ציונות לשמה: סיליה כהן וליאורה גרשקוביץ נולדו בארה"ב, התגוררו באותה שכונה בניו יורק, גדלו בבתים ציוניים וחונכו לאהבת הארץ. בשלב מסוים, נטשו את חיי הנוחות בניו יורק והחליטו להצטרף לתוכנית מח"ל - מתגייסי חוץ לארץ. השתיים עשו עלייה והתגייסו ביחד לצה"ל. בארבעת החודשים האחרונים הן עברו מסלול מפרך של הכשרת לוחמות בתותחנים, ובסוף השבוע האחרון סיימו את המסלול וזכו בכומתה הנחשקת שצבעה טורקיז.

סיליה כהן אומרת: "האחים שלי היו המוטיבציה להתגייס. שנים מהם התגייסו לצה"ל. אחד השתחרר כקצין צנחנים והשני משרת בחיל המודיעין. התגייסתי כי הרגשתי לא טוב לחיות בנוח בניו יורק בזמן שיש חיילים ששומרים על המדינה שלי. אני גאה בעצמי על כך שסיימתי טירונות. ארבעת החודשים האחרונים פה היו משמעותיים מאוד עבורי. אני מתרגשת להיות חלק מהגדוד שלי ולראות פה את העתיד שלי".

גרשקוביץ, בת למשפחה דתית, למדה בשנה שעברה במדרשה של בנות דתיות בארץ. בסיום הלימודים היא הרגישה, בדומה לחברתה, כי היא חייבת להישאר בארץ ולהתגייס. ״התאהבתי במקום הזה ובמשמעות", היא מספרת. "רציתי לתרום למדינה. אני מכירה הרבה אנשים ששירתו ורציתי לחוות את החוויה בעצמי".

חיילות בצה''ל, למצולמות אין קשר לנאמר (צילום: גילי יערי, פלאש 90)
חיילות בצה''ל, למצולמות אין קשר לנאמר (צילום: גילי יערי, פלאש 90)

שתי החברות מתגוררות יחדיו בדירה עבור חיילות בודדות בירושלים. "למרות האתגרים בלהיות חיילות בודדות בישראל, יש לנו אחת את השנייה", הן מספרות בחיוך רחב. "לאורך כל ההכשרה תמכנו זו בזו, וכשיצאנו הביתה שמחנו לחזור יחד לאותו הבית בירושלים".