חברת הכנסת מאי גולן שוחחה היום (חמישי) עם ניסים משעל וגיא פלג ב-103fm והגיבה לביקורת שהוטחה בליכוד אמש בעקבות החלטתם להצביע בעד הקמת ועדת חקירה לניגודי עניינים של שופטים. לדבריה, "אני לא מתכוונת להתנצל על מה שאני מאמינה בו. יש לליכוד ערכים ואידאולוגיה, מה לעשות?". היא הוסיפה כי "מישהו במערכת המשפט צריך לעשות שיעורי בית ובעיקר חשבון נפש". 

תשמעי, אני לא רוצה לחזור על מה שדיברנו פה כל התוכנית, אבל כזאת אטימות מצדכם, גם אני לא העלתי בדעתי שתגיעו עד כדי כך. המשק בוער, הקורונה מכה, במה אתם עוסקים? הצבעה על הקמת ועדת חקירה לשופטי העליון. אין בושה? אין פרופורציות?
"בוא נעמיד דברים על דיוקם. את ההצעה קודם כל בכלל הגיש חה"כ סמוטריץ' ומפלגת ימינה, שבחרו בכלל להישאר באופוזיציה, ולא הליכוד".

אבל הצבעתם בעד.
"בוודאי שנצביע בעד אבל רק רגע. לא הליכוד ששקוע כל כולו במשבר הקורונה, מהרגע שהוקמה הממשלה הלא נוחה הזאת, בגלל הקורונה".

אגב, נכשלתם גם בניהול הקורונה, אם כבר את מעלה את זה.
"אם אתה שואל אותי אז אני אענה. תן לי לענות. אני לא חושבת שנכשלנו בניהול הקורונה, גם ראש הממשלה וגם השרים עובדים באמת לילות כימים על הנושא הזה, ומגישים עכשיו תוכנית כלכלית שצריכה לצאת כל רגע. אתה יודע, זה משבר שנחת לא רק על ישראל אלא על העולם כולו".

אני מסכים איתך, אבל במקום לעסוק במה שאתה אומרת הלכתם לעסוק בשופטים.
"קודם כל יש לכל רשימת הליכוד, ואני יכולה לדבר רק בשם רשימת הליכוד ולא בשם רשימות אחרות, יש לליכוד גם ערכים ואידאולוגיה, מה לעשות?"

השותפים שלכם לא חושבים שאין לכם ערכים, שמענו כרגע שרה בכירה, אורית פרקש הכהן, והיא הטיחה בכם האשמות מאוד קשות. היא חושבת שאתם מתעסקים בדברים שאינם נכונים על רקע המצוקה שהיטבת לתאר.
"זכותה של הגברת פרקש להגיד מה שהיא רוצה. אני, בתור מי שנבחרה לכנסת על משבצת הצעירים והגיעה כדי לייצג אותם על בסיס אידאולוגיה ואמונה מאוד ספציפית, לא מתכוונת להתקפל לצורה כזאת או אחרת או להתנצל על מה שאני מאמינה בו ועל האמת עליה הגעתי לכנסת".

לא ענית על השאלה. את תיארת מצב קשה בקורונה ובכלכלה, ואתמול היה העיתוי לעסוק בעניין הקמת ועדה?
"שמעתי את השיחה עם השרה פרקש, נתתם לה לענות מאוד בנחת, אני מבקשת שתתנו לי לענות, אענה לכם על הכל. אמרתי שאני בוודאי ובוודאי מודעת לקשיים הכלכליים, פתחתי עם זה. הוספתי שוב שאני אומרת לכם בצורה חד משמעית שאין חבר כנסת בליכוד, שלא לדבר על השרים וראש הממשלה, שעובדים יום ולילה על הנושא. העובדה היא שסמוטריץ' וימינה, שהם חלק מהאופוזיציה, הם חלק מהנושא. מרגע שעלה הנושא הזה, אף אחד מכם לא באמת ציפה שחברי הליכוד, שיש להם אידאולוגיה מאוד סדורה בנושא, יתעלמו. אני יכולה להגיד לכם בשם עצמי, אני לא מדברת בשם אחרים, אני לא דוברת של אף אחד, לא הייתה פה אופציה של להצביע נגד החלטה כזאת. אני לא יודעת אם אתם מבינים את זה".

היה אפשר לא להעלות אותה ולדחות את זה, ראש הממשלה שקל ואז חזר בו ונעדר מההצבעה.  
"אני לא יודעת מה ראש הממשלה שקל או לא. ברגע שהבנתי שההצעה עלתה לא מתוך מפלגת הליכוד אלא ממפלגה אחרת, בשבילי זה לא היה שיקול של להצביע כן או לא".

