העיתונאית אריאנה מלמד, שהשתתפה אמש בהפגנה מול מעון ראש הממשלה בירושלים, אמרה הבוקר (רביעי) בשיחה עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM כי היא לא מאמינה שמי שעומד מאחורי התקריות האלימות הם מפגינים אלא פרובוקטורים שאינם קשורים למחאה וכי היא מוכנה "לסכן את כל המוניטין העיתונאי שלי על זה". עוד הוסיפה מלמד כי היא "מגנה כל תקיפה של כל אדם שהוא, אבל יותר מזה אני מגנה את המצב בו ראש ממשלה שמואשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים ממשיך להוביל את המדינה. במצבים של דמוקרטיה במשבר, כמו בישראל, אם האזרחים לא יגיבו מיד כשזה קורה - תהיה פה רודנות. את זה אני לא יכולה להרשות".

היית אתמול בהפגנה, תארי לנו איך זה נראה?
"אני חייבת קודם כל לתקן כמה דברים שאמרתם כי לא הייתם בשטח. אז ככה, ההפגנה הזאת לא הייתה הפגנה של הדגלים השחורים, היא הייתה של כמה וכמה תנועות מחאה שקמו כאן בשנים האחרונות. כולן בדרכן מוחות נגד ראש ממשלה שמואשם בשחיתות, שוחד, מרמה והפרת אמונים, נתחיל בזה. איש ממפגיני ההפגנה מעולם לא תכנן את הזליגה לרחובות ומה שקרה אחר כך. ההפגנה הייתה חוקית וברישיון ובסיומה קבוצות של צעירים, שאין להם שום קשר לשום תנועה אנרכיסטית, התחילו לצעוד ברחובות ירושלים. בדיוק כמו שהיה בתל אביב במחאת העצמאים. בדיוק אותו דבר, זה לא דבר שתוכנן על ידי מובילי המחאה, אין פה מנהיגים, אין פה איזה שהיא היררכיה מסודרת, מדובר על זעם אזרחי שמתנקז אל המקום היחיד בארץ שמסמל את הסיבה לזעם וזה מעון ראש הממשלה. עכשיו, הפרובוקטורים שתקפו עיתונאים אינם חלק מהמפגינים הלגיטימיים, אנחנו מזהים אותם כאנשים שתקפו גם את ישי הדס ממובילי המחאה. לא מדובר על אנשים מטעם הדגלים השחורים".

אנשים חיצוניים שהגיעו כדי לתקוף עיתונאים?
"לחלוטין".

לא בטוח שאוחזים בדעות שלכם?
"ממש לא, אני מוכנה להעמיד כאן את כל המוניטין העיתונאי שלי למבחן".

לא ניסיתם להוציא אותם?
"ניסו, יש סרטונים, אבל לא אנחנו יכולים להוציא אנשים בכוח מהמחאה".

לפני התקיפה זיהיתם אותם כאנשים שלא שייכים אליכם?
"לא לפני, מגיעים אנשים, אנחנו לא תנועה מסודרת עם דמי חבר ותעודת זהות. אנחנו לא מזהים כל אחד, היו שם אלפים של אנשים, לדעתי המספר 3,000 הוא מספר מוגזם למטה. היו שם הרבה יותר בהפגנה".

באיזה דעות הם אוחזים לדעתך?
"אין לי מושג, ככל שהמחאה הזאת מתקדמת אנחנו עדים כל הזמן ליותר ויותר פרובוקטורים 'ביביסטים' שמנסים להגיע לשורות שלנו".

את מתכוונת שתומכי נתניהו הם אלה שתקפו?
"יש פה שני אירועים, לגבי אירוע אחד אני יודעת בוודאות וזה האירוע בו עמדו אנשי חדשות 13 ליד המתחם המרכזי של ההפגנה".

שהיה אלים מילולית, לא פיזית.
"בדיוק, ואז מי שתקף אותם זה פרובוקטור או שניים שאינם חלק מההפגנה".

אותם אתם לא מכירים.
"ולראיה הם תקפו גם את ישי הדס שהיה המנחה של ההפגנה. כל ההפגנה מראשיתה ועד סופה היא ברישיון ובתיאומים מאוד מדוקדקים".

איך את משוכנעת כל כך שהאנשים האלה לא קשורים אליכם?
"אני אמרתי לך, אני מוכנה לסכן את כל המוניטין העיתונאי שלי".

ובאירוע השני?
"אסביר מדוע, אנשינו נלחמים על תשומת לב, זה מאוד לא פשוט להסביר לכם שהסיפור הגדול של הקיץ זה המחאות, לכם כלומר לעיתונות. אני יודעת כי אני מנסה להסביר. זה הסיפור הגדול של הקיץ, יש כיסי מחאה בכול הארץ, הם הולכים ומתנקזים לבלפור. זו ההפגנה הראשונה הגדולה בבלפור מתוך רבות שיהיו".

ניסיתם להגיד משהו למתפרעים?
"בוודאי".

היה עימות בינכם לבינם?
"היה עימות מילולי, לא פיזי, זה לא דרכנו. אנחנו לא אלימים פיזית, המפגינים מאוד לגיטימיים, אזרחים מכל שדרות החברה הישראלית. אנשים שהזדהו כליכודניקים בעבר, מזרחים, אשכנזים, שמאלנים, ימנים".

באירוע של אבישי בן חיים, דן מרגלית מנסה להרחיק את אותו מפגין והוא לא שלכם?
"ברור שלא מדובר באדם שלנו".

באירוע השני שמותקף?
"לא הייתי באירוע השני, אינני יודעת מי הם, אבל כמו אלפי האנשים שהיו בהפגנה ולא תקפו את התקשורת אינני יודעת מי האנשים שכן תקפו. אני רק יודעת שאין לזה שום קשר לדעות ולכוונות של מובילי המחאה. מגיעים מכמה וכמה קבוצות".

אני מניח שאת מגנה כל תקיפה של עיתונאי.
"אני מגנה כל תקיפה של כל אדם שהוא, אבל יותר מזה אני מגנה את המצב בו ראש ממשלה שמואשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים ממשיך להוביל את המדינה".

ועמדתך לגבי ונדליזם? איך את מתייחסת לזה?
"מתייחסת בצורה מאוד תקיפה נגד מעשי ונדליזם, איש ממובילי המחאה לא עודד אותם, אבל כמו שיש בתוך מחאות של קבוצות אחרות שהזעם בהם גואה, יש מעשי ונדליזם. גם כאן קרה שבשולי הדבר, שלא היה ההפגנה אלא התפרעות של אנשים צעירים, בשוליה נשברו כמה שמשות. זה קרה גם במחאה החברתית וזה קורה בכול מצב בו יש הפגנה של חרדים. זה פשוט התנקזות של הזעם למקומות מאוד לא נכונים".

קישרתי בין המחאה ב-2011 לאתמול או בכלל בתקופה האחרונה, שמפגינות כל מיני קבוצות. איך את רואה את זה? לכאורה לא מקשר ביניהן לשום דבר, האם זה יכול להתפתח למחאה אחת גדולה ומשמעותית?
"אני חושבת שזה לא מדויק, באופן כללי אפשר לומר שהמחאה בתל אביב ובירושלים היו שתי מחאות שונות, בתל אביב התחילה כמחאה של עצמאים שהם בהחלט מדוכאים ומופלים לרעה ע"י הממשלה והם קורסים וזה ברור לגמרי. המחאה הזאת הציגה את עצמה כמחאה לא פוליטית וזו שטות, אין דבר כזה. נגד מי אנחנו מוחים? נגד הממשלה, זו מחאה פוליטית אך לא מפלגתית. בתוך המחאה הזאת יש המון קבוצות, הן הולכות ומתלכדות לעניין אחד, זה לוקח זמן, זה תהליך, זה לא דומה למחאה החברתית, לא נחמד כמו המחאה החברתית, בכלל לא. זה קורא לשינוי מאוד יסודי בארץ".

הם לא נחמדים.
"לא, לא. זה לא שהם לא נחמדים, זה הוא לא נחמד".

במוצאי שבת או בשבוע הבא, הגל יגדל? הזעם?
"נתחיל בכך שבשישי צפויה הפגנה גדולה בהרבה במתחם בלפור".

הכוונה שהיא תהיה גדולה בהרבה מאתמול?
"בהרבה ממה שראינו, שמובילים אותה אמיר השכל ואנשיו. בשבת צפויות ההפגנות בכול הצמתים של הדגלים השחורים, עוד הפגנה מרכזית אחת, כל הדבר הזה הולך ומתנקז לעבר בלפור - המקום שמסמל את הריבון במירכאות".

שאלנו אתמול את אמיר השכל האם לדעתו ראש הממשלה ינסה לחנוק את ההתפרצויות האלה באמצעות סגר, את ההפגנות והמחאות נגד המצב הכלכלי ונגדו, הוא השיב כן.
"אני רוצה להרחיב את היריעה, בכל מצב בו יש דמוקרטיה במשבר והמשבר מוביל לעבר רודנות כמו אצלנו, משתמשים במצב חירום כתירוץ לחקיקת חוקים דרקוניים ששוללים זכויות אדם ואזרח, שלילת חופש הפגנה וחופש הביטוי. זה בדיוק מה שקורה אצלנו, אתם יודעים מה קורה, אתם עדים לזה".

אז תשובתך היא כן?
"אני לא יודעת, אני יודעת שלאורך ההיסטוריה זה מה שקורה במדינות שונות מישראל ומדינות דומות לישראל. אני יודעת גם שבמצבים של דמוקרטיה במשבר, כמו בישראל, אם אנחנו לא מגיבים כאזרחים בין 18-6 חודשים ראשונים מאז שזה קורה  - תהיה פה רודנות. את זה אני לא יכולה להרשות".