יצרנית מוצרי הטבק פיליפ מוריס ישראל פנתה אתמול למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי, בבקשה להחיל רגולציה מקילה על שיווק מכשירי אייקוס בישראל, כך נודע ל"מעריב". המכשירים מבוססים על אידוי טבק ולא על שריפתו, כך שהנזק לבריאות אמור להיות מופחת.

הפנייה נעשתה לאחר שמינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) אישר בשבוע שעבר את בקשת פיליפ מוריס שהאייקוס יוכר כ"מוצר טבק שונה באופן מובהק מסיגריות, שהוכח כמפחית את החשיפה לכימיקלים מזיקים".

"האייקוס מחמם טבק, אך אינו שורף אותו, ועובדה זאת מפחיתה בצורה ניכרת ייצור של חומרים כימיים מזיקים עם פוטנציאל לגרימת נזק", כתב ה־FDA, "המעבר מסיגריות רגילות לאייקוס מפחית את חשיפת הגוף לחומרים כימיים מזיקים בעלי פוטנציאל גרימת נזק".

נזכיר שמנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר באפריל 2019 את שיווק האייקוס בארה"ב. נכון להיום, משרד הבריאות מחיל רגולציה אחידה על סיגריות ועל מוצרים לאידוי טבק, ובעקבות כך גם מוחלים כללי פרסום מחמירים ומגבלות שיווק. לפי נתוני פיליפ מוריס, נכון לסוף מרץ, 10.6 מיליון מעשנים בעולם עברו לאייקוס. המנכ"ל אנדרה קלנצופולוס אמר אתמול בשיחת ועידה כי בכוונתו לשים דגש מיוחד על שיווק המוצר בישראל.

לדבריו, "אייקוס הוא מוצר שונה מהותית מסיגריות. הרגולציה עליו חייבת להיות שונה, ומינהל המזון והתרופות הכיר בכך. היום, יותר מאי פעם, יש צורך דחוף לשינוי מהותי בדיון הציבורי להשגת עתיד נטול עשן. החלטת 

ה־FDA משמשת דוגמה חשובה לדרכים שבהן ממשלות וארגונים להגנה על בריאות הציבור יכולים להסדיר חלופות ללא בעירה, במטרה להגן ולקדם את בריאות הציבור".

מנכ"ל פיליפ מוריס ישראל רועי עמית: "זו החלטה היסטורית המשמשת דוגמה לדרך שבה ממשלות יכולות להסדיר חלופות נטולות עישון, במטרה להגן על בריאות הציבור. מצפים שגם משרד הבריאות בישראל יצטרף למגמה זאת, מתוך החשיבות המדעית שרואים בהחלטת ה־FDA".