אני רוצה לשאול אותך בעניין ניגוד העניינים. מאוד חשוב באמת, אני לא אומר את זה בציניות, מאוד חשוב לעשות ניגוד עניינים של שופטים. אבל דווקא אני רוצה לשאול אותך, העובדה שראש הממשלה הוא נאשם בפלילים בעבירות כ"כ חמורות, את לא חושבת שיש ניגוד עניינים שדווקא רה"מ שנאשם, שעניינו כרגע מתברר בפני שלושה שופטים של בית משפט מחוזי, דווקא הוא יקדם או ייטול חלק בדיונים שעוסקים בניגוד העניינים של השופטים? את לא חושבת שזה לכשעצמו ניגוד עניינים?
"קודם כל הוא לא עוסק. בוא נתחיל בזה שאני מאמינה בחפותו של ראש הממשלה אבל זה לא משהו שמעניין אתכם, וזו זכותי. לכן מתוך ההנחה והחשש שלך, שיכול להיות שהוא מוצדק ויכול להיות שלא, ראש הממשלה עומד למשפט מול כל עם ישראל קבל עם ועדה. אבל אני שואלת שאלה אחרת ואם תרשה לי, אני באמת מנסה להבין מה החשש הגדול, מה הפחד? הרי כולנו אמורים לרצות מאותו מקום של השמאל שחושב שזה שחיתות, של הימין שחושב שזו שחיתות, שלא יהיה ניגוד עניינים אצל שופטים. לכן אני לא מבינה על מה המהומה, למה לא להגיד אוקיי אם יש שופטים שהם, אתם יודעים, השמש למוסר ולערכיות ולאידאולוגיה, אלו ששומרים על החוק, אלו שמדי פעם גם מעל החוק ברוב הזמן האחרון. מה הפחד הכל כך גדול שבו תהיה ועדה שתבדוק ניגוד עניינים?"

חשוב לברר אם יש שחיתות בפרקליטות ובמשטרה ובמח"ש וניגוד עניינים של שופטים, כל הדברים האלה מאוד חשובים. השאלה היא רק לעניין העיתוי. ודווקא עכשיו, אחרי שנשיאת ביהמ"ש העליון, בעקבות סדרת הפרסומים החשובה של קלמן ליבסקינד, פרסמה את כל רשימת ניגודי העניינים של השופטים. הדברים האלה פורסמו. שר המשפטים יכול לשבת עם נשיאת העליון ולהגיד לה שהנושא בנפשו של הציבור, שעליהם לנהוג יותר בשקיפות. 
"לא רק בנפשו של הציבור, רק לפני חודש פלוס מינוס פורסם מחקר שאמון הציבור בבתי המשפט ירד בצורה דרסטית".

מה הפלא? הוא תוקף את מערכת אכיפת החוק והאמון בה יורד.
"אגב הירידה החדה הייתה בקרב מצביעי שמאל, לכן אני אומרת לכם שמישהו במערכת המשפט צריך לעשות שיעורי בית ובעיקר חשבון נפש, לא בשבילנו הליכוד, אלא בשביל הציבור".

השרה אורית פרקש הכהן: "התכנסנו כדי לטפל באזרחים ולא כדי לחקור שופטים"

השרה לנושאים אסטרטגיים אורית פרקש הכהן שוחחה עם ניסים משעל וגיא פלג ב-103fm ומתחה ביקורת על כוונתם של חברי הליכוד להצביע בעד הקמת ועדת החקירה לשופטים ברקע משבר הקורונה. "מי שניזוק ממה שקרה אתמול זה הליכוד והעומד בראשו. הציבור ראה שבמקום לעסוק באזרחים ובמשבר הכלכלי והבריאותי - פתאום מעלים להצבעה ועדה שתעסוק במינוי שופטים". עם זאת, היא לא מתחרטת על הכניסה לקואליציה: "בעיניי הרבה יותר משמעותי להיות בפנים ולהשפיע בתקופה הזאת, מאשר לשבת באופוזיציה. תאר לעצמך איך המשבר של אתמול היה נראה בממשלה בלעדינו".

אתמול ראינו עוד הפרה בוטה של הסכם הקואליציה בינכם לליכוד. בעצם ראש הממשלה עושה בכם מה שהוא רוצה, אתם מצייצים קצת וממשיכים הלאה, כי אתמול זו הייתה סטירת לחי מצלצלת.
"אני חושבת שמי שניזוק ממה שקרה אתמול זה הליכוד והעומד בראשו. הציבור ראה שבמקום להתעסק בו עושים פוליטיקה. זה נכון, הייתי במליאה בכנסת, והופתענו לראות שפתאום כל חברי הליכוד מקבלים הוראה להצביע בעד הצעה שהעלה סמוטריץ', שבה במקום לעסוק באזרחים ובמשבר הכלכלי והבריאותי - מעלים להצבעה פתאום ועדה שתעסוק בנושאי מינוי שופטים".

