אורח מיוחד בפורום ההתייעצות: הישיבה המיוחדת שכונסה ע"י ראש הממשלה בנימין נתניהו ברקע העליה בתחלואה הסתיימה בהחלטה שלא להחמיר את ההנחיות הקיימות, ולא לקבל את המלצות המל"ל לסגור את בתי הכנסת, חדרי הכושר, חופי הרחצה והבריכות והמסעדות.

הפעם לא היה מדובר בדיון ממשלה או קבינט קורונה, אלא "פורום התייעצות" בהשתתפות בכירים בממשלה ובמערכת הביטחון. הם דנו בהגבלות החדשות ובצעדים הנדרשים בעקבות מצב התחלואה החמור שנמשך מזה כשבועיים. מצד אחד מבינים כולם שסגר כללי יגרום לנזק כלכלי בלתי יתואר, אך מצד נקיטת שני צעדים נוספים היא הכרחית.

הגישה של משרד הבריאות כרגע היא לתת להגבלות החדשות לפעול במשך שבוע, ורק אז לשקול הגבלות נוספות. אבל ההמתנה כמעט מתייתרת מכיוון שההגבלות שמשרד הבריאות רצה להוציא אל הפועל קוצצו באופן משמעותי, לאחר שאתמול ועדת הקורונה החליטה לפתוח את חדרי הכושר והבריכות הציבוריות. הרבה אנשים במשרד מעלים לאחרונה את רעיון הסגר, אבל נראה כרגע כי הוא אינו ריאלי.

בחדשות 12 דווח כי בין האופציות שנשקלו בדיון היו הטלת סגר בסופי השבוע בלבד, או לחילופין הטלת סגר בשעות הלילה.

אנשים בחוף הים בת''א. בקרוב יחזור לסגר? (צילום: אבשלום ששוני)
אנשים בחוף הים בת''א. בקרוב יחזור לסגר? (צילום: אבשלום ששוני)

בדיון השתתפו גם שר הביטחון ורה"מ החליפי בני גנץ, שר האוצר ישראל כ"ץ, שר הבריאות יולי אדלשטיין, שר המדע והטכנולוגיה יזהר שי, ראש סגל רה"מ אשר חיון, ראש המועצה הלאומית לכלכלה פרופ' אבי שמחון, נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון, מ"מ מנכ"ל משרד רה"מ רונן פרץ, מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי, ראש אגף תקציבים, משה בר סימן טוב, פרופ' אורי חפץ, פרופ' נעמי פלדמן, ד"ר לימור סמימיאן-דרש, קובי הבר ופרופ' רן בליצר. 

בתוך כך, אמר המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, לחדשות 12: "אני חושב שבהחלט אפשר למנוע את ההידרדרות לסגר נוסף אם יקבלו את ההמלצות שלנו, להגביל התקהלויות. כמובן הקפדה על נושא המסכות והמרחק, אלה הכלים שבידינו ואם נקפיד עליהם נוכל להימנע מסגר. יש לנו מאגר נתונים מצוין, לא תמיד אפשר לעלות על איפה הבנאדם נדבק. אנחנו מסתמכים על שני פרמטרים: מספר הנדבקים הידוע במקומות השונים, והידע האפידמיולוגי. אנחנו מסתכלים מה קורה בעולם, יש הרבה הדבקות בחדרי כושר בארה"ב, אנחנו לא צריכים להוכיח גם בישראל שזה קיים".

פרופ' איתמר גרוטו (צילום: אבשלום ששוני)
פרופ' איתמר גרוטו (צילום: אבשלום ששוני)

כשנשאל האם אנשי משרד הבריאות הם אלו שטרפדו מינוי פרויקטור למאבק בקורונה, השיב: "אנשי משרד הבריאות לא יושבים בחוסר מעש ומחכים לפרויקטור. אני לא חושב שיש עניין של טרפוד סמכויות, אנחנו נמצאים בשטח, הגדלנו את מערך הבדיקות, החקירות השתפרו, הרבה פעולות נעשו כהכנה לגל השני".

"הפתיחה המהירה מדי של המשק הייתה טעות, היה צריך לעשות את זה בהדרגה, רצנו קדימה מהר מדי. מדינות אחרות פתחו בקצבים אחרים, וזה הלקח המרכזי שהייתי לוקח. כהכנה לחורף, הדבר הכי דחוף זה לא הבדיקות אלא להכין את מערכת הבריאות. אנחנו צפויים לעומס כפול וצריכים להשקיע. יש סטודנטים שרק מסיימים את הלימודים ויצטרכו ישר להיכנס למערכה. עשרות אחיות התגייסו לטובת החקירות האפידמיולוגיות ועושות עבודת קודש. הזמן שעובר מבדיקה לבידוד הוא ארוך מדי. קיצרנו חלק מהשלבים אבל עדיין יש לנו מה לקצר", הוסיף גרוטו.