פורטוגל החלה בהליכי חקיקה שיחייבו אדם שיבקש להוציא אזרחות לשהות במדינה לפחות שנתיים לפני שיגישו בקשה. המשמעות: בעוד כשנה וחצי תיסגר הדלת על האפשרות לקבל דרכון פורטוגלי כאזרח ישראלי.
 
מדובר בתיקון ל"חוק המגורשים" הפורטוגלי, שחוקק במרץ 2015 ונועד לתקן עוול היסטורי הנוגע לצאצאי יהודי מגורשי ספרד ופורטוגל. התיקון התיר לצאצאים להגיש בקשה לקבלת אזרחות פורטוגלית, אולם על-פי הצעת החוק מטעם המפלגה הסוציאליסטית בפורטוגל – מי שיגיש בקשה לאזרחות יחויב במגורים חוקיים בפורטוגל לתקופה של לפחות שנתיים. מסתמן שהחוק יאושר בשבועות הקרובים ויחול על בקשות אזרחות שייקלטו החל בינואר 2022.
 
לכן, זה הזמן להגיש בקשה. גם יוצאי תימן, עיראק ואירופה, בחלקם, הם צאצאיהם של מגורשי ספרד.

לפניה ישירה אל עורכת דין יהודית שמיר, לחץ/י כאן

מגורשי ספרד ופורטוגל נדדו במשך 500 שנה גם למדינות שמעבר לאגם הים התיכון ולכן כדאי לבדוק מי זכאי לאזרחות פורטוגלית.

גם ישראלים שלא הוגדרו עד היום כ"ספרדים", יוצאי עיראק, תימן ואשכנז, יכולים להגיש בקשה בתנאי ששם המשפחה נמצא ברשימות של מגורשי ספרד.

דרישות החוק הפורטוגלי לצורך מתן אזרחות פורטוגלית
החוק הפורטוגלי דורש כי המבקש יהיה יהודי ממוצא "ספרדי" ("Sefaradita"). לשם כך, יש לעשות חיפוש של שם המשפחה של אביו או אמו בארכיוני האינקוויזיציה השונים במדריד, ולמצוא בין אלפי שמות משפחה של יהודי ספרד שגורשו, את שם המשפחה "הספרדי" המבוקש. הדרישה המרכזית של החוק הפורטוגלי היא הוכחת קשר תרבותי למגורשי פורטוגל. על פי החוק, בחינת הקשר תתבצע על ידי אחת מהקהילות היהודיות בפורטוגל שאושרו לכך. רמת ההוכחה הנדרשת להוכחת קשר תרבותי ליהודי ספרד הינה גבוהה ולכן יש להגיש מסמכים מתאימים.

בקשת אזרחות מתוקף החוק, המאפשר ליהודים ממוצא ספרדי לקבל אזרחות, היא פרסונאלית. כל מבקש צריך להגיש בקשה עבור עצמו ואין צורך שההורים או הסבים יגישו בקשה לפניו. כמו כן, על המבקש הבקשה להיות בגיר, כלומר מעל גיל 18.

יהודי צפון אפריקה ויהודים שבאים ממדינות שהיו תחת האימפריה העותומאנית (כגון יהודי ירושלים, מצרים וכד') נחשבים למגורשי ספרד ופורטוגל כי השתייכו לקהילות ספרדיות ידועות. 

גם בעלי שמות משפחה "אשכנזיים" עשויים לקבל הכרה כצאצאים של מגורשי ספרד
ברשימות של מגורשי ספרד, נמצאים, לא רק שמות משפחה טיפוסיים כמו טולדנו או קלדרון או מימון, אלא גם שמות משפחה "אשכנזיים" כביכול, כמו "ויצמן" "גולדנברג" או "ליברמן", אשר נמצאו שייכים לקהילות ספרדיות במצרים, לבנון ומרוקו. לכן, אין לפסול לחלוטין שמות משפחה שלא נשמעים ספרדיים על פי צלילם. 

האינקוויזיציה אילצה את יהודי ספרד שסירבו להתנצר, למצוא מקום חדש להתיישב עם משפחותיהם. רבים עלו על האניות שהסולטן התורכי שלח והגיעו לתורכיה. אחרים עברו בספינות קטנות לצפון אפריקה, לאיטליה ויוון, אך רוב היהודים, ובמיוחד כאלה שלא יכלו לרכוש כרטיס לאנייה, עברו יבשתית לפורטוגל. אלא שכאשר הגיעה האינקוויזיציה גם לפורטוגל בעקבות נישואיה של בתם של מלכי ספרד איסבל ופרננדו, עם מלך פורטוגל, יהודי פורטוגל וגם אלו מספרד שהתיישבו בה, נאלצו לברוח, שכן, כל מי שנתפס ולא התנצר בלב שלם, הועלה למוקד ונשרף חיים. וכך יהודי ספרד ואחר כך יהודי פורטוגל, נדדו באירופה. אחרים היגרו למושבות ספרד ופורטוגל בעולם החדש ובאפריקה.

