לאחר שהתפטר מתפקידו כיו"ר ועד ראשי האוניברסיטאות ותקף את השר להשכלה גבוהה, זאב אלקין, שוחח הערב (רביעי) פרופ' רון רובין עם ענת דוידוב בתוכנית "איפה הכסף" ב-103FM, ונימק את החלטתו.

מה השורה התחתונה? למה זה קורה? למה אתה מתפטר?
התפטרתי כי לא הייתה לי ברירה כמעט. הציבור היום עסוק בכל מיני סוגיות קיומיות, בראש ובראשונה כמובן בבריאות, ואנו לא מצליחים להפנות את תשומת הלב של הציבור הגדול לסוגיות אחרות, שגם להן יש משמעות קיומית למדינת ישראל. 

כמו למשל? 
הפגיעה בהשכלה הגבוהה ובמוסדות המחקר של מדינת ישראל היא קלה, כי אנחנו בסך הכל חבורה של פרופסורים. אבל המשמעות של הפגיעה הזאת היא מרחיקת לכת, ולא יכולתי להעביר את זה לסדר היום. לא ידעתי מה לעשות כדי לתפוס את תשומת הלב ולהגיע לתוכניות כמו שלך, אז עשיתי צעד דרמטי. כתבתי מכתב מאוד חריף שאני עומד מאחוריו כמובן, יש כאן מהלך מאוד ברור להצר את צעדנו ולצעוד לעבר המודל הטורקי, ואכן הצליח, את מדברת איתי עכשיו. 

כלומר התפטרת, עשית קצת רעש, הדלקת מדורה והנה זה עובד, זה מה שאתה אומר.
נכון. 

יש כאן כמה דברים שכבר לאורך זמן אנו שומעים שאתם בעימות גדול מאוד עם השר להשכלה גבוהה, החל מהמינוי שהוא רצה להביא מאוניברסיטת אריאל לתוך הסגל וכולי, ואתם סירבתם, כולל גם הבחינות, תיכף נדבר על הבחינות המקוונות. אתם לא מסכימים לקבל את מה שהוא דורש, מה אכפת לכם לקבל מישהו מאוניברסיטת אריאל שיהיה בתוך המערך הזה של ראשי האוניברסיטאות?
אוניברסיטת אריאל התקבלה למועצה להשכלה גבוהה לפני כשנה, והיא אוניברסיטה ככל אוניברסיטה אחרת. 

נכון.
זאת לא הייתה הסוגיה. הסוגיה הייתה בעצם מחולקת לשניים: לקודש הקודשים, שזאת הוועדה לתכנון ותקצוב, אותו גוף שמחלק את הכסף בין המוסדות, השר רצה להכניס איש שלומו. אדם שלא היה לו את הגיבוי האקדמי הנכון להיכנס לגוף כזה, אני ממש לא רוצה להלבין את פניו ברבים, אני לא אזכיר את שמו, אבל הוא אהיה אדם שהיה עושה דברו של השר, בעוד שבכל השנים האלה לאורך כל השנים אנשי האקדמיה שנכנסו לועדה לתיקצוב ותכנון היו אנשי אקדמיה שייצגו את המיטב שיש במדינת ישראל. 

אני קראתי קצת על האיש ויכול להיות שבקריטריונים מסוימים הוא אמר שהוא בוגר ככה... וזה לא היה מדויק, והיו סתירות בקוריקולום שהגיש בתולדות חייו. אבל היום יבוא השר אלקין ויביא יביא עוד שלושה מועמדים. האם תבחנו אותם, לא תתנו גם להם? 
ברור.

אם אחד משלושתם יימצא כשיר או קביל עליכם, האם תאפשרו לו? 
ראשית כל, אין לנו זכות להכתיב לשר את מי להכניס.

אבל כן הכתבתם.
הוא מחויב על פי חוק להתייעץ איתנו ואנו נבדוק את אותם קורות חיים שהוא אכן שלח לנו יש לומר, ואם נמצא מישהו ראוי אין סיבה שלא נמליץ.

הוא אומר, במידה מסוימת של צדק, שזה פוליטי, לא מקובל עליכם, אתם לא רוצים, אתם סוג של גילדה. ולכן אתם לא רוצים להכניס מישהו שהוא זר לכם, שהוא לא בדיוק חושב בדפוס בו אתם חושבים.
אנו רוצים להכניס אדם שראוי מבחינה אקדמית וכמובן מכסה משבצת שחסרה בתוך אותו גוף. אני אגיד לך ענת, מעולם לא נבחר מישהו על פי אוניברסיטה. בעבר, אפילו תחת שרים מאוד תקיפים, אנחנו הצענו או אפילו השר הציע, מועמדים ממספר אוניברסיטאות. מעולם לא היה ניסיון להכתיב לנו מאיזו אוניברסיטה צריך להביא את האדם. צריך להביא את האנשים הכי טובים ,לא חשוב מה השיוך האוניברסיטאי שלהם. אם הוא יביא לנו את האדם הכי טוב מאריאל, ודאי שנבחן את זה. 

