יו"ר דואר ישראל, חזי צאיג, שוחח הערב (שלישי) עם ענת דוידוב בתוכנית "איפה הכסף" ב-103FM ופירט אודות תוכנית ההפרטה של הארגון.

"ב-2015 חתמנו על הסכם הבראה עם ארגון העובדים, משרד האוצר ומשרד התקשורת, ואבן הדרך האחרונה בהסכם היא ההפרטה. הוקמו מרכזי מסירה, אבל זה בא לא בגלל הסכם ההבראה, אלא זה תולדה של כמות החבילות והסחר המקוון שהלך והתעצם בשנים האחרונות. אם אנו מדברים ב-2015 על 20 מיליון חבילות, זה עומד היום על 70-80 מיליון חבילות לשנה, ותוך שנתיים זה יגיע ל-100 מיליון, וזה קצב צמיחה שקרוב ל-20% בשנה. על מנת לעמוד בקצב הצמיחה הזה ולתת את השירות הכי טוב לאזרח, החלטנו להקים מרכזי מסירה שכונתיים, לקרב אותם לצרכן ולתת שירות יותר טוב, והיום את יכולה לקבל את החבילה במינימרקט או בחנות ליד הבית", אמר צאיג.

זה עיקר העיסוק של הדואר היום? מסירת חבילות?
לא. הדואר היום, בעצם התוכנית האסטרטגית שאנו בנינו ותואמת לתוכנית ההבראה, הקמנו פה שלושה מנועי צמיחה, הסחר המקוון שהולך ומתעצם ורק לסבר את האוזן, היום קונים קרוב ל-10 מיליארד שקל בשנה, 12 מיליארד שקל בשנה קניות דרך הסחר המקוון, זה אמור להגיע ל20-25 מיליון תוך שלוש שנים, 90% מהחבילות האלה מגיעות דרך דואר ישראל. אז זה מנוע צמיחה שהוא בהחלט הולך ומתעצם וכמות ההכנסות ממנו הולכת וגדלה בצורה מאוד משמעותית. מנוע צמיחה שני זה בנק הדואר, שאמור לתת שירותים פיננסיים, יש לנו היום קרוב ל-450-500 בעלי חשבון.

שאתם הולכים לפתח את זה?
שאנחנו כבר מפתחים אותו, גם למוצרים ומכשירים פיננסיים ואנו מקווים מאוד שביחד עם בנק ישראל נוכל לקבל רישיון לבנק מסחרי.

השאלה אם זה גם ללקוחות עסקיים, כלומר האם תרחיבו את הפעילות?
ואז הפעילות תהיה בעיקר ללקוחות עסקיים, אבל אנו מכוונים ללקוחות קטנים ובינוניים, בעלי עסקים בינוניים וקטנים. זה בנק הדואר, והשאלה האחרונה זה הקמעונאות שגם אותו אנו מפתחים ואם שמעתם שרק לאחרונה התחלנו למכור חבילות סלולר בדואר ישראל ועוד מוצרים בדרך.

אגב יש קונה? 20% מוצע להפרטה לגורם חיצוני, כבר יש מועמדים פוטנציאליים? רוצים, מתעניינים?
תראי, יש מועמדים פוטנציאליים, אני לא רוצה לנקוב כרגע בשמות אבל אני יכול להגיד לך שכמעט כל שחקן בתחום הלוגיסטיקה בין אם זה קרנות שמתמחות בלוגיסטיקה לבין שחקני לוגיסטיקה מקומיים וזרים מתעניינים ברכישת הדואר.

בוא נדבר רגע על הפריפריה, כי זה מאוד חשוב, כלומר אנו מדברים על המרכז ועל חבילות וכל זה, בפריפריה יש שירותים בעלויות נמוכות, האם לא תיפגע הפריפריה כתוצאה מההפרטה הזאת? זה פתאום יהיה איזה סוג של משהו מסחרי.
לא, ההפך, ממש לא. ראשית היא לא תיפגע. דבר שני, אני לא יודע אם הזה יפתיע אותך, אבל חלק נכבד וגדול מכמות החבילות היא מוזמנת, דווקא הצרכנים הגדולים הם צרכני פריפריה, כי באמת הפערים במחירים מאוד משמעותיים, וזה בהחלט עשה פה מהפכה בכל העולם הצרכני ושינה פה את עלות הקניות של הצרכנים והוריד את העלויות, ודווקא הם צרכנים גדולים מאוד של הדבר הזה. הפריפריה לא תיפגע, היא רק תרוויח מזה.

יהיו עוד פיטורי עובדים, או התייעלות כמו שקוראים לזה?
לא, גמרנו עם תוכנית ההתייעלות, היא הייתה ב-2015, הגענו להסכמה עם ארגון העובדים ופיטרנו קרוב ל-1,200.

ולא יהיה יותר?
זה לא על הפרק. אני חייב לומר לך דבר אחד בלי שום קשר לתקופת הקורונה והלפרטה, אנו התייעלנו גם עם הנדל"ן שלנו והעברנו את כל המטות שלנו למודיעין ופינינו קרוב ל-80-90 אלף מטר של נדל"ן, וכתוצאה מכך גם המטות קטנו. אז יכול להיות שתהיה עוד איזה, לא פיטורים אלא...

העברה של עובדים מכאן לכאן?
אנחנו נצמצם פה את עובדי המטה אבל בהסכמת העובדים.