נכון לחודש הנוכחי יותר מ־200 גנים פרטיים לפעוטות בגילי לידה עד 3 נסגרו בעקבות משבר הקורונה והמצב הכלכלי - כך עולה מדוח של מרכז המידע והמחקר של הכנסת (ממ"מ), שהזמינה ח"כ אורלי פרומן (יש עתיד־תל"ם), המקדמת את נושא החינוך בגיל הרך. פרומן אף הגישה הצעת חוק להסדרת האחריות על מעונות היום לפעוטות והעברתה ממשרד הרווחה למשרד החינוך. 

נתון מטריד נוסף בדוח הממ"מ שאנחנו חושפים כאן לראשונה עולה מדיווחי ארגוני המעונות, ולפיו אלפי ילדים כלל לא חזרו למסגרות. "עובדת היותם של הורים רבים מובטלים מעבודה כתוצאה ממשבר הקורונה מקשה עליהם לשלם שכר לימוד לגנים ועלולה להוות גורם נוסף לסגירתם של חלק מהגנים" מסבירים מחברי הדוח. 

לפי ארגון "איחוד גני הילדים", כ־30% מכלל 40 אלף הילדים בגנים שבאיגוד לא שבו אליהם עם תום ההסגר (כ־14 אלף פעוטות). מארגון נעמ"ת, אחד המפעילים המרכזיים של מעונות היום המוכרים, נמסר כי כ־1,000 פעוטות טרם חזרו לגנים. גם מארגון ויצו נמסר כי אותו מספר של פעוטות טרם חזר למסגרות. בויצו הסבירו כי מבדיקה ראשונית עולה שיש כמה סיבות לכך שילדים לא חזרו לגנים, בהן חשש לבריאותם של הילדים, קשים כלכליים שנוצרו בעקבות הפסקת תעסוקה של אחד או שני ההורים, שינוי מקום מגורים של המשפחות ומעבר למגורים עם הורים במטרה לקבל עזרה ולצמצם הוצאות משק בית. 

ח
ח

זאת ועוד: לממ"מ התברר כי למשרד העבודה והרווחה אין כל מידע על הפעילות השוטפת של מסגרות פרטיות שאינן מוגדרות כמעונות יום מוכרים. אבל גם בנוגע למעונות היום המפוקחים (כ־25% משכבת הגיל הרך עד גיל 3), מנתוני המשרד עולה כי יותר מ־10% מכלל הילדים ששובצו ושהו במעונות היום והמשפחתונים המוכרים טרם פרוץ המגיפה, לא חזרו למסגרות לאחר פתיחתם המחודשת בחודש מאי.

כבר בסוף חודש מאי ידעו לספר באיחוד גני הילדים על סגירתם של כ־160 גנים, שהם כ־20% מכלל הגנים המאוגדים. לפי התאחדות מעונות היום הפרטיים, המאגדת כ־250 גני ילדים, הודיעו בסוף מאי קרוב ל־20 גנים על סגירתם, ואחרים הודיעו כי ייסגרו לאחר סיום שנת הלימודים עקב קשיים כלכליים שאליהם נקלעו בעקבות המשבר. מארגון גני הילדים הפרטיים (המאגד כ־800 גנים), נמסר כי הפיצויים שעתידים לבוא לא יספיקו לכיסוי החובות שצברו מפעילי הגנים בתקופת ההסגר ושגם אצלם כ־20 גנים לא נפתחו ואחרים ייסגרו בסוף השנה. 

ח״כ פרומן, מזמינת הדוח שיובא היום לדיון בפני חברי ועדת הקורונה של הכנסת, אומרת ל"מעריב": "ממשלת ישראל התנערה מהגיל הרך בגילי לידה עד 3. הצעת החוק שהגשתי אמורה להסדיר רפורמה כוללת בגילים אלו באחריות משרד החינוך. נכון להיום, הורים צעירים נדרשים לשלם סכומי כסף גבוהים למעונות יום ולגני הילדים, אבל חלקם הגדול של ההורים מצאו עצמם מובטלים, כך שהילדים לא יזכו למסגרת חינוכית כלשהי. מנגד, גני ילדים רבים לא זוכים לפיצוי הולם מהמדינה בגין החודשים שהיו סגורים. חלקם כבר נסגרו וחלקם צפויים לא להיפתח בשנת הלימודים הקרובה. מה יעשו ההורים שלא יכולים לחזור לעבודה? הממשלה חייבת להידרש גם לסוגיה חשובה זאת, כי שיקום המשק תלוי בשיקום מערכת החינוך בגיל הרך".