הבנתי, כלומר זה לא אריאל, זה אותו איש. 
זה סוג האנשים שהשר שלח לנו בעבר ואני מקווה שזה לא יהיה ככה בעתיד. 

עכשיו בוא נדבר רגע על המבחנים המקוונים. אתם התנגדתם, אני מוכרחה להגיד שאני לא כל כך מבינה את ההתנגדות הזאת, כיוון שאנו במצב בריאותי, ואתה בעצמך פתחת בזה, לא טוב לשבת בקהילות גדולות, יש סכנה של הידבקויות ולכן הוא רצה שזה יהיה מקוון ולכן הממשלה החליטה שזה יהיה מקוון ואתם מתנגדים. למה?
קודם כל, זה לא מדוייק שהתנגדנו למקוון, אנחנו ביקשנו שייאפשרו לעשות מינון של בחינות מקוונות. מקצועות שקשה לבחון אותם בצורה מקוונת ביקשנו בהתאם להנחיות משרד הבריאות, שמירת מרחק, עטיית מסכות, כל הדברים האלה לקיים אותם בקמפוס. אבל השר הכתיב לנו משהו אחר לגמרי, הוא הכתיב לנו מראש 10% ותו לא, לזה התנגדנו. הוא גם הכתיב לנו לאילו מקצועות בקמפוס לעשות את ה-10%, גם לזה התנגדנו. אנחנו מוסדות עם שונות מאוד גדולה ומ למדים מקצועות רבים, אנו מבקשים לשמור על האוטונומיה שלנו. 

אלקין הוא דיקטטור?
לא, הוא קרא לנו גילדה ואני האמת קצת מצטער על בחירת המילה, קראתי לו קומיסר, זה מושג שמעליב אנשים. 

לא, כי אתה אמרת שטורקיה זה כאן.
טורקיה זה כאן.

סוג של דיקטטורה, סוג של דיקטטור עומד שם בראש המדינה.
ללא שום צל של ספק, הוא מנסה לקיים נורמות שלא היו מקובלות אצלנו. השמירה על חופש אקדמי הוא בנפשנו, זה ציפור הנפש שלנו. ובא מישהו ומכתיב נורמות אחרות, והדרך לטורקיה קצרה. 

בהמשך התראיין אלקין בתוכניתם של בן כספית ואריה אלדד, והגיב לדברים.

איך הצלחת בזמן כל כך קצר להטריל את כל המערכת האוניברסיטאית, כולם פורשים, ראש ועד ראשי האוניברסיטאות, נשיא אוניברסיטת חיפה, פעם ראשונה שראש ור"ה פורש במחאה כדי להצית את נס המרד על מה שאתה מעולל לאקדמיה. מה קרה? 
עוד מעט יש תחושה שאנשים יתחילו לשרוף את עצמם בכיכרות במחאה על מה שעשיתי. מה קרה? אני אגיד לך מה קרה. רחמנא לצלן, אני למשל אעסיק בניגוד לדעם של חלק מעמדת ראשי האונ' לתמולך בעמדת משרד הבריאות שאמר שאנשי המקצוע שלו אמרו שלסטודנים אסור לעשות בחינות פרונטליות והם לא מוכנים לאפשר ליותר מ-10% בחינות פרונטליות בכיתה, בתוך הקמפוסים באונ' ובמכללות. אתה מבין? דאגה לבריאות של הסטודנטים ושל בני משפחותיהם זה כנראה פגיעה קשה מאוד בחופש האקדמי. 

אבל לא על זה הוא התפטר.
אתם טועים. חלק מהכעס הגדול של ראשי האונ' עליי, גם של נשיא אונ' תל אביב ששלח מכתב שההשכלה הגבוהה נמצאת באיום הכי קשה מאז קום המדינה, וגם עכשיו נשיא אונ' חיפה זה בגלל זה. הרי בסוף הם הפסידו בקרב הזה לגמרי, בסוף אושר המתווה שתואם את עמדת משרד הבריאות כפי שאני חשבתי לנכון, וזה מה שקורה, אז רמת התסכול והכעס על זה שלא העזתי להגן על הסטודנטים ולא הייתי מוכן לסכן אותם היא גבוהה. אבל לא רק על זה, זה נכון. 

זאב הוא לא התפטר בגלל שהגנת על הסטודנטים. אגב במאבק הזה אני לגמרי בצד שלך, אני אבא לסטודנט שיש לו מערכת חיסונית חלשה.
תקרא את מכתב נשיא אוניברסיטת ת"א, הוא אומר שבכלל המצאתי את הטענה שזה מסוכן בריאותית, ושהכרחתי את אנשי משרד הבריאות לטעון את הטיעונים לטובת בריאות הסטודנטים, תקרא, תראה את הקונספירציה. 

