חיל האוויר יקים כנף חדש שיאחד את הכוחות המיוחדים: בטקס מצומצם ולאחר עבודה מטה של שנתיים הוכרז היום (ראשון) באופן רשמי על הקמת כנף חדש בחיל האוויר - כנף 7 - כנף כוחות מיוחדים, שיאגד לתוכו את הפיקוד על יחידות שלדג ו-669 תחת מפקד הכנף, קצין בדרגת אלוף משנה. הטקס התקיים בבסיס חיל האוויר בפלמחים, במעמד מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין ומפקד הכנף אל"מ ע'.

לצד היחידות שלדג ו-669, תחת פיקוד הכנף תהיינה גם יחידת חיל האוויר להנחתה קדמית, יחידת מודיעין שתהווה שתספק את המודיעין הרלוונטי לכנף ותעבוד מול מודיעין חיל האוויר. כמו כן יוקם בית ספר לכוחות המיוחדים של חיל האוויר, משלב הטירונות ועד להכשרת הלוחמים למקצועות הנדרשים על פי ייעודן. 

פעילות שלדג בשלום הגליל, מתוך סרטון דובר צה''ל (צילום: דובר צה''ל)
פעילות שלדג בשלום הגליל, מתוך סרטון דובר צה''ל (צילום: דובר צה''ל)

"אנו עומדים בעידן של השתנות אזורית, של מגפה עולמית ושל שדה קרב ההופך מורכב מדי יום. זהו השוני המחייב אותנו להתאים את עצמנו, ולהיערך טוב יותר לאתגרי העתיד", אמר בטקס מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין. "החזון המבצעי של המהלך הזה הוא להפוך את הכוחות המיוחדים שלנו לאפקטיביים יותר בקרב ולמשפיעים יותר על העליונות האווירית".

בחיל האוויר מדגישים כי הקמת הכנף החדש לכוחות המיוחדים אינה דורשת תוספת תקציב או תוספת כוח אדם, והיא מתבצעת על בסיס המשאבים הקיימים והסטות פנימיות בתוך חיל האוויר, בהתייחס למשבר הקורונה והשלכותיו התקציביות על צה"ל וחיל האוויר.

ברקע הצורך במבנה החדש, הציבו בחיל האוויר את השינויים הגדולים בחזית הצפונית והתרחבות האיומים, במערכה שבין המערכות (המב"מ), המאבק כנגד ההתבססות האיראנית באזור, התעצמות חיזבאללה וגורמים אזוריים נוספים, כמו מערכות הגנה אוויריות והמערכה כנגד הטילים המדויקים. בצה"ל מוטרדים בשנים האחרונות מהפגיעה היחסית בחופש האווירי של חיל האוויר, שכבר כיום משפיעה על דרך ביצוע הפעולות ומן הסתם צפויה להשפיע גם במצב מלחמה.

לוחמי עוצבת הקומנדו במהלך תרגיל (צילום: דובר צה''ל)
לוחמי עוצבת הקומנדו במהלך תרגיל (צילום: דובר צה''ל)

נושא העליונות האווירית עומדת כמשימה המרכזית של הכנף החדשה. הייעוד שהוגדר לכנף הינו "לפעול במסגרת משימות חיל האוויר ולהרחיב את חופש פעולתו על ידי מבצעים מיוחדים בעומק במלחמה, בשגרה ובמערכה שבין המערכות".

במסגרת השינוי בחיל האוויר יחידת החילוץ המיוחד של חיל האוויר עברה מפיקודו של מפקד בסיס תל נוף למפקד הכנף החדש. יחידת ההנחתה הקדמית שנמצאת תחת מפקד בסיס נבטים תעבור גם היא בתקופה הקרובה לפיקודו של מפקד כנף הכוחות המיוחדים. יחידת ההנחתה הקדמית אחראית בין השאר על הפעלת שדות תעופה קדמיים ומנחתי עפר לכלי טייס בתחום המדינה ומעבר לגבול.

יחידת המודיעין שתוקם בכנף תאחד לתוכה את היכולות הקיימות ביחידות השונות ובמטה חיל האוויר, יפקד עליה קצין בדרגת סגן אלוף והיא תספק למעשה את המודיעין הנדרש לכלל יחידות הכנף.

בחיל האוויר סבורים כי הקמת הכנף תמקסם את פעילות היחידות המיוחדות ותייעל את עבודת המפקדות, כך שהאפקטיביות המבצעית תהיה גבוהה יותר. השינוי יוביל לתוצאות ותפוקות גבוהות יותר של היחידות המיוחדות בחיל האוויר וכן בעבודת המטה עצמה, הפקודות, התוכניות, האימונים, בניין כוח האדם וחשוב מכל - בשדה הקרב.