הדד-ליין מתקרב: ב־17 במאי 2020 קיבלה ממשלת ישראל ה־35 את אמון הכנסת. כעבור שבוע התכנסה סיעת הליכוד בכנסת לישיבתה הראשונה. במהלך הדיון פנה ח”כ גדעון סער אל ראש הממשלה בנימין נתניהו ושאל: “מה לוח הזמנים להעברת התקציב?". נתניהו השיב: “על פי החוק תקציב המדינה צריך לעבור תוך מאה יום מהקמת הממשלה, וכך נעשה”.

המועד האחרון להעברת התקציב עתיד אם כן להסתיים ב־25 באוגוסט, כך שלשותפים המרכזיים להנהגת ממשלת האחדות, נתניהו ובני גנץ, נשארו שישה שבועות כדי להגיע להסכמות בעניין. הם צריכים למסור את החלטתם לדרג המקצועי במשרד האוצר, שמחכה להוראות, להציג את התקציב בכנסת ולהעבירו ברוב קולות בשלוש קריאות במליאה.

נתניהו וכ''ץ בפגישה עם העצמאים ובעלי העסקים (צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ)
נתניהו וכ''ץ בפגישה עם העצמאים ובעלי העסקים (צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ)

ואולם לפי שעה המהלך תקוע. אחרי שראש הממשלה וראש הממשלה החליפי שוחחו פעמיים ולא הגיעו למכנה משותף, גורמים בליכוד ובכחול לבן אומרים שהמגעים מתקיימים כל הזמן, ברמות שונות ובין גורמים שונים משתי המפלגות. נתניהו מתעקש לשנות את סעיף התקציב בהסכם הקואליציוני בינו לבין גנץ, ונוכח משבר הקורונה להעביר תקציב חד־שנתי, עד מרץ 2021 בלבד. גנץ מתעקש על תקציב לשנה שלמה.

"זה הדבר הנכון לעשות", מסביר גורם בסביבתו ומוסיף: "הממשלה חייבת לתת למשק ודאות ולא לעבוד על תקציב קצר מועד ואז להתחיל הכל מחדש. הקורונה לא תיגמר בעוד שלושה חודשים”. עם זאת, גורם בליכוד אמר ל"מעריב": “התעקשותו של גנץ נובעת לא מהמצב במשק, אלא מהחשש שנתניהו רוצה להשאיר לעצמו אפשרות להוביל לבחירות מוקדמות במרץ, ולהמשיך בתפקידו כראש ממשלת מעבר”.

בנימין נתניהו, בני גנץ (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
בנימין נתניהו, בני גנץ (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)

בליכוד טוענים שכדי להרגיע את גנץ מחד ולהעביר את התקציב ה”קצר” כדי לטפל בהקדם בצרכים המיידים של הכלכלה מאידך, בסביבת נתניהו שוקלים להציע לראש הממשלה החליפי תיקון חקיקה שיקשה על נתניהו להפיל את הממשלה ולהוביל לבחירות מוקדמות במרץ. גורם בליכוד מדגיש כי נכון לעכשיו מדובר בעוד רעיון לפתרון משבר התקציב בלבד, וכי תיקון חקיקה לא מקודם כי טרם הושגו הסכמות בין הצדדים. בכחול לבן לא מתייחסים לדברים.

עוד מעריכים בליכוד כי לאור המצב הבריאותי והכלכלי במדינה, ספק אם נתניהו ירצה להוביל את הציבור לעוד בחירות מוקדמות. “התקציב יעבור כי המצב הוא מורכב ודורש פתרונות ובהקדם”, אמר בכיר בליכוד. באוצר מחכים להוראת הדרג הפוליטי, ומוכנים להציג את התקציב לממשלה ברגע שראש הממשלה וראש הממשלה החליפי יקבלו החלטה עקרונית.