המאבק מחריף: בעיצומו של משבר הקורונה, החליטו האחיות לצאת למאבק עבור תוספת כוח אדם. יו"ר איגוד האחיות, אילנה כהן, הסבירה הבוקר (שני) בתכנית של ענת דוידוב וגולן יוכפז ב-103FM על הסיבות למאבק ומדוע האחיות מאיימות בשביתה. 

"הסכסוך הוא על השערורייה - האחיות קורסות ואנחנו לא מסוגלות יותר להמשיך", אמרה כהן בפתח דבריה. "לפני הבחירות כולם דיברו על מערכת הבריאות שייבשו אותה, מאות תקנים שצריך להוסיף, ואחרי הבחירות כולם שכחו".

להשבית את העבודה בשיא גל הקורונה?
"בגל הראשון רוקנו את בתי החולים. את כל החולים האמבולטריים שלחו הביתה, וברגע שמחליטים לפתוח עוד פעם את המחלקות הקורונה - מאיפה לוקחים את התקנים האלה? מאיפה שבלאו הכי המחלקות קורסות, מהמחלקות הפנימיות, חד וחלק. כל היום מדברים על 40 ומשהו מונשמים, כל אזרחי מדינת ישראל צריכים לדעת שבמערכת יש מאות מונשמים שאין מי שיטפל בהם. לא יכול להיות שכל יום עולה מספר האחיות שיוצאות לבידוד".

תיקחו את הרגליים ותצאו מבתי החולים בשיא גל התחלואה?
"ידעתי שתשאל. למה אף אחד לא שואל לאורך כל התקופה, הרי לא קמנו פתאום והחלטנו שתוך שבועיים אנחנו משביתים. אנחנו כותבים ומבקשים ונפגשים ומסבירים את המצב ו'זירו', אפס. מנצלים את המסירות שלנו, את השליחות שלנו".

זה לא איום סרק?
"ראינו שבבריאות הציבור היה אותו דבר, 27 אחיות שהיו צריכות לעשות את התחקירים. התרגלו שהתייחסות היא כיבוי שריפות, ואנחנו האחיות פשוט קורסות, לא מסוגלות יותר".

כמה אחים ואחיות יושבים בבית כתוצאה מהדבקה?
"בשבוע שעבר היה 450 אחיות ועוד 90 כוחות עזר שזה על תקן אחיות, מאתמול היה כבר 750 ועוד 240, מעל אלף תקנים של אחיות שיושבים בבית. צריך להבין שאנחנו ממשיכים לעבוד, צריך להקים מחלקות קורונה חדשות, מיון קדמי, ואיפה שאר החולים? רבותיי, הקריסה הייתה קודם. אנחנו כתבנו לשר האוצר שאנחנו רוצים שישבו ויפגשו איתנו, הרי זה לא פעם ראשונה, האמינו לי".

זה לא ניצול? אולי אתן לא מבינות את רגישות המצב ואתן יודעות שעם אקדח טעון תוכלו לבוא לשר הבריאות והאוצר ולקבל מה שתרצו, זה נראה רע.
"אל תדבר על האחיות ב'אקדח טעון'. במשך כל התקופה, יש מספיק זמן, אנחנו לא אומרות מחר. שישבו, שידונו, שיזרימו את כוח האדם, אי אפשר לעבוד בלי כוח אדם".

כסף או כוח אדם?
"לא דיברנו על כסף".

כוח אדם זה כסף.
"אם כל כך הרבה אחיות בבידוד ואתה צריך לפתוח עוד מחלקות על חשבון פנימיות ומונשמים, שיקום אדם ויסתכל לאחיות בעיניים ויגיד. איזה אקדח? שערורייה שאין כדוגמתה".

לאן זה הולך? שלחתם מכתב לשר הבריאות.
"שר האוצר ושר הבריאות. אנחנו מוכנים בכול שעה, שמעת? עדיין עוד אין שביתה, מוכנים בכול שעה לשבת, הרי צריך להבין גם בית הדין בשנה שעברה אמר שהאחיות צודקות. אבל ממשיכים כל פעם, אמרו לנו אי אפשר עכשיו לדון איתכם".

עכשיו?
"אנחנו עומדים על זה שבאופן מיידי יישבו עם האחיות, ידונו ויזרימו תקנים, כי אם מישהו רוצה שיטפלו בחולים צריך כוח אדם. אי אפשר, אין מאין".

כמה צריך?
"אני רוצה להסביר, במשך שנים היה מחסור באחיות. סוף סוף, עכשיו סיימו 1,500, קיבלו הסכמה. אם לוקחים מכונות הנשמה, אתה לא חושב שצריך להדריך את האנשים להשתמש בהן?".

כמה תקנים?
"אם יש מעל ל-1,000 אחיות בבידוד ופותחים בכל בית חולים, אפילו מחלקה אחת של קורונה, תעשו את החשבון".

להכניס את כל ה-1,500?
"ודאי, לא למדו לקח מאחיות בריאות הציבור, 27 שהיו צריכות לטפל באלף איש כל יום. הפלסטרים האלה נגמרו, הגיע הזמן שישבו כמו שצריך. אנחנו לא מדברים על איקאה, לא האחיות היו צריכות לצאת, אתה וכל אזרחי מדינת ישראל היו צריכים לצאת. מגיע לחולים לקבל טיפול כמו שצריך. אתם יודעים שכל יום יש אלימות בתוך המערכת וכולם שותקים".