את אונ' תל אביב לא קראתי, את אונ' חיפה כן. הוא אומר טורקיה זה כאן, אתה פוגע בחופש האקדמי ובראשי האונ'. מה עשית, מה עוללת שם? אתה יהודי נוח לבריות.
קראת את המכתב ולא הבנת מה עוללתי, וגם אני. 

הטענה היא שאתה מבקש לפטר את מ"מ מנכ"לית המל"ג שהוא להבנתי גוף שלך, כלומר אתה מוסמך לפטר או למנות שם.
א' זה סיפור עוד יותר הזוי ממאבק האוניברסיטאות על הסיפור של הסטודנטים. קודם כל, אני לא צריך לפטר אף אחד כי יש כלל במדינת ישראל, שאין מנכ"ל קבוע לגוף. אפשר למנות מ"מ בד"כ לתקופה שלא עולה על חצי שנה. יש מישהי במל"ג שמונתה על ידי השר הקודם למילוי מקום, תיגמר חצי השנה שלה בסוף השבוע הזה. אני צריך לקבל החלטה אם אני מאריך לה אתה המינוי, וצריך בשביל זה הנמקה של סיבות מיוחדות, בדרך כלל לא מאריכים כהונה של מ"מ ליותר מחצי שנה, אם אני רוצה להגיד שיש פה נסיבות מיוחדות ולהאריך לה או שאני פונה לעובד אחר במל"ג ומבקש ממנו להיות מ"מ עד שימונה מנכ"ל חדש.

אתה הולך לשים שם מינוי פוליטי? 
זאב: איך אני יכול? גם אם הייתי רוצה, אולי תלמד אותי איך. אין שום דרך, זה מ"מ מתוך עובדי מל"ג, זו טענה הזויה ביותר. 

אתה רומז שאין אקדמאים בליכוד? 
יש 100 אנשי מל"ג משהו כזה, רק הם יכולים להיות מ"מ.

אולי הכלב קבור בקטע של אוניברסיטת אריאל? זה דבר שברגע שאני אומר את זה, אני מטריף את אריה על דעתו ,שהיא גם קמה על אפם וחמתם של האוניברסיטאות הקיימות, וגם אתה רוצה לשים עכשיו נציג של אוניברסיטת אריאל בוואטאבר.
בדיוק. שים לב למה שאתה אומר, שקם נשיא אונ' חיפה וטוען טענות שקריות, אבל מה שמפריע לו זה לא מה שהוא טוען אלא בפועל סיבה אחרת לגמרי מה שמפריע לו זו אונ' אריאל. אגב אם זה ככה בעיניי זה חמור מאוד, אם הקרב על הבחינות של הסטודנטים היה רק בגלל אריאל והיו מוכנים לקחת את הסטודנטים כבני ערובה של הקרב הזה, אם זה ניסיון להתערב בתהליך פנימי של מל"ג, מעניין מה היה אומר נשיא אונ' חיפה אם הייתי מכתיב לו מי יהי מנכ"ל אונ' חיפה אוו ור"ה? הוא היה מתפוצץ וצורח חופש אקדמי. להתערב בתהליך פנימי במל"ג מבחינתו זה בסדר גמור.

אבל אם הסיפור זה אריאל זה גם מרתק, הרי אונ' האריאל כמו כל האונ' בישראל הוכרה רשמית על ידי המל"ג ולכן בתוך ועדה לתכנון ותיקצוב של האונ', מכהנים נציגים מאונ' שונות. חלק מהנוהג כבר הרבה שנים היה לא לתת רק לגדולים ולחזקים לשלוט למעשה על תקציב של 12 מיליארד שקל אלא לקחת נציגים מאונ' מסוגים שונים, צעירות וותיקות יותר, אז יש  שם נציג מת"א, בר אילן, חיפה ורחמנא לצלן השר קיבל הפעם החלטה שהוא רוצה נציג של אונ' אריאל, וכמו שב"ש וחיפה היו פעם הצעירות ביותר ודאגו שיהיה להם ייצוג, עכשיו אונ' אריאל היא הצעירה ביותר.

מה אכפת לך באמת שכל חברי ור"ה יתפטרו? איך זה עוזר או מפריע לך? 
קודם זה כל זה דבר בכלל מצחיק, זה דבר לא רלוונטי אליי.

למה זה צריך להפריע במשהו? 
זה לא מפריע בשום דבר, זה גם הזוי, זה גוף של ראשי האונ', הוא התפטר מול ראשי אונ' אחרים. לפעמים כשאני מסתכל על ההתנהלות  של חלק מאנשי המוסדות, זה היה עם נשיא ת"א ששיקר במצח נחושה וטען דברים שלא היו מעולם. אני שואל את עצמי, כנראה שהאקדמיה והמעמד האקדמי לא הולכים יחד עם האמת והחוכמה.