הפגנות המחאה שנערכו אתמול ברחבי ירושלים היו רוויות תקריות אלימות, אחת הבולטות שבהן הייתה תקיפתו של עיתונאי חדשות 13, אביחי בן חיים, במהלך שידור. העיתונאים דן מרגלית וברוך קרא שהיו עדים לתקרית שוחחו הבוקר (רביעי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב בתוכניתם ב-103FM, סיפרו על שאירע מנקודת מבטם ודחו את הטענות כי מדובר ב"שתול ביביסט" שהגיע לצורך הפרובוקציה ולא במפגין לגיטימי: "אנשים אלימים הם תמיד נספח לכל קבוצה". מנגד, העיתונאית אורלי בר לב טענה בשיחה עם בן כספית וינון מגל כי מדובר ב"פרובוקטורים שהושתלו במחאה כדי שלא נדבר על המחאה עצמה".

דן, אני פונה אליך. מה היה שם? ראינו את התמונות, ספר לנו.
"מה שקרה זה הדבר הבא אני ראיתי קודם את ברוך ידידי, אח"כ ישבנו דנה ואני ליד המתחם של 'ערוץ 13'. אז הגיע אבישי בן חיים, שאני מאוד מחבב אותו. עבדתי איתו לפני הרבה שנים".

באיזה סטטוס היית שם?
"אני בסטטוס של מפגין, דנה ואני הולכים מהפגנה להפגנה ואנחנו בעמדה חד משמעית וברורה בעניין הזה שביבי חייב ללכת, הוא מושחת".

אתם באופן קבוע באים להפגנות? או שזו הייתה פעם ראשונה?
"מה פתאום? אנחנו לפי דעתי רק בירושלים כבר פעם שלישית, אני בוודאי פעם שלישית. כל שבוע אנחנו על הגשר".

מגיע אחד המפגינים.
"מגיע אדם שאני הזדהיתי עם הרבה דברים שהוא אמר והוא דיבר מדם ליבו אבל הוא התנהל בצורה אלימה מבחינה מילולית, והתקרב מאוד לאבישי בן חיים".

מה אמר?
"אני מסכים עם מה שהוא אמר, הליכוד 40 שנה בשלטון. אפילו אם הייתה ישראל השנייה, ואני אגב חושב שהייתה".

שמענו שהוא צעק 'אתה אפס'.
"את זה לא שמעתי, אבל אני מקבל את זה, זה מתאים מאוד שהוא צעק 'אתה אפס'. אמרתי לעצמי שאנחנו, שדורשים דמוקרטיה ורואים שביבי רומס את הדמוקרטיה, צריכים לדאוג שכל אדם יוכל לבצע את מלאכתו, גם כשהיא לא מוצאת חן בעינינו".

ואתה מחבק את המפגין ומנסה לדחוק אותו החוצה?
"כן, אבל אני אומר עוד פעם - אני לא שולל את הטענה שלו". 

דיברנו עם אילנה מלמד, אחת ממארגנות ההפגנה בבלפור. היא אומרת שהאדם הזה שחיבקת הוא אנרכיסט, פרובוקטור שלא שייך להפגנה. אפילו 'ביביסט'.
"לא, לא. הוא בוודאי לא 'ביביסט', הוא גם אמר 'אנחנו מהקיבוצים'. אני חושב שזה נכון וגם לפני שיצאנו מן ההפגנה היינו שם כשעה וחצי, היינו צריכים לחזר לתל אביב, ניסינו לצאת דרך מקום מסוים שהמשטרה לא נתנה. אז ראינו את האנרכיסטים עם דגלים, ודנה אמרה זה 2 הפגנות. אמרתי לה ההפגנה השנייה זה תומכי ביבי והיא אמרה לי לא. לכן, מאוד מתקבל על הדעת שמי שעשה את זה הם אנרכיסטיים, והם משחקים לידיים של ביבי, וחבל".

ברוכי, מה דעתך?
"אני לא חושב שאותו אחד שדן ככה עצר ממנו באמת להתקרב יותר מדי, הוא מהאנרכיסטים. הוא פשוט מישהו שצעק יותר מדי, לדעתי מלמד התכוונה לאותם אנשים שאחרי זה באו בכלל בנקודה אחרת".

על המקרה הזה שדן מרגלית חיבק מישהו שתקף. הוא ביביסט, לא משלנו.
"בסדר, אני לא חושב שהוא 'ביביסט', בוא נבדיל בין האירוע שאני דווקא לא ייחסתי לו משהו מי יודע מה. כשהייתי בהפגנה של הימין ברחבת המוזיאון בתל אביב האמירות שם של אנשי הימין היו הרבה יותר חמורות מהבחור הזה".

היו תקיפות פיזיות, העיפו מיקרופונים לחברים שלך.
"אני מבדיל בין האירוע הזה, לאירוע שהתרחש בשלב היותר מאוחר. באותו אירוע של העפת המיקרופונים זה אירוע שאני פיזית לא הייתי בו. אני רוצה לסכם את ההפגנה הזאת בשני דברים, אחד זה קבוצת אנשים גדולה מאוד ומרשימה מאוד של אנשים שמפגינים מדם ליבם על כך שאת מדינת ישראל מנהיג נאשם בפלילים. זה דבר שמקומם, זה דבר שמרגיז - זה רוב ההפגנה. יש קבוצה לא קטנטנה אבל גם לא גדולה של אנשים אלימים שהם תמיד נספח לכל קבוצה".

תמיד יהיו בכל מקום. אסף אמדורסקי הפנה אליכם אצבע מאשימה. 'משת"פים'.
"אמדורסקי נראה לי כמו מישהו שתפס קצת טרמפ על הסיפור הזה, סליחה על הביטוי, זו קצת חוצפה ועזות מצח לדבר כך עיתונאים שמה שנקרא יכולים להאכיל אותו אבק, אני מדבר גם עליי, נגה ניר נאמן וליאור קינן בהפגנה הקודמת. בתרומתם למאבק בשחיתות, לקרוא להם משת"פים אני חושב שזו קצת עזות מצח ובעיקר משהו שנראה קצת כמו טרמפיסטיות, אנחנו אלה שראיינו אותו".

"הושתלו גורמים פרובוקטורים במחאה כדי שלא נדבר על המחאה עצמה"

העיתונאית אורלי בר לב, שנכחה בהפגנה מול מעון ראש הממשלה ואף ערכה שידור חי ברשתות החברתיות שנמשך למעלה משש שעות, טוענת דווקא שהעומדים מאחורי התקיפה המתוקשרת הינם פרובוקטרים ואינם קשורים למפגינים. בשיחה עם בן כספית וינון מגל בתוכניתם ב-103FM היא סיפרה כי "במהלך תחקיר שביצענו במהלך הלילה התברר שיש ארבע עדויות על כך שהאדם שהפיל את המיקרופון הוא פרובוקטור שתול, לא מתוך המחאה".

היי אורלי, בואי נשמע קטע מאתמול.
"בואו נתחיל מזה שאני הייתי אתמול בהפגנה ושידרתי ב'לייב' עם אלפי צופים 6.5 שעות מההפגנה, לכל מה שאני הולכת להגיד יש תיעוד ואפשר לבדוק את הדברים במו עיניכם. סיפור התקיפה של צוות 'חדשות 13', אישית לא הייתי ליד אבל במהלך תחקיר שביצענו במהלך הלילה התברר שיש 4 עדויות על כך שהאדם שהפיל את המיקרופון הוא פרובוקטור שניגש וחיבל במערכת ההגברה של המארגנים".

שתול?
"פרובוקטור שתול, לא מתוך המחאה".

תקף את ישי הדס, ממובילי המחאה.
"בדיוק, זאת הנקודה אותו אדם, יש לנו זיהוי, 4 עדויות, 4 אנשים שונים".

לא רואים בסרטונים?
"רואים ואותם אנשים שראו את הרגע הזה, גם ראו את אותו אדם מנתק את מערכת ההגברה של מארגני ההפגנה".

מי זרקו ביצים? מי הרביצו לשוטר?
"בוא נתקדם אחד אחד, אחד פרובוקטור. שתיים, גדרות, אני קיבלתי טלפון לפני חצי שעה מד"ר אסתר מורדוך, פעילה ותיקה במחאה, מרצה, אישה משכמה ומעלה. היא עמדה ליד הגדרות שהיו סמוך למעון בלפור ושם כל האזרחים, כל הצעירים, הפגינו בצורה מופתית. זעקו את זעקתם, זעקו לביבי ללכת הביתה כי הוא מנהיג שכשל בכל קנה מידה והוא משרת את עצמו ולא את העם. ואז הגיעו עוד שני פרובוקטורים, שני מושתלים, שניגשו 'דוך' לגדרות והתחילו לטלטל אותם כדי לייצר מהומה. ד"ר מורדוך בלמה בגופה אותם".

מי הרביץ לבלש? הבנתי את הפרובוקטורים, בואי נתקדם.
"האלימות שהייתה במחאה הזאת היא מצד השוטרים, הייתה כאן הפגנה של צעירים שזעקו את הזעקה, כן הם יצאו להסתובב ברחובות ירושלים".

מי הרביץ לבלש?
"בוא תשאל את עצמך, תצפה בבקשה בווידאו ששידרתי 6.5 שעות".

ראיתי סרטון בו מתנפלים על הבלש.
"אני יכולה להגיד לך ששוטר אלים היכה אותי ודחף אותי וזה נמצא בלייב ואלפי אנשים עדים לרגע הזה".

או פרובוקטורים או שהשוטרים אשמים.
"אלימות היא תמיד מגונה אבל בואו נדייק בעובדות. אם היה רבע אדם שעשה משהו, הוא לא מייצג את המחאה".

שמעת את חברתך למחנה השמאל דיין?
"אני ממחנה הדמוקרטיה".

נכון, כי את לא בפוזיציה, כי אין לכם הגדרות פוליטיות.
"אני קמתי להגן על הדמוקרטיה".

אני נגד הדמוקרטיה ואת בעדה, נכון.
"לא אמרתי את זה, רק אמרתי שאני קמתי להגן על הדמוקרטיה".

דינה דיין, אישה עם כיסוי ראש שהם הרשו לעצמם לירוק עליה, אמרה - 'אני נסערת זה ברור, זה משתק, דבר כזה משתק'.
"זה נשמע לי, אחד, מזעזע ואיום ונורא ואני שולחת חיבוק לדינה. אין לי מושג מי עשה את זה ובכל מקרה זה לא מייצג את המחאה. הושתלו כל מיני גורמים במחאה כדי שהבוקר לא נדבר על המחאה עצמה, אתמול הגיעו מכל קצוות הארץ".

מה לא מדברים על המחאה? כולם מדברים על המחאה.
"אלפי אנשים עלו אתמול לבלפור כדי לזעוק מהלב שהם קורסים, שאין להם כסף, אין להם פרנסה, שלהורים שלהם נגמר הכסף, שנגמרים להם החיים, הם לא רואים עתיד".

הפגנות 'crime minister' התחילו עוד לפני הקורונה.
"שתי המחאות, גם הכלכלית וגם המחאה שנלחמת למען הדמוקרטיