הפסד כפול לאיילת שקד: תוצאות ההצבעה החשאית שהתקיימה הערב (רביעי) לבחירת שני נציגי הכנסת לוועדה למינוי שופטים ולוועדה למינוי דיינים, התפרסמה. בדומה להסכם הקואליציוני בין סיעות הליכוד וכחול לבן, שבו סוכם מראש כי חברת הכנסת אסנת מארק (הליכוד) וח"כ צבי האוזר (דרך ארץ) יכהנו כנציגי הקואליציה בוועדה למינוי שופטים, כך נראו תוצאות ההצבעה שהסתיימה לפני שעה קלה.

ההצבעה התקיימה באופן חשאי, על פי סדר הא"ב של שמות הח"כים. לאחר סיומה, ממתינים להצבעתם של חברי הכנסת השוהים בבידוד, בהם ראש הממשלה החליפי, בני גנץ, אשר יצביעו בקלפי מיוחדת. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, קיבל אישור מיוחד להצביע עם כניסתו למליאה ולא להמתין לתורו.

לתפקיד התמודדה גם שרת המשפטים לשעבר ח"כ איילת שקד (ימינה) וח"כ קארין אלהרר (יש עתיד־תל"ם), שלא נבחרו. שקד, שכיהנה בוועדה בעבר, וכיהנה כשרת המשפטים בממשלה הקודמת, תישאר בחוץ. בליכוד הביעו חשש מהפתעות בלתי צפויות מצד חברי כנסת של כחול לבן והעבודה שיצביעו עבור מועמדות האופוזיציה. לעומת זאת, יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר הביע בימים האחרונים ביטחון בכך שכחול לבן יעמדו בהסכם.

שקד העמידה את עצמה גם לתפקיד נציגת הכנסת לוועדה למינוי דיינים, ולא נבחרה גם בוועדה זו, על חודו של קול לטובת חברת הכנסת מירב מיכאלי (העבודה), שזכתה למינוי, לצד חבר הכנסת ישראל אייכלר (יהדות התורה).

בנימין נתניהו מצביע בוועדה לבחירת שופטים (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)
בנימין נתניהו מצביע בוועדה לבחירת שופטים (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)

בתגובה לתבוסתה בבחירות, צייצה שקד: "בהצלחה רבה לחברי הכנסת צביקה האוזר ואסנת מארק בועדה לבחירת שופטים ולחברי הכנסת מירב מיכאלי וישראל אייכלר בועדה למינוי דיינים".

תוצאות הבחירות לוועדה למינוי שופטים (צילום: רשתות חברתיות)
תוצאות הבחירות לוועדה למינוי שופטים (צילום: רשתות חברתיות)

ראש האופזויציה ח"כ יאיר לפיד הגיב לבחירתה של מארק לוועדה: "כחול לבן בחרו לוועדה לבחירת שופטים שליחה של ראש ממשלה עם שלושה כתבי אישום. בזאת הסתיימה השטות שהם 'שם כדי להגן על שלטון החוק'. הם שם כדי להגן על הכיסא שלהם. גנץ אשכנזי וניסנקורן הפכו למשתפי פעולה של נתניהו בהרס שלטון החוק בישראל".

זוהר הודיע שהליכוד תתמוך במינוי שקד

כזכור, אתמול הודיע זוהר שהקואליציה תתמוך במינויה של שקד. גורמים בימינה אמרו כי ייתכן שמדובר בתרגיל שנועד לגרום לשקד להסיר את מועמדותה מהוועדה למינוי שופטים. בסביבתה אמרו שאין לה כוונה כזאת. במקביל, התנהלו בימים האחרונים מאחורי הקלעים בכנסת מגעים להבטיח את בחירתה של מיכאלי תמורת תמיכה במועמדי הקואליציה בוועדה למינוי שופטים. נציג הממשלה בוועדה הוא שר המשפטים אבי ניסנקורן (כחול לבן). 

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע שבכוונתו למנות את שרת התחבורה מירי רגב (הליכוד) כנציגה הנוספת של הממשלה בוועדה. בכנסת נערכים לאפשר היום לחברי הכנסת הנמצאים בבידוד להגיע למשכן ולהשתתף בהצבעה החשאית מיציע האורחים, המופרד מאולם המליאה בקיר זכוכית. 

מלשכתו של שר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ, הנתון בבידוד, נמסר כי נבחנת האפשרות שהוא יגיע היום להצבעה. הוועדה לבחירת שופטים מופקדת, בהתאם לחוק יסוד השפיטה, על בחירת השופטים למערכת בתי המשפט על ערכאותיה השונות. 

הוועדה מונה תשעה חברים: נשיא בית המשפט העליון, עוד שני שופטים של העליון, שר המשפטים ושר אחר שתקבע הממשלה, שני חברי כנסת ושני נציגים של לשכת עורכי הדין.