ועדת חוק, חוקה ומשפט של הכנסת דנה הבוקר (רביעי) בנוגע לקרן וקסנר וטיב קשריה עם השירות הציבורי בישראל. הדיון התקיים ביוזמת ח"כ ד"ר שלמה קרעי (הליכוד) ותנועת "אם תרצו".

עו"ד זיו מאור, חבר האגף המשפטי של תנועת "אם תרצו", אמר בדיון החירום כי "תכנית העמיתים של קרן וקסנר מוטה בחריפות לשמאל, מעודדת פקידים לחתור תחת ההנחיות של השרים - וכל ההתקשרות בין המדינה לבין קרן וקסנר היא לא חוקית, משום שהקרן נותנת לעובדי ציבור מתנות במיליוני שקלים בניגוד לחוק המתנות. היום תנועת 'אם תרצו' עותרת לבג"ץ נגד אי החוקיות של התכנית. אחרי יותר מ-30 שנות חתרנות - הגיע הזמן לשים לזה סוף".

מתן פלג, יו"ר תנועת "אם תרצו" שהיה בדיון, הוסיף כי: "צריך להבין עד כמה הנושא של קרן וקסנר הוא בעייתי. אפילו בבחירות האחרונות הייתה מפלגה שבה יושב בוגר הקרן יאיר גולן ואיש השמאל הקולני אהוד ברק קיבל ממנה מליוני דולרים. מה לגבי גילוי נאות? שתולים של הקרן במערכות המדינה. זה נורא. מה הם מסתירים? אור השמש מחטא הכל, אבל לא קרן וקסנר".

בדיון ל"בחינת התקשרותה של המדינה עם קרן וקסנר אשר מתקיים בניגוד לחוק ולמנהל התקין", השתתפו בין היתר: יו"ר הוועדה המייעצת לקרן וקסנר אלוף במיל' עדו נחושתן, מנכ"ל הקרן רענן אביטל, מנהל מינהל הסגל הבכיר בנציבות שירות המדינה אילן רם, יו"ר 'אם תרצו' מתן פלג, נציב שירות המדינה לשעבר שמואל הולנדר ובוגרים רבים של הקרן.    

ח"כ קרעי אמר כי "לא ביקשתי את הדיון הזה כדי להלין על פעילותה העצמאית של קרן כלשהי. אין לי טענות כלפיהם. הם מנסים לקדם את מה שחשוב וראוי בעיניהם. הם גם רשאים לעשות מה שהם רוצים ואיפה שהם רוצים בהתאם לחוק של המדינה שבה הם פועלים. הטענה שלי היא כלפי מקבלי ההחלטות הרלבנטיים במדינת ישראל. המטרה שלי היא לגרום לכך שמדינת ישראל וכל רשות שלה, נציבות שירות המדינה, המשטרה, הצבא, הפרקליטות, בתי המשפט וכל רשות אחרת לא ישלחו פקידים אל הלא נודע".

"אהוד ברק הוא סיפור גדול תקשורתית וגם עליו אדבר", אמר קרעי והוסיף: "אבל מה שמעניין את אזרחי ישראל זו ההשפעה של הקרן על פקידי הציבור שלנו באופן אנטי דמוקרטי ואולי אף אנרכיסטי. מה שמעניין את אזרחי ישראל זה ניקיון הכפיים ואי התלות של עובדי הציבור שלנו ממחויבות לקרן זרה, לאחר שהם קיבלו במישרין או בעקיפין מתנה של כמעט מיליון שקל. מה שמעניין הוא מה הם עושים בקרן עם המידע האדיר שיש להם על בכירי השירות הציבורי של מדינת ישראל, כולל בכירי מערכת הביטחון. מי חשוף אליו? היכן הוא שמור?
מה שמעניין את האזרחים זה ההתקשרות של המדינה, של נציבות שירות המדינה, של הצבא, של הפרקליטות, של המשטרה ועוד גופים עם הקרן, בניגוד לחוק המתנות. בנוסף מה שמעניין זה מדוע עובדי מדינה ממשיכים לקבל שכר מלא מהמדינה בעת שהותם בתכנית הקרן? גם אם דבר כזה נפוץ בתכניות אחרות שאינן קשורות לקרן, יש לקבל תשובות על כך במיוחד כשמדובר בהתערבות זרה".

עכשיו, מכיוון שהגיעו כל כך הרבה מליצי יושר לקרן, יש לי גם כמה שאלות. נתחיל בסיפור של הקרן עם אהוד ברק. הסיפור מעלה שאלות ותהיות רבות וחמורות. לפני כמה ימים אחרי שנים של שתיקה פתאום נזכרה הקרן להוציא מסמכים לתקשורת על מה קיבל אהוד ברק 2.3 מיליון דולר מהקרן.בעקבות המסמך הזה, החליט כתב מסויים, שפרסם תחקיר על הקרן במוצ"ש האחרון, שהדיון הזה כאן מתייתר כי כל השאלות נענו.
ואני אומר בדיוק להיפך: המסמך שיצא, לפי המידע שנמצא בידי, מלא בלא מעט שקרים וסילופים. תוכנו וגם העת לפרסומו מעלים שאלות קשות במיוחד".

"ראשית, הקרן מבקשת שני מחקרים כביכול מראש ממשלת ישראל לשעבר ומציעה לו כעשרה מיליון שקלים תמורתם. מדובר בסכום חסר פרופורציה לתפוקה הנדרשת, המעלה שאלה לגבי המחקרים האמיתיים שביקשו מאהוד ברק... מה רצו להשיג מאהוד ברק עם סכום הזוי תמורת 300 עמודים? בנוסף, ההצהרה הזו היא בניגוד למכתב ששלחה נשיאת הקרן לנציבות שירות המדינה כאן בישראל, ובה הצהירה שהכסף שניתן לברק הוא במסגרת הפילנטרופיה של הקרן".

חבר הכנסת המשיך: "יתרה מכך, הקרן בעצמה אומרת כי רק מחקר אחד הוגש ועל אף שהשני לא הוכן מעולם, הם עדיין שילמו לברק את הסכום במלואו ולא ביקשו החזר. למישהו כאן זה נשמע הגיוני? מי נותן כמיליון דולר, בהנחה שאנחנו מאמינים לסיפור הזה, ככה סתם בחינם? גם התאריכים שהקרן ציינה מעלים קושי רב וחלקם אף מטעים בכוונה תחילה. דובר על 2004 עד 2006 בהם לדברי הקרן "אהוד ברק היה אזרח פרטי שפרש מהשירות הציבורי. אז זהו שלא. ב2004 ברק כבר הכריז על התמודדותו לראשות מפלגת העבודה, ליתר דיוק ב 05.11.04 הודיע ברק על שובו לחיים הפוליטיים ועל כוונתו להתמודד על ראשות מפלגת העבודה, רק 11.09.05 פרש רשמית מהמרוץ לראשות המפלגה, 
האם יש כאן תרומה אסורה לפריימריז שלו? מיליון דולר בשנת 2004; 505 אלף דולר בשנת 2005; 800 אלף דולר בשנת 2006".

עוד אמר קרעי, "לפי מיטב הבנתי, מועד הוויתור של הקרן הפילנטרופית על הכסף לאהוד ברק, למרות שלא ביצע את המחקר השני, היה עם מינויו לשר הבטחון של מדינת ישראל. אתם מבינים? קרן זרה ועשירה נותנת סכום עתק לשר הבטחון של ישראל, ובכל מקרה לנבחר ציבור בישראל ללא כל תמורה! רק תארו לכם אילו חקירות היו נפתחות אם היה מדובר במישהו מהצד הנכון/הלא נכון של המפה הפוליטית...
האם ברק עשה משהו למען הקרן במשרד הבטחון ובצה"ל? האם הקרן ביקשה ממנו משהו שנוגע למשרד הבטחון?".

"לפי הפרסומים בארצות הברית, גם יתר הפרטים במסמך של אהוד ברק הם שקר. אפשטיין, הפדופיל המורשע, בניגוד מוחלט לכל מה שהקרן רשמה במסמכים שלה בימים האחרונים, היה חלק אינטגרלי מהקרן. הוא היה סגן נשיא!! איך אתם מעיזים לשקר במצח נחושה ולומר שהוא רק טיפל במסמכים ובניירת? ידו היתה בכל ויד כל בו, באישור המייסד לסלי וקסנר". 

"יתירה מכך, הקרן קבעה במסמכים כי אפשטיין לא תרם אפילו דולר לקרן. מהמסמכים שבידינו הוא תרם לפחות 9.5 מיליון דולר ב-2001. 
האם מישהו מאיתנו חושב שראוי שישראל תיתמך על ידי קרן שמשאביה וכספה החלקי הגיעו מפדופילים? עושה רושם שהקרן הזו, במכתב שלה, ניסתה לפתור בעיה ציבורית שיש לה בישראל ואולי יצרה לעצמה בעיה קשה מול רשויות המס בארצות הברית . זה לא לדיון הזה אבל גם זה צריך להיבדק".

קרעי המשיך: "קרן כל כך עשירה ומשפיעה, מפרסמת מסמך בעייתי, מלא הטעיות והסתרות, אפילו בשמו של נציב שירות המדינה טעתה... מה יש לכם להסתיר? הקרן ביקשה מיו"ר הוועדה להשמיע כאן את בוגרי הקרן שלה. רובם ככולם עובדי מדינה בעבר או בהווה. מי שעובד מדינה בהווה ודאי לא יכול לדבר לכאן ללא אישור השר הממונה עליו. מי שבעבר, הרי שעליו לשקול הדק היטב את מילותיו ולא להצטרף לחגיגת השקרים הנ"ל".

"עכשיו, אותי לא מעניין וזה לא רלבנטי מי הבוגרים שלהם ברמה הפרסונלית", אמר חבר הכנסת. "אני בטוח שיש ביניהם גם כאלו שהם ראויים וטובים, למרות שלפי דוח של הצוות הבין משרדי, אין שם אף לא חרדי או אתיופי אחד, וכמעט ואין תושבי פריפריה חברתית וגיאוגרפית. אותי מעניין הגופים שעליהם הם משפיעים עם האג'נדה הלא דמוקרטית שהוטמעה בתוך תכני הלימוד".

"אם התכנית באמת עולה כמיליון שקל לתלמיד, מישהו מהתלמידים לא ירגיש מחוייב לה ולצרכיה לשנים רבות? הרי תכנית הלימודים בתכנית העמיתים של קרן וקסנר מתבססת על בית הספר למנהיגות קנדי, בארצות הברית. אחת הדמויות הפדגוגיות המרכזיות בתכנית הלימודים היא פרופ' רונאלד חפץ. הוא מחזיק בתפיסה שנויה במחלוקת וטעונה פוליטית לגבי מקומם ומידת עצמאותם של עובדי ציבור שאינם נבחרים. יש לו תיאוריה לגבי מנהיגות מסתגלת/אדפטיווית... לשיטתו: ההתנתקות והסכמי אוסלו למשל, הם מודלים למנהיגות ראויה. אירועים חמורים המביישים את ההיסטוריה של מדינת ישראל. אין לי בעיה עם האיש ודעותיו החשוכות וההזויות האלו. אבל נראה לכם הגיוני שהמדינה שולחת את בכירי השירות הציבורי להתחנך אצלו?".

בנוסף אמר קרעי, כי "לפי חפץ, מנהיג טוב הוא כזה שמצליח לקדם את מדיניות בניגוד למדיניות נבחרי הציבור. עד שנת 2006 נאמר במפורש בקול הקורא שהתכנית מתמקדת במתן כלים לקביעת מדיניות. זוהי חתרנות פקידותית. עכשיו נכון שזו כבר נהייתה שיטה שפקידים קובעים איך המדינה הזו תתנהל, משופטי בג"ץ דרך היועמ"ש ועד כל מיני פקידים במשרדים ממשלתיים. אבל למישהו זה נראה ראוי? דמוקרטי? שהרעל האנטי דמוקרטי הזה יוחדר לראשם של פקידינו הבכירים ביותר ואז יישלחו חזרה לעבודתם כדי ליישמו?".

"בקרן וקסנר קיימת הטייה ברורה לשמאל. הקרן גיבתה קמפיין שקרא ליהודים אמריקניים לחדול מתרומות לקק"ל עקב פעילותה ביהודה ושומרון. כשראש הממשלה רצה למנות את עפרה ברכה שהיתה ידועה בימניותה, לנציבת שירות המדינה, בוגרי קרן וקסנר ופורום נשות וקסנר נלחמו במינוי בכל תוקף. עד שבסופו של דבר הגיעו לבג"ץ, שם עמד בראש ההרכב לא פחות מאשר בוגר וקסנר השופט פוגלמן. ברור לכם מה היתה החלטתו... המינוי נפסל כמובן", סיכם.

עידו נחושתן, יו"ר הועדה המייעצת לקרן וקסנר בישראל, אמר כי "הקרן חשופה לדה לגיטמציה והשמצות. על מה ולמה? ג'רי אפשטיין מעולם לא היה מעורב במדיניות הקרן. לא תרם לה דולר אחד. הקרן הבהירה גם את טיב התקשרותה עם אהוד ברק. אין כל הצדקה לפגיעה במפעל פילנתרופי ובשמו של אדם שתרם במשך עשרות שנים הון שמיועד כל כולו לטובת מדינת ישראל. אין הצדקה שבוגרי הקרן י לכו בראש מורכן. שמשרדתי ציבור בישראל לא יקבלו הזדמנות להשבחה והעשרה אישית. תהיה שגיאה עם מדינת ישראל תחמיץ הזדמנות להשקיע את המיטב באנשי הציבור שלה".

תגובת תוכנית קרן וקסנר: "הנהלת תוכנית וקסנר להכשרת מנהלים בשירות הציבורי בישראל, האלוף (מיל) עידו נחושתן, יו"ר המועצה המייעצת ובוגרי התוכנית מברכים על החלטת ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת מישיבתה היום לקדםהסדרה בין נציבות שירות המדינה לבין "תוכנית וקסנר" ותוכניות דומות".

"הנהלת הקרן מודיעה כי מזה זמן מתקיימת עבודת מטה סדורה של הקרן בראשות המנכ"ל רענן אביטל עם נציבות שירות המדינה, אשר אף ניסחה טיוטה. יודגש כי נציבות שירות המדינה מלווה את התוכנית, היא המוציאה קול קורא להגשת מועמדות ונציגיה נכללים בוועדת הקבלה".

"לפיכך, הנהלת הקרן דוחה את מסע הדה-לגיטימציה שמתנהל במטרה לפגוע בתוכנית ובשליחותה להעצמת המנהלים הבכירים בשירות הציבורי. הנהלת הקרן ובוגריה דוחים בשאט נפש את כל האמירות לפיהן פועלת הקרן משיקול פוליטי כלשהו ויעידו על כך מאות הבוגרים שבאים מרקע ומתפיסות עולם מגוונות".

"הנהלת קרן וקסנר רואה בדאגה ובחומרה את הניסיון לפגוע בקרן שמייסדיה פועלים ממניעים ציוניים טהורים ותעשה כל מאמץ ביחד עם נציבות שרות המדינה שמפעל הכשרה זה, מהמוצלחים והיוקרתיים בישראל יימשך עוד שנים רבות".