אבל שאלתי משהו אחר. כמה אתם יכולים לספוג השפלות כאלה?
"האירוע אתמול הזכיר לי את המשל על הצפרדע והעקרב. עקרב מגיע לצפרדע, הוא רוצה לחצות את הנהר והוא אומר לצפרדע 'אני לא יודע לשחות, תרכיב אותי עליך וביחד נגיע'. אומר לו הצפרדע 'אבל איך אני אדע שלא תעקוץ אותי?', 'אם תעקוץ אותי שנינו נטבע', עונה לו העקרב. 'גם אני הרי רוצה להגיע לגדה השנייה,. ובסוף העקרב עוקץ אותו, זה המשל, ודקה לפני שהם טובעים הצפרדע אומר לו 'למה אתה עוקץ אותי', והעקרב עונה לו - 'זה הטבע שלי'. הנמשל שלי הוא שבסוף, מי שבממשלה הזאת שיעקוץ יותר מדי, מי שניזוק מזה הוא הציבור. כחול לבן נכנסה לממשלה הזאת מתוך הבנה שיש כאן משבר חמור ביותר, בריאותי, כלכלי, מדיני, בינלאומי, ולצערנו צדקנו, אתה יודע".  

בדיוק כאן רציתי לשים את האצבע. נדמה לי שיש אי הבנה שלך ושל עמיתייך לגבי המצב שלכם, אתם לא באופוזיציה. כשאת מלינה על הפוליטיקאים ועל החלטות הליכוד את מדברת על השותפים שלכם לממשלה. כשאת אומרת שהליכוד עסוק בעניינים של שופטים ומתעלם ממצוקת הציבור, את בעצם אומרת שהממשלה שבה את חברה אטומה למצוקת הציבור ועסוקה בדברים הרבה פחות חשובים. זה בעצם מה שאת אומרת, את מבינה את זה?
"אני אומרת שהממשלה הזאת עוסקת כל הזמן בנושא המשבר, אנו עומדים על זה וגם מוכיחים את זה. העובדה שקם קבינט קורונה, שלצד הסגר הנוכחי יוצאים עם תוכנית כלכלית, זו דרישה שלנו, של כחול לבן, בדיוני הממשלה".

את באמת לא מרגישה את זה? אתם לא מרגישים שהפכתם להיות הסמרטוטים של בנימין נתניהו?
"אני לא מקבלת את ההגדרה הזאת. אני חושבת שההפך, בוא קודם כל נדמיין מה היה קורה אם לא הייתי כרגע בממשלה. היינו באמצע בחירות רביעיות בתקופה שכזו, ובעיני באנו לעשות ולהשפיע, אז גם חוטפים. אבל מבחינת התוצאות, אנו נמצאים בממשלה ומשפיעים על הטיפול בציבור. גרמנו לזה שכרגע הדגש עובר הרבה יותר לשיקולים הכלכליים ולא רק לשיקולים הבריאותיים, לדאוג למובטלים, לדאוג לתוכניות עם אלמנטים ארוכי טווח. העלנו על סדר היום את נושא העצמאים, ריסנו את הכוונות של איכוני השב"כ, ואנו עובדים ולוחצים על זה שיהיה פתרון עם טכנולוגיה אזרחית, שהרבה יותר מתאימה מבחינת קבלת ההחלטות הגורפת על בידוד האנשים, ואני חושבת שבמובן הזה אנחנו משפיעים. בוא תחשוב על האירוע של אתמול, איך הוא היה נראה בממשלה בלעדינו".

אני חושב על אירוע אחר, למשל על הקרב אם יהיה תקציב חד שנתי או דו שנתי, כשרה"מ כופה עליכם שזה יהיה חד שנתי. גם את זה תבלעו, אני חוזר למשל הצפרדע שלך. אין צפרדע שלא תבלעו כדי להישאר בקואליציה.
"בוא נסתכל על הדברים אחרת. אתמול הליכוד הפסיד מכל הכיוונים, ההצעה נפלה, זה ערער גם את היחסים שלהם עם ש"ס ומפלגות אחרות, ובעיניי השפענו והסטנו את הדיון והורדנו אותו מעל הפרק, מה שנקרא העפנו אותו, עשינו את זה בעוד היבטים ודברים. זו ממשלה מורכבת, אי אפשר להסתיר את העובדה הזו. כחול לבן בעלת תפיסות עולם שונות לחלוטין, התגייסנו בגלל התקופה, ובעיניי הרבה יותר משמעותי להיות בפנים ולאפשר טיפול בציבור בתקופה הזאת, מאשר לשבת במליאה בכנסת באופוזיציה כל היום. דמיין מצב שבו אנחנו בבחירות רביעיות, היינו אמורים להיות עכשיו בבחירות רביעיות, אתה יכול להעלות על הדעת אירוע שכזה? אני מצפה שנעסוק בעיקר בדברים שלשמם התכנסנו, לטפל באזרחים ולא לחקור עכשיו שופטים, וזה המסר שהעברנו אתמול בקול חד וברור בכנסת".