כמעט שלושה רבעים ממתקן ייצור הצנטריפוגות המרכזי באיראן נהרסו בפיצוץ המסתורי שאירע באתר בשבוע שעבר - כך סיפר היום (חמישי) מומחה הגרעין דיוויד אולברייט, נשיא המכון למדע ולביטחון בינלאומי, בריאיון ל'ג'רוזלם פוסט'. אולברייט הוסיף כי ככל הנראה, חלק מהנזק שנגרם במקום לא ניתן לתיקון. 

התגליות האחרונות על מימדי ההרס באתר בנתנז מבוססות על שני תצלומי לווין מפורטים, מהם עלה כי מרבית המתקן לייצור צנטריפוגות נהרס כמעט לחלוטין. המשמעות היא עיכוב גדול יותר שנגרם לתוכנית הגרעין באיראנית עקב הפיצוץ. 

"מהתצלומים ברור שפיצוץ גדול שאירע באתר הרס כמעט שלושה רבעים מאתר ייצור הצנטריפוגות", קבע אולברייט. "הפיצוץ גרם לשריפה שהשחירה חלק עצום מהמבנה. אפשר לראות את החלקים השחורים במקומות בהם הגג נהרס מהפיצוץ". 

בדוח שהפיק המכון בראשו עומד אולברייט קבע כי "תצלומי לווין מסחרי באיכות גבוהה... הראו כי מתקן ייצור הצנטריפוגות באתר ההעשרה הגרעינית נתנז ספג נזק משמעותי למבנה המרכזי שלו, שככל הנראה אינו ניתן לתיקון". הדוח הוסיף כי "המתקן החדש שנחנך ב-2018 היה קריטי לתהליך הייצור התעשייתי של הצנטריפוגות המתקדמות, בעיקר בתהליך הרכבת הרוטורים, אחד הרכיבים העיקריים במנגנון הסיבוב של הצנטריפוגה". 

אולברייט מסר כי הממצאים אומתו על ידי הגרסאות האיראניות המשתנות. "בזמן שדיווחים מוקדמים מאיראן גרסו כי השריפה היתה 'מוגבלת' ופגעה רק במבנה שכונה 'מחסן בתהליך בנייה'", אמר, "דיווחים מהזמן האחרון מגורמים רשמיים באיראן קובעים כי הנזק שנגרם הינו 'משמעותי' ועשוי לעכב את תוכנית הגרעין האיראנית".