אין קיץ בלי יתושים. ואין מי שלא חווה עקיצת יתושה. כאילו שלא די בזמזום המעצבן, עקיצות היתושות גורמות לגירוד מציק ומתמשך. יש אנשים עם נטייה להיעקץ יותר מאחרים, ובעיקר כשמדובר בילדים, העקיצות מלוות גם באדמומיות של העור, פצעים ונפיחויות. לעתים במקום העקיצה מתפתחת מעין תגובה אלרגית של העור - שבאה לידי ביטוי בגבשושית אדומה ונפוחה ומגרדת מאוד. איך נתגונן ואיך נטפל? עד סוף הקיץ נדע את התשובה.

מניעה הגנה והרגעה
כדי להתגונן מעקיצות ניתן להתקין בבית רשתות שימנעו את כניסת היתושים ולהשתמש בנורות המסייעות בדחייתם. אם יש ילדים קטנים בבית חשוב לבדוק כי נורות אלו מתאימות לשימוש בנוכחותם. במקביל, ביציאה מהבית, ניתן להתמרח בתכשיר דוחה יתושים.

רפי פרחי, רוקח ראשי ברשת סופר־פארם, מציין כי קיימים תכשירים שונים, סינתטיים או טבעיים, המסייעים בהגנה מפני עקיצות היתושות. התכשירים הטבעיים מבוססים על שמנים ארומטיים הידועים כדוחי חרקים, כדוגמת ציטרונלה, אקליפטוס לימוני, לבנדר, גרניום ועשב לימון, ובאופן מפתיע מידת היעילות שלהם דומה מאוד ליעילותם של התכשירים הסינתטיים.

התכשירים הטבעיים מגיעים לרוב בצורות של רול־און, קרם או ג'ל וניתנים למריחה על הגוף. יש תכשירים ייעודיים לתינוקות וילדים ואלו עברו מבדקים שמאשרים את השימוש של תכשירים אלו על עורם העדין של פעוטות מעל גיל שישה חודשים. בנוסף יש תכשירים לעור רגיש שעברו מבדק עורי מיוחד ויסומנו עם הכיתוב Dermatology tested, המעיד כי התכשיר מתאים לאנשים עם עור רגיש במיוחד.

רפי פרחי (צילום: יח''צ)
רפי פרחי (צילום: יח''צ)


"חשוב לציין שתכשירים המגיעים בצורת קרם נספגים יותר לאט ולכן ההשפעה שלהם תקפה לזמן ארוך יותר, לעומת רול־און וג'ל, שנספגים במהירות ומשפיעים באופן מיידי אבל לזמן קצר יותר", מציין פרחי. "התכשירים העשויים מחומרים סינתטיים חזקים באפקטיביות שלהם אך לעתים גם יוצרים תופעות לוואי כגון אדמומיות, צריבה וגרד. לרוב יגיעו תכשירים אלו בצורה של ספריי, רול־און או ג'ל.

השימוש בדוחי היתושים מומלץ בעיקר לקראת יציאה לטבע ולפני השינה, וכשמדובר בילדים קטנים יש לוודא שהמוצרים מתאימים גם עבורם. עבור ילדים, ניתן למצוא מוצרים לדוגמה מדבקות ציטרונלה, שניתן להדביק על הבגדים, על המיטה, על העגלה או האוהל. באמצעות שפשוף קל של המדבקה משתחרר ניחוח שמן ציטרונלה, המרחיק יתושים עד למרחק שני מטרים. בנוסף למדבקות, ניתן למצוא מוצרים נוספים ייעודיים לשימוש עבור ילדים, כגון דוחה יתושים לתינוקות וילדים רול־און. המוצרים המותאמים לילדים עוברים מבדקי בטיחות ומכילים חומרים הרבה יותר עדינים ומותאמים לעורם של הפעוטות".

ד"ר מוטי לוי, הרופא הראשי של "כללית רפואה משלימה" ממליץ להשתמש בשמנים ארומטיים כמו גרניום, למון גראס או לבנדר. טפטפו מספר טיפות מהשמן במבער והניחו בפינת החדר. ריחות השמנים עוזרים בהרחקתם של היתושים.
והכי חשוב - לא לגרד!

על אף ההתגוננות, לעתים העקיצות הן בלתי נמנעות. מה עושים אז? ד"ר לוי ממליץ להתמרח בתכשיר מרגיע או בג'ל אלוורה, המקילים משמעותית את תסמיני העקיצות.

"כמו כן, כאשר נוצר גירוי כתוצאה מהעקיצה ניתן להשתמש במשחות וג'לים המכילים אנטיהיסטמין נוגד אלרגיה, למריחה ישירה על העור", מוסיף פרחי. "מי שסובלים מתגובות אלרגיות חמורות יותר לעקיצות היתושים יכולים לקחת בעת הצורך כדורים נגד אלרגיה המכילים אנטיהיסטמין מהדור החדש, ולכן הם פחות מרדימים ועם פחות תופעות לוואי. במידה שמתפתחת תגובה אלרגית קשה יש לפנות לרופא, העשוי להמליץ על טיפול סיסטמי באנטיהיסטמינים בבליעה ואף סטרואידים".

ד''ר מוטי לוי (צילום: יח''צ)
ד''ר מוטי לוי (צילום: יח''צ)

נכון, זה מציק, אבל אמא תמיד אמרה לנו לא לגרד, ואמא תמיד צודקת. "את העקיצות מומלץ לא לגרד מכמה סיבות: הגרד עצמו, אף על פי שנדמה שמביא להקלה, למעשה מעורר הפרשת חומרים (ציטוקינים) המחמירים עוד יותר את הגרד – וכך נוצר מעין מעגל קסמים בלתי פוסק של גרד", מסבירה ד"ר להבית אקרמן, מומחית לרפואת עור. "בנוסף, הגרד פוצע את העור ועלול לגרום לזיהום משני של העקיצה על ידי חיידק, גירוד של העקיצה יוביל לריפוי אטי יותר שלה, ופציעה של העור יכולה להותיר צלקת, אשר ממנה לעתים לא ניתן להיפטר".

אז מה את ממליצה לעשות כדי למנוע צלקת?
"ברגע שכבר נעקצת - במקום לגרד מומלץ למרוח תכשיר שמרגיע את הגרד ומביא להקלה מיידית בגירוד ובאדמומיות, כדוגמת אוטן אפטר בייט. במידת הצורך ניתן לקבל במרשם רופא תכשיר אשר מכיל לרוב סטרואיד חלש ולעתים גם אנטיביוטיקה, ולמרוח על העקיצה לפני שהיא מתפתחת למשהו גדול. תמיד קל יותר לטפל בבעיה לפני שהיא הופכת לגדולה יותר. אם כבר נוצרה צלקת, השתדלו שלא לחשוף אותה הרבה לשמש. הדבר מאט את הריפוי ועלול להחמיר את הכתם שנוצר".

מה בשוק:
על פי נתוני חברת סטורנקסט, שוק המוצרים להרחקת יתושים בשנה החולפת עמד על כ־21.45 מיליון שקלים. השחקנים הבולטים בשוק הם ספירה, סנו, רייד  ואוטן. מכשירים חשמליים עם נוזל מילוי תופסים נתח של 34% מהשוק, מכשירי טבליות ומילוי טבליות 8% מהשוק, ומוצרים לגוף 57% מהשוק.