קהילות של יהודים ממוצא ספרדי ופורטוגלי במזרח אירופה
"הספרדי הנודד" נדד במשך 500 שנה גם למדינות שמעבר לאגם הים התיכון. מכוון שכך, אנו מוצאים קהילות ספרדיות של יהודים ממוצא ספרדי ופורטוגלי גם במזרח אירופה: במזרח פולין (אזור גליציה ומערב אוקראינה, אזור קרקוב, לבוב ומזרחה משם) וברומניה. היהודים לא היגרו אחרי הגירוש ישירות לפולין או לרומניה אלא נדדו מארצות הים התיכון, בעיקר מתורכיה, צפונה ומזרחה.

מחקר מקיף שהזמנתי, על תולדות יהודי ספרד במזרח אירופה, העלה ממצאים ברורים, לקיומן של קהילות ספרדיות תוססות מאז גירוש ספרד ופורטוגל, מהמאה ה-16 ועד הכיבוש הנאצי והשואה במאה ה-20. מכאן, שגם יהודי פולין, אוקראינה, בלארוס ורומניה, בעלי שורשים ספרדיים, בעלי שמות משפחה ספרדיים כגון סלומון, בונדי, דויד, סמואל, מרקוס, פרץ, פלתיאל, קסטיאל, מרקיש, ועוד, גם הם יוכלו להגיש בקשה לאזרחות פורטוגלית. 

גם שמות משפחה אשכנזים מובהקים נמצאו ברשימות, כגון: רבינוביץ, סגל, כץ, מרקוביץ, גרפינקל, ברנשטיין, לוין, גוזמן, הורוביץ, סגל, הרץ, פישר, רפופורט, שפטל, וינוקור ועוד. הסיבה לכך היא, כי בעלי שמות משפחה "אשכנזיים", התגוררו בזמן הגירוש בספרד ופורטוגל, והאינקוויזיציה באותה עת, רשמה בקפדנות רבה את שמות היהודים.

חלק ממגורשי ספרד התיישבו בעיראק ובתימן
היהודים שגורשו והגיעו לתורכיה, ניהלו חיי מסחר ענפים עם עיראק של היום ועם תימן. כתוצאה מכך, רבים מהם אף התיישבו והקימו משפחות במדינות אלה. יהודי תימן בעלי שמות משפחה כמו נגר, לוי, קרוואני ועוד, כבר נמצאו ברשימות מגורשי ספרד.

בעקבות הפרסומים, פנה אלי בחור לבדוק זכאותו ואמר: "אבא שלי נולד בלבנון וסבא שלי נולד בסוריה", "בבית לא יודעים לאדינו או חכיתייה" (השפה שדיברו מגורשי ספרד תושבי קזבלנקה, טנג'יר, טטואן, מלייאה ועוד), "אין לי דרך להוכיח שורשים ספרדיים אבל אני בטוח לא אשכנזי". לאחר בדיקה בארכיוני האינקוויזיציה במדריד, מצאתי את שם המשפחה ברשימות מגורשי ספרד. אז יש לו שורשים ספרדיים.

גם הנכד של סופר אידי ידוע, יליד אוקראינה של היום, שנרצח על ידי סטאלין, פנה אלי בבקשה להוכיח שהוא צאצא של מגורשי פורטוגל. לאחר בדיקה בארכיונים מצאתי את שם המשפחה. למרות ששפת סבו היתה האידיש, הרי ששורשי המשפחה היו בפורטוגל.

הכנה קפדנית של הבקשות לאזרחות צפויה להקל על המבקשים
באתרים שונים באינטרנט פורסמו רשימות של שמות משפחה שבהם למעלה מ-5,000 שמות. רשימות אלה אינן מוכרות על ידי ממשלת פורטוגל. הראיה היחידה להוכחת שם המשפחה "הספרדי", המוכרת על ידי ממשלת פורטוגל, הינה הגשת מסמך המעיד כי שם המשפחה נמצא בארכיונים היסטוריים במדריד וברשימות המגורשים מספרד. מסמך כזה יחד עם אילן היוחסין, יונפק באמצעותי. ומכאן הדרך סלולה להשגת אזרחות פורטוגלית.

אין ספק, שרמת ההוכחה הנדרשת על ידי הקהילה היהודית וממשלת פורטוגל עלתה לאחרונה אבל הכנה נכונה וקפדנית של הבקשות, המלוות במסמכים והראיות היסטוריות, יקל על ההליך.

עורכת דין יהודית שמיר עוסקת בהוצאת אזרחות פורטוגלית לצאצאי מגורשי ספרד. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לדרכון פורטוגלי ואזרחות פורטוגלית LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.