ועדת הכנסת החליטה היום (שלישי) בתם דיון סוער לאפשר לשר רפי פרץ להתפלג מסיעת ימינה. הבקשה אושרה ברוב של תשעה תומכים מול שני מנגדים ונמנע אחד. נציג ימינה בוועדה, ח"כ מתן כהנא - התנגד לבקשה.

הדיון התקיים בעקבות טענת התנועה לאיכות השלטון כי השר פרץ מכהן בתפקידו בניגוד לחוק ועליו להתפטר. במכתבם לוועדה נאמר כי "פרץ פרש מסיעתו שלא במסגרת התפלגות ולמעשה מעל באמון שנתן בו הציבור. חוק יסוד: הממשלה קובע כי שר אשר פרש מסיעתו ולא התפטר מהממשלה סמוך לכהונתו, לא יכהן כשר בתקופת כהונתה של אותה הכנסת", ובשל כך על השר פרץ להתפטר מתפקידו כשר לכל תקופת הכנסת ה-23.

בפתח הדיון הקריא השר פרץ את הבקשה מן הכתב מבלי שנימק אותה. אחר כך הסבירה היועצת המשפטית לוועדה, עו"ד ארבל אסטרחן, כי סיעת ימינה מורכבת משלוש מפלגות. הימין החדש, האיחוד הלאומי ומפלגתו הבית היהודי של השר פרץ.

מיד לאחר מכן התפתח בוועדה דיון סוער. ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד-תלם) אמר כי "הדיון הוא לא עניין אישי אלא איך אנו נראים בעיני הציבור במדינת ישראל. איך הציבור מסתכל על הפולטיקאים ומה משמעות של רשימה לכנסת. אני שמעתי מייד לאחר פרסום המדגמים של הבחירות האחרונות את השר דודי אמסלם מדבר על מועמדים אפשריים לעריקה". 

"כשהשאלה הזאת הופכת שאלה נלווית לתוצאות בחירות אנו מזנים את בית המחוקקים הישראלי, את משמעות רשימה לכנסת ואת מעמד חברי הכנסת", אמר ח"כ שטרן והוסיף כי לדבריו אישור הבקשה או מתן לגיטימציה לתרבות של עריקה ושל חוסר יושר.

נציג ימינה, ח"כ מתן כהנא, הביע התנגדות לבקשת ההתפלגות ואמר: "אני רוחש אהבה רבה לרפי. אנו לא רוצים את העזיבה. מבחיתנו זו הפרה של ההבטחה לבוחרים. אמרנו בצורה מפורשת שאנו מתכוונים להישאר ביחד ונפעל ביחד בכנסת. לכל אורך המו"מ הצהרנו שאנו ממשיכים ביחד ככוח אחד שמייצג את הימין האידיאולוגי והציונות הדתית ואנו מאוד עצובים על העזיבה הזאת. לא רצינו אותה ואנו מצרים עליה. מבחינתו זאת הפרה של הבטחה לבוחר".

יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר קטע את דבריו ואמר: "הבית היהודי מופיעה בהסכם הקואליציוני כמפלגה בפני עצמה. הדיון פה הוא טכני וגם פופוליסטי. ימינה הבטיחה לכל אורך הבחירות לבוחרים שלה שהם יכנסו לממשלת נתניהו והם הפרו את ההבטחה".

ח"כ כהנא: "מה זה הקשקוש הזה? לא מנהלים פה מו"מ קואליציוני".

ח"כ זוהר: "הם נתנו התחייבות להיכנס לממשלה וכנראה קבלו קולות בגלל זה".

ח"כ כהנא: "אנו התחייבנו לממשלת ימין ולא לממשלת שמאל".

ח"כ זוהר: "הם הפרו הבטחת בחירות. היה רק אחד, רפי פרץ, שעמד בהבטחות והצטרף לקואליציה. להפוך אותו למי שעוזב את מפלגתו זה לא פחות משקר ודמדוגיה כי הוא היחידי שעמד במילה שלו".

בהמשך הדיון ביקש ח"כ כהנא לתקן את ההתנגדות להתפלגות והודיע כי ימינה דורשת להכריז על השר פרץ כפורש.

יו"ר הועדה ח"כ איתן גינזבורג (כחול לבן) דחה את הדרישה: "כולם ידעו שיש בקשה להתפלגות ובשום שלב עד לרגע של פתיחת הישיבה ימינה לא ביקשה להפוך את זה לדיון של פרישה, אלא במן אמירת אגב של ח"כ כהנא שחיכה עד תם הדיון. כך לא מגישים בקשות לועדת הכנסת. זאת בקשה לא רצינית שנשלפת בסיום הדיון שלא בצורה מסודרת".

בהצבעה התקבלה בקשתו של השר פרץ להתפלגות "מפלגת הבית היהודי מיסודה של המפד"ל" מסיעת ימינה ברוב של 10 תומכים, 2 מתנגדים ונמנע אחד.