הציבור חזר להתקומם: משטרת ישראל תביא הבוקר (רביעי) בפני בית משפט השלום בירושלים שמונה מהחשודים שנעצרו הלילה במהלך הפרות הסדר במרכז העיר, תוך שהם מיידים אבנים, ביצים וחפצים שונים לעבר השוטרים במקום, ומסבים נזק רב לרכוש ולבתי עסק בסביבה. לחלקם תבקש המשטרה להאריך את מעצרם לאור החשדות נגדם, ולגבי האחרים תבקש המשטרה לשחררם בתנאים מגבילים.

אתמול נערכו בירושלים ובתל אביב עצרות מחאה שונות: מול מעון ראש הממשלה ברחוב בלפור בירושלים, הפגינו כ-2,000 מאנשי מחאת "הדגלים השחורים" נגד השחיתות הציבורית. בהמשך, נערכה בבירה מחאה חרדית נגד היחס המשטרתי כלפיהם ומדיניות הסגר המפלה - כך לטענתם. במהלך הלילה, פונו המפגינים ופוזרו כך שלא יחסמו את צירי התנועה. 

על פי המשטרה, מאות מפגינים הפרו את הסדר במרכז העיר בירושלים, לאחר שיידו אבנים, ביצים וחפצים שונים לעבר השוטרים במקום, והסבו נזק רב לרכוש ולבתי עסק בסביבה. תחילה היה נראה כי הכוחות במקום משיגים שליטה על האירועים, אולם אלו החריפו והובילו למעצרם של 50 חשודים, לאחר שכוחות המשטרה פיזרו בכוח מפרי סדר שחסמו את תוואי הרכבת הקלה וגרמו נזקים לרכוש, הבעירו פחים ויידו חפצים לעבר כוחות המשטרה ואנשי התקשורת במקום. הפעילות ברכבת הושבה, אך שוטר אחד נפגע במהלך האירועים.

המחאה בירושלים (צילום: דוברות המשטרה)

מפקד מחוז ירושלים, ניצב ירון ידיד, התייחס לאירועים וסיפר כי "נערכנו להפגנה ותוך כדי נכנס לו מודיעין כי בכוונת אנרכיסטים להגיע ולהפר את הסדר בסיום ההפגנה. הם השתלבו עם המפגינים הרגילים. הפיזור של המפגינים הלגיטימיים היה שקט, רצינו למנוע תהלוכה של האנכרסטים, אבל בשל הערבוב, אפשרנו להם לצעוד לעבר אזור מרכז העיר. הם התפרעו, יידו חפצים, גרמו נזקים לעסקים, השתמשנו בכוח מינימלי. האלימות גברה עם הזמן וכך גם השימוש בכוח. כרגע 50 המעוכבים שעצרנו נלקחו בחקירה. זה אירוע די אלים. אין ספק שקבוצה זו שיבשה את ההפגנה שהייתה פה מול בית רה"מ, שהגיעו להפגנה שקטה".

שרת התחבורה מירי רגב הגיבה לעצרות המחאה שהתנהלו מול מעון רה"מ וכן להתנהגות המפגינים, וכתבה בחשבון הטוויטר שלה: "הפגנה וחופש הביטוי כן - אלימות והסתה לא. הגיע הזמן לעצור בטרם יהיה מאוחר מידי. בושה וחרפה". 

שידןר חי מבלפור: יום הביביסטיליה! המונים נוהרים - לגמרי נוהרים! - לבלפור עם מסר אחד: #ביביתתפטר! שידור חי ראשון, בהמשך הערב שידורים שוטפים הישאר מכוונים! צפווו > שתפוווווו ועזרו לי להמשיך לפעול, לא אוכל בלעדיכם! https://my.israelgives.org/he/join/orlyjan19

Posted by Or-ly Barlev on Tuesday, July 14, 2020

בנו של ראש הממשלה, אבנר נתניהו, עקץ גם הוא את המפגינים וכן את כוחות המשטרה, וכתב בחשבון הפייסבוק שלו: "חשבתי שיש חוק רעש". 

בתל אביב, נערכת מחאה בהובלת דפני ליף, לרגל שמונה שנים לפרוץ המחאה החברתית ועל רקע המצב הכלכלי והחברתי הקשה אליו נקלעה ישראל בעקבות משבר הקורונה המתמשך. בשעה זו נערכת בכיכר רבין בעיר גם מחאה של תנועת הצופים, שנקלעה למצוקה תקציבית קשה. 

ממשטרת ישראל נמסר כי בירושלים רחוב בן מימון וכן כיכר פריז נחסמו לתנועה עקב הפגנת המחאה שמתקיימת במקום.

הפגנת הדגלים השחורים סמוך למעון ראש הממשלה בירושלים (צילום: אנה ברסקי)
הפגנת הדגלים השחורים סמוך למעון ראש הממשלה בירושלים (צילום: אנה ברסקי)

מאות חרדים מפגינים בשעה זו בשכונת רוממה בירושלים, וכן בביתר עלית ובבית שמש. גם ברוממה וגם בביתר עלית המחאה של החרדים כוונה לעבר ההחלטה להטיל סגר על אזורים שונים בבירה בשל התחלואה העולה באותם אזורים.

במשטרה נערכו בכוחות גדולים לנוכח הניסיון של הימים האחרונים שעה שהמפגינים בשלב מסויים נכנסים לעימות עם השוטרים מבעירים פחים ומשליכים חפצים.

עימותים בין המפגינים למשטרה לאחר מחאת העצמאיים בת''א (צילום: אבשלום ששוני)
עימותים בין המפגינים למשטרה לאחר מחאת העצמאיים בת''א (צילום: אבשלום ששוני)

גם מול מעון ראש הממשלה חלק מהמפגינים חצו את הגבול והחלו להשליך ביצים לעבר השוטרים שנפרסו וחסמו בגופם התפרצות לעבר המעון.

כזכור, במוצאי שבת, בסיומה של מחאת העצמאים בת"א בה השתתפו למעלה מעשרת אלפים אנשים, כמה מאות מהם החלו בחסימות כבישים של מספר מוקדים בעיר, שהובילו עד מהרה לעימותים אלימים עם כוחות המשטרה ול-19 מוחים שנעצרו לחקירה, וכן לשלושה שוטרים שנפצעו באורח קל בעקבות המהומות.