1."תיק הבריאות הוא תיק האוצר החדש", אמר לי אחד מבכירי המערכת הפוליטית בזמן מסיבת העיתונאים של שר הבריאות יולי אדלשטיין. "כשראש הממשלה רצה בעבר להפיל בכיר ממפלגתו, הוא היה שולח אותו לאוצר בתקווה שיתרסק שם. בעידן הקורונה שר הבריאות הוא זה שהכי מסתכן. הוא נזרק לחזית ועליו לשרוד או ליפול". 

נתניהו לא הגיע למסיבת העיתונאים והשאיר את הבמה לאדלשטיין, שנתן הופעה טובה. כשצפיתי בו, נזכרתי בביבי הצעיר, שקיבל את תיק האוצר מידי ראש הממשלה אריאל שרון. שרון, שהתכוון לקבור את נתניהו, העניק לו את תפוח האדמה הלוהט. להפתעתו, נתניהו לא רק שלא התרסק באוצר, להפך. הוא בנה את עצמו שם בגדול. לא מן הנמנע שהשבוע חשב ראש הממשלה על ההשוואה הזאת. 

כאשר בינואר סירב אדלשטיין להתאבד למען נתניהו והסכים לקבוע דיון על הקמת ועדה שתדון במתן חסינות לראש הממשלה בכנסת, נהיה ברור: בעיני נתניהו יו"ר הכנסת לשעבר סומן. אולי עדיין לא ברמה של גדעון סער, אך הפנקס נפתח בבלפור, וליד שמו הופיע סימן אדום. 

נתניהו ואדלשטיין  (צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90)
נתניהו ואדלשטיין (צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90)

מה שניטע בינואר, נתן פרי במאי: התברר שגם נתניהו אינו מוכן להתאבד כדי שאדלשטיין יוכל לחזור ללשכת יושב ראש הכנסת. בסביבת נתניהו טוענים שהשיחה הבאה בין השניים התקיימה ימים ספורים לפני חתימת ההסכם הקואליציוני. בחדר ישבו שניים: אדלשטיין, המתעקש לחזור ללשכת יו"ר הכנסת, ונתניהו, שזה עתה סיים עוד שיחה בנושא עם גנץ. ביקשתי, אפילו דרשתי, הבהיר ראש הממשלה לאדלשטיין. אבל גנץ אמר כי אם נציב את חזרתך לתפקיד כתנאי ברזל, לא תהיה לו מפלגה להביא לקואליציה. 

נהוג היה לחשוב שבתקופת המשא ומתן הקואליציוני אדלשטיין חלם לקבל שוב את התפקיד שממנו נאלץ להתפטר, וכי חלומו לא התגשם. אך יודעי דבר טוענים כי זה היה רק משחק מורכב ומתוחכם של מספר 2 ברשימת הליכוד, וכי חלומותיו השאפתניים של אדלשטיין עברו תהפוכות. 

אחרי שנים שבהן כולם היו בטוחים שפניו אל בית הנשיא (הוא עצמו אף פעם לא אישר זאת רשמית), בכיר הליכוד חישב מסלול מחדש. או ליתר דיוק, ניסח לעצמו את המטרה, את הכיוון ואת הדרך - מועמד לראשות הליכוד ולראשות הממשלה ביום שאחרי נתניהו.

יולי אדלשטיין (צילום: יהונתן ולצר/TPS)
יולי אדלשטיין (צילום: יהונתן ולצר/TPS)

במהלך המסע הגדול הזה הוא כבר צבר נקודות רבות. כל היתרונות שתפקיד יו"ר הכנסת יכול להעניק לו התקבלו אצלו ונכנסו לכספת. אדלשטיין הוכיח כי הוא יודע להיות ממלכתי, מכובד וייצוגי, לנאום יפה בעברית וגם באנגלית. 
הפן החלש שלו עד כה היה היעדר רקורד ביצועי. במהלך הקריירה הפוליטית שלו הספיק אדלשטיין לכהן כשר הקליטה וכשר ההסברה: שני תפקידים לא הכי מרכזיים בהרכב ממשלתי. בנוסף, עד כה הוא אף פעם לא היה חבר בקבינט המדיני־ביטחוני - אחת הנקודות החשובות למועמד לראשות הממשלה. 

באירוע המייגע של חלוקת התיקים בליכוד, בחר אדלשטיין במשחק מתוחכם ואף לקח סיכון. הוא התעקש רשמית על תפקיד יו"ר הכנסת, זאת מתוך הבנה ברורה שמה שהוא דורש - נתניהו לא ייתן לו. אדלשטיין הצליח, והרוויח: תיק הבריאות בעידן הקורונה הוא הזדמנות פז, המלווה באתגרים רבים ובסיכונים הגדולים. זה או צל"ש או טר"ש. אדלשטיין נחוש לנצח, והזמן משחק לטובתו: ככל הנראה, היום שאחרי הקורונה יגיע לפני היום שאחרי נתניהו.

2. המצב הפוליטי במדינת ישראל נע בין שתי עקומות הקשורות זו בזו: ככל שעקומת הקורונה עלתה - עקומת השאיפה לבחירות ירדה. והשבוע, עם העלייה הדרמטית בתחלואה והאבטלה הגואה, נפל הפור סופית. ראש הממשלה בנימין נתניהו אינו שוקל יותר לפרק את החבילה וללכת לבחירות. החלומות המתוקים של 40 מנדטים התאדו כלא היו מעולם. 

ובינתיים, העם נושא עיניו למנהיגיו, שואל שאלות ולא מקבל תשובות ברורות. לא נעים להודות באמת, אבל נתניהו, בני גנץ ושאר קברניטי העם לא יודעים, אפילו לא בערך, מה יילד יום. מה תהיה תמונת הקורונה בעוד חודש ואיך היא תשליך על מצב הכלכלה. 

בנימין נתניהו (צילום: אוליבייר פיטוסי, פלאש 90)
בנימין נתניהו (צילום: אוליבייר פיטוסי, פלאש 90)

על דבר אחד מסכימים שם ללא ויכוח: טוב לא יהיה. גם לפני ההתפרצות הדרמטית, בסביבת נתניהו היו בטוחים שהמדינה רק התחילה את המשבר הכלכלי, ששיאו לא נראה באופק. 

"האנשים שנשלחו לחל"ת או איבדו את מקום עבודתם עוד לא מרגישים את גודל האסון", אמר לי בכיר פוליטי מודאג לפני כשבוע. "לקראת סוף השנה, כשהקצבאות תיגמרנה ושוק העבודה יתדרדר עוד יותר, הם יבינו לאיזה בור נקלענו, ומפלגות הקואליציה יתחילו לשלם מחיר אלקטורלי. האבטלה לא יודעת לקרוא את המפה הפוליטית, היא לא מבדילה בין מצביעי מרצ למצביעי הליכוד". תחזיתו התבררה כמדויקת.
 
לפיכך לא כדאי להתרשם מתדרוכי איום הבחירות שיוצאים מסביבת נתניהו. גם מאלה שמגיעים מכיוונו של ראש הממשלה החליפי, הנמצא בבידוד מיום רביעי. לנתניהו ולגנץ אין רצון לפרק את הקואליציה המסורבלת והרעועה. האלטרנטיבה גרועה הרבה יותר. כך שאומנם הקורונה גרמה לנזק רב, אבל יש בה גם תועלת. היא מהווה חיסון נגד הליכה לבחירות. 

לשכת התעסוקה בימי הקורונה (צילום: יוסי זמיר פלאש  90)
לשכת התעסוקה בימי הקורונה (צילום: יוסי זמיר פלאש 90)

מה שעשוי להוות איום על שלום הקואליציה הוא משבר התקציב. יו"ר כחול לבן אינו מוותר, לפחות מבחינה רשמית, על עמדתו בנושא התקציב. אומנם בימים האחרונים התדרוכים היוצאים מסביבתו לא מדברים יותר על תקציב דו־שנתי, אבל גנץ עדיין לא הסכים להצעתו של נתניהו להעביר בדחיפות את התקציב החד־שנתי. כיום הניסוח הוא "מענה מיידי למובטלים ולעצמאים, ללא ויתור על הישגים ארוכי טווח". ניסוח מעורפל שנותן לגנץ מרחב תמרון, גם להתעקש וגם להתקפל. 

נתניהו אינו מוכן לוותר. מבחינתו לתקציב החד־שנתי אין חלופה. לדברי גורמים בממשלה, במשרד האוצר עובדים כרגע רק על האופציה הקצרה. ובכל זאת, בליכוד לא בטוחים כלל שכחול לבן יישרו קו גם אם עקומת הקורונה תזנק לשמיים. 

בנימין נתניהו, בני גנץ (צילום: מרק ישראל סלם)
בנימין נתניהו, בני גנץ (צילום: מרק ישראל סלם)

"עם גנץ אפשר לדבר, הבעיה שהוא לא מאוד מנוסה כפוליטיקאי ונוטה לטעות. הבעיה העוד יותר גדולה שלו הוא גבי אשכנזי", טען באוזניי בכיר בליכוד. "אשכנזי הוא אדם חם מזג ולוחמני. כל הזמן הוא נלחם. הוא דוחף לקרב, וגנץ מקשיב לו. השילוב הזה עלול לגרום למשבר רציני, על אף שכולם מבינים שאסור להם להביא לבחירות". 

כששאלתי איך זה שאף אחד לא רוצה בבחירות ובכל זאת כולם מאיימים בהן אחד על השני, ענה בן שיחי, ש"עבור ביבי איום הבחירות אינו סרק וריק מכל תוכן. נכון שהוא לא מעוניין להביא לבחירות באמת, אך בידיו האיום הזה על גנץ הוא כלי עבודה שאסור לוותר עליו. כמו התקציב החד־שנתי, שמשאיר לו אופציה של הפלת הממשלה סביב חודש מרץ".

[email protected]