האם איראן מתכוננת לפעולת תגמול? בשבועות האחרונים איראן עוקבת מקרוב אחרי השימוש שעושים בעלי בריתה החות'ים בשילוב מבצעי של רחפנים ומתקפות טילים בתימן. איראן כבר איימה כי היא מתכוונת להגיב על הפגיעה במתקן הגרעין בנתנז, אם יתברר כי מאחוריה עומדת מדינה זרה, וייתכן כי היא בוחנת את השימוש שעושים החות'ים בשילובים החדשניים של טילים ורחפנים לצורך התגובה המבצעית. 

בזמן שהתקשורת האיראנית מקדישה תשומת לב רבה לשימוש המתפתח במתקפה משולבת של טילים ורחפנים בפעולות מבצעיות, ניתן לראות כי מאז 2018 האיראניים הגדילו את יכולותיהם והפכו בקיאים יותר ויותר בשילוב המבצעי של שני כלי הנשק הללו. 

למשל, בסתיו 2018 השתמשה איראן בטילים בליסטיים נגד מטרות דעא"ש בסוריה ונגד הכורדים בקויה שבעיראק, ובמקרה אחר נעזרה ברחפנים לניטור טילים בליסטיים. בספטמבר 2019 השתמשה ברחפנים וטילי שיוט במתקפה על מתקני הנפט במזרח סעודיה ומעט לאחר מכן, בינואר 2020, השתמשה איראן בטילים בליסטיים לתקיפת מוצבים אמריקניים בעיראק.

ב-2018 מדובר היה בטילים היו מדגם "פאתח 110", "זולפיקר" ו"קיאם", כעת המורדים החות'ים, שקיבלו מאיראן נשק וטכנולוגיה עבור הרחפנים והטילים שלהם, אומרים כי בקרוב יחשפו דגם טיל חדש, בהתייחס לתקיפות האחרונות בסעודיה.

צילום לוויין של הנזק שנגרם לאתר הגרעין בנתנז (צילום: רויטרס)
צילום לוויין של הנזק שנגרם לאתר הגרעין בנתנז (צילום: רויטרס)

החות'ים, שאיימו מוקדם יותר השבוע כי יש ברשותם "בנק מטרות" שכולל יעדים בסעודיה, איחוד האמירויות וישראל, כבר הראו שיש ברשותם רחפנים וטילים מרשימים, ובשבועות האחרונים הדגימו כיצד הם משתמשים בשילוב מבצעי שלהם. דבר זה אמור להדאיג את האזור, אך העובדה שחיל הים האמריקני הצליח לסכל שלושה משלוחים איראניים בדרכם לתימן מעודדת ומשפרת את המצב. 

עם זאת, הדאגה העמוקה יותר היא שאם איראן תחליט לתקוף בארה"ב, סעודיה, ישראל או מקומות אחרים, היא תוכל להשתמש בניסיון שרכשו החות'ים ולהעביר אותו לבעלי בריתה בעיראק, סוריה ולבנון. איראן משפרת כל העת את ההגנות האוויריות הסוריות והעבירה בעבר יחידת רחפנים לבסיס סמוך לגולן. ב-2018, רחפן איראני מאותו בסיס חדר לשטחה האווירי של ישראל - ובסתיו 2019 ישראל יירטה רחפן של חזבאללה באזור. 

בשנתיים האחרונות איראן דיווחה על העברת טילים מונחים מדויקים לחזבאללה וניסתה להעביר טילים בליסטיים למיליציות בעלות בריתה בעיראק. ניסיון העבר הראה כי איראן מעדיפה את השימוש במתקפות טילים ורחפנים אלו, מאחר והם שומרים את הכוחות האיראניים הרחק משדה הקרב, בזמן שהמסר מטהרן מגיע ליעדו.