003 הצטרפה לחדשות 10, והקימה את דסק מזג האוויר. לאחר למעלה משנה שבה שימשה כמגישה היחידה בדסק, הצטרף אליה דני רופ והשניים הגישו את התחזית לסירוגין.
במרוצת השנים הכינה איזנברוך כתבות בנושאי טבע ואיכות הסביבה, הגישה "פינה ירוקה" בתוכנית הבוקר וב"חמש עם רפי רשף" וגם הגישה את תוכנית הבוקר עם חיים אתגר.

מחשבת מסלול מחדש

"מאוד קשה לי", היא מודה. "נכנסתי לערוץ 10 כשעוד לא הייתי בת 27. צברתי חוויות, חברים. למעשה זו משפחה. חלפו 17 שנים בחום, בגשם, בשלג בירושלים. עברנו 'בתים' ביחד. שידרנו מבית הוורד המיתולוגי, אחר כך מרמת החייל, עברנו לנווה אילן. עברנו חוויות, בחירות, מלחמות, פיגועים. אנשים חושבים שאני נורא כועסת, אבל אני לא כועסת ולא עוזבת בטריקת דלת. אחרי שקיבלתי את מכתב הזימון לשימוע הגעתי לעבודה. אם את לא אוהבת את הבית שלך, את לא מגיעה לעבודה. אבל אני גם מקצועית וגם אוהבת את מקום העבודה. בסוף השימוע קמתי, התחבקתי עם סמנכ"ל משאבי אנוש ויצאתי בראש מורם. כמובן שיש את הרגעים הקטנים שכואבים בלב, כי נגמרה תקופה, נגמר עידן. הייתי חלק ממשהו מאוד גדול ופתאום אני לא שם. אני לוקחת איתי ארגז של חוויות טובות, אנשים מקסימים, איכותיים וכישרוניים".

מה עכשיו?
"עכשיו אני מחשבת מסלול מחדש. חזרתי למסך 14 שבועות לאחר הלידה ולמעשה לא נחתי. לגדל לבד ילד עם כל המשמעויות שכרוכות בכך זה קשה, ולעבוד בתקשורת באופן כללי זה תובעני, בייחוד בטלוויזיה. אני בן אדם מאוד חרוץ ותמיד עבדתי קשה, ועכשיו זה הזמן לנוח, מותר לי".
מלבד עיסוקיה בטלוויזיה, איזנברוך מרצה בתחום של תקשורת ומזג אוויר וגם לוקחת חלק בפרויקטים נוספים. "בשנה האחרונה אני חלק מסטארטאפ שעוסק בתכנון, ייצור ושיווק רכבי שטח מקצועיים לילדים, משהו שאין בעולם", היא מספרת. "חברתי למהנדס מוביל ואנחנו בשלבים מתקדמים. הרכב הזה כבר עומד על גלגלים".

קיבלת הצעות עבודה מאז הדיווח על הפיטורים?
"הכל מאוד טרי. השימוע היה ביום שני, אז אני נותנת לעצמי זמן להירגע. זה מאוד רגשי, לעזוב בית שמאוד אהבתי אחרי 17 שנה".

חששת מפיטורים?
"כמובן שמאוד חששתי מהפיטורים האלה. גם בגלל המצב האישי שלי, שאני אם יחידנית, וגם בגלל האהבה הגדולה שלי למקום. באופן טבעי, כשעורפים ראשים אז כל אחד חושש. גם הרבה מהקולגות שלי חששו וזה טבעי. דיברתי עם סמדר פלד ופגשתי את איתי ורד, אלה חלק מהחברים שעוזבים איתי עכשיו והם בלב שלי".

מי היה הראשון שסיפרת לו על הזימון לשימוע?
"אחרי שקיבלתי את המכתב הרמתי טלפון לשלושה אנשים: גילי, בן זוגי בשנה האחרונה, הוריי וחברה מאוד טובה שלי, ד"ר קרן פרדקין. אמרתי לה: 'מה שחששתי, קרה'".

איזנברוך מודה שמפחיד אותה להיפלט לשוק העבודה בימים מורכבים אלה של משבר כלכלי. "יש הרבה רגעים שבהם אני מפחדת", היא אומרת. "יש לי אחריות מאוד גדולה על הילד שלי. אבל אני כל הזמן מזכירה לעצמי שיש לי מה להציע, שאני בן אדם מוכשר ועובדת נהדרת ואין שום סיבה שלא אמצא את עצמי במקום שיהיה לי טוב בו".

נעמה איזנבוך. צילום: עדי אורני
נעמה איזנבוך. צילום: עדי אורני

מחכה לשלג הראשון

החוויות שצברה על המסך במשך 23 שנים הן רבות מטבע הדברים. "רוב החוויות זכורות לי מתקופת החורף, ואני בכלל טיפוס של קיץ", היא אומרת. "הרי מה זה קיץ בישראל? מעלה לפה, מעלה לשם. אפשר לשים את אותה שקופית על המסך ביולי ואוגוסט. אבל העניין האמיתי של החזאים הוא בימי החורף, בסערות הגדולות, בציפייה שיגיע שלג לירושלים. את יודעת איזה כיף זה לישון בירושלים בלילה שלפני השלג הראשון ולחכות לפתית השלג הראשון שירד?".

איזנברוך התרגלה במרוצת השנים לשאלות הצופים בענייני מזג האוויר. "ברמה יומיומית פנו אליי אנשים בשאלות לגבי מזג אוויר. כאלה שרצו להתחתן, לצאת לטיול וכדומה", היא אומרת ומעירה בחיוך, "אם הייתי לוקחת שקל על כל שאלה ששאלו אותי על מזג האוויר, לא הייתי צריכה לדאוג היום. צופים מקסימים כתבו לי השבוע: 'מה יהיה עכשיו אם לא תהיו?'. אני לא יודעת להגיד לך מה יהיה, אבל אני יכולה להגיד לך שאני אמשיך לצפות בערוץ 13".

ספרי על הקשר שלך עם דני רופ.
"אחרי שהייתי החזאית היחידה בערוץ 10 במשך למעלה משנה, הוא הגיע לממלכה שלי. וכן, היו לנו עליות וירידות במערכת היחסים במשך כ־16 שנים שאנחנו עובדים ביחד. אבל עם כל המתחים שהיו בינינו, לרוב תמיד ידענו להסתדר ולהתחשב זה בזה. היה לנו כבוד זה לזה, דאגנו ועזרנו זה לזה".

דני רופ. צילום: פלאש 90
דני רופ. צילום: פלאש 90

הייתה ביניכם תחרות?
"דני יותר מבוגר ממני, יותר ותיק ממני. אני זוכרת אותו עוד כנערה בחטיבת ביניים, זה משמעותי. כשהוא עבר אלינו מערוץ 2, הבנו ששנינו חייבים ללכת קדימה יחד כי אנחנו מייצגים את אותו המקום. מאז שנינו היינו באותה סירה. אנחנו אנשים נורא שונים וכל אחד מאיתנו הביא צבע אחר לתחזית. התחזית אצלנו הייתה קצת אחרת, לא היינו אותו שטנץ. כל אחד בדרכו שלו הפך את זה לקצת מעבר לתחזית".

ועכשיו שניכם עוזבים.
"בדיוק סיימתי עכשיו שיחה מאוד ארוכה איתו. כואב לי מאוד ברמה האישית לעזוב את כל החברים שלי. יש לי המון חברים טובים בערוץ. עבדה איתי מירי סרוב, למשל, שהלבישה אותי עוד מהימים בערוץ 1. את מבינה איזו חברות זו? כבר הפכנו להיות משפחה. היא יודעת בדיוק את המידות שלי, מה אלבש ומה לא אלבש. זו תקופה קצת עצובה, אבל צריך לסגור את המזוודה, לאפסן אותה במקום של כבוד ולהסתכל קדימה בראש מורם. זה הדבר הכי חשוב".