אלוף (במיל') יום טוב סמיה שוחח היום (שלישי) עם ארא"ל סגל ורועי עידן בתוכניתם ב-103FM ומתח ביקורת חריפה על התנהלות הממשלה בטיפול במשבר הקורונה. לדבריו, ראש הממשלה נתניהו לא יכול לנהל לבדו את המשבר ויש למנות מנהל אירוע מקצועי שיקבל לידיו סמכויות ויתכלל את ההתמודדות עם מגפת הקורונה באופן ענייני ולא פוליטי.

"עם כל הכבוד לראש הממשלה, הוא לא יכול להיות מנהל אירוע, הוא מנהל מדינה, ריבונו של עולם", אמר. "מנהל אירוע הוא אאוטסיידר, לא מעניין אותו מפלגות ולא כלום. הוא מחליט להטיל סגר על אזור מסוים בגלל נתונים רפואיים. הוא לא עושה זאת משיקולים פוליטיים, לא שואל את ש"ס, לא את מרצ ולא את הערבים. ראש הממשלה לא צריך להתעסק בזה".

הצבא נתן הרבה עצות למשרד הביטחון ובסופו של דבר החודש הוא הארגון עם מספר המבודדים הכי גדול, שומעים על התפרצות קורונה ב-8200, באמ"ן שנתנו את הדו"ח למשרד הבריאות. הצבא צריך לקחת את הטיפול בנושא על עצמו?
"יש פה שתי שאלות שונות, לא אענה על הראשונה בעניין מצב הקורונה בצבא, יש בשביל זה רמטכ"ל. באשר לחלק השני, ידוע ומוכר והוכח שישנם גופים במדינת ישראל שיש להם כושר ארגון ומחקר תוך כדי ביצוע, וכושר איסוף מודיעין וביצוע מוכח בהרבה מאוד מצבים. זה צה"ל, משרד הביטחון, חברת החשמל של פעם שהייתה לה יכולת ביצוע אדירה".

מתי זה קרה בפעם האחרונה?
"בהתנתקות, במערכות אחרות, זה שדרגים פוליטיים פחות נוטים לתת למישהו לנהל באמת מא' עד ת', זה עניין אחר. האירוע הזה שאנחנו נמצאים בו כבר חמישה חודשים, נכון לרגע זה אין מנהל אירוע מקצועי. עם כל הכבוד לראש הממשלה, הוא לא יכול להיות מנהל אירוע, הוא מנהל מדינה. ריבונו של עולם, הוא לא יכול לנהל אירוע. יכול להיות שהיה לי כרגע טלפון ממנכ"ל משרד הבריאות שאני רוצה לברך אותו, איש נפלא, בחירה נהדרת, יכול להיות שהתקשרו להציע לי להיות מפקד המשל"ט הזה. בוא נעזוב את העניין ונחזור, אין מנהל אירוע ברגע זה שמסוגל לתכלל את הכול".

אתה צודק, צריך להיות פרויקטור, אני שואל שוב. היית מצפה שבתוך המערכת הצבאית לא תהיה התפרצות אם הם מנסים לקבל את השליטה המלאה.
"אני לא דובר צה"ל אבל כמי שחקר ארגונים, זה הדוקטורט שלי, ארגון כמו צה"ל הוא ארגון פעיל. הוא לא יכול לעצור את הפעילות שלו ולו לרגע אחד, בטח את הפעילות השוטפת של ביטחון. יש המון דברים בפעילות היום יומית שאי אפשר לבטל, אז ביטלו אימוני מילואים וכל מיני צעדים. עובדה שבגל הראשון כמות החולים בקרב חיילי צהל הייתה מינימלית".

אולי לקחו סיכון מסוים כי הם צעירים?
"בגל השני זה תפס גם חבר'ה צעירים בגלל בתי הספר, אז באופן טבעי גם הצבא נפגע. אבל הדבר החשוב הוא שהצבא היה יכול לסייע לאותו מנהל אירוע, הוא היה מחליט כמה להפעיל את הצבא, כמה את משרד הביטחון. אם היה מנהל אירוע שכולם כפופים אליו. אתן דוגמה למה לנתניהו היה כדאי מבחינה פוליטית שיהיה מנהל אירוע. מנהל אירוע הוא אאוטסיידר, לא מעניין אותו מפלגות ולא כלום. הוא מחליט להטיל סגר על אזור מסוים בגלל נתונים רפואיים. הוא לא עושה זאת משיקולים פוליטיים, לא שואל את ש"ס, לא את יהדות התורה, לא את מרצ ולא את הערבים. הוא צריך לעשות סגר בשכונות מסוימות? הוא עושה. ראש הממשלה לא צריך להתעסק בזה ולא יהיה לו שום ויכוח פוליטי עם החבר'ה האלה".

היית רוצה להיות פרויקטור?
"זה מחזיר אותי אחורה כשאריק שרון הציע לי להיות מנהל הפינוי של גוש קטיף. אמרתי לו 'המפקד אני מוכן לעשות את זה בתנאי מאוד ברור, שכל מי שעוסק בתחום הזה כפוף אליי ואני לא צריך לדבר אל כל הגורמים דרך השרים וחברי הכנסת'".

אם היו מציעים את הסמכויות אז היית רוצה?
"אם היו אומרים לי 'קח את המשל"ט, אתה מקבל אחריות וסמכות על כל הדברים' הייתי קופץ לעשות את זה. לא רק אני, 90% מאלופי צה"ל היו קופצים לעשות את זה, כי אנחנו משרתי ציבור, ובהתנדבות, בלי שכר".

אתה מתכנן להגיע היום למחאה מול בלפור?
"לא תכננתי להגיע גם ביום ראשון, אני לא נוהג להפגין מול בתים של נבחרי ציבור. עניין אישי, אני רואה בזה טעם מסוים לפגם, אני לא חושב שהפגנה מול נבחר ציבור כלשהו, ולא משנה מה אני חושב עליו או דעתי על מעשיו, היא מעשה שיש בו הגינות כלפי המשפחה או השכנים, זו דעתי האישית. מעולם לא הפגנתי מול בית של מישהו".

במוצאי שבת הייתה הפגנה בכיכר רבין ותמכת בה וזה בסדר גמור, אני רוצה להבין כי ראיתי שהתחיל ויכוח בטוויטר עם אנשים. אנחנו בעיצומה של מלחמה, הוצגה תכנית כלכלית, ספק טובה ספק גרועה. נכון להפגין כעת במצב מלחמה?
"השאלה היותר בסיסית, איפה ראית שהבעתי תמיכה בהפגנה הזאת? אני לא יודע"

אז זו הייתה טעות להעלות אותך?
"אתה טועה, כנראה העלו אותי בעקבות ציוץ בטוויטר על דבריו העלובים של צחי הנגבי שאנשים רעבים זה חארטה. כתבתי שממשלה מנופחת זה חארטה, שרים בלי תיק זה חארטה, סגני שרים זה חארטה, כל השרים לענייני משהו, מים, סודה, כל זה חארטה. משפחות רעבות, אני כמובן מצנעת הפרט לא אציין רמז לשם או אזור אבל יש. צחי, תאמין לי, יש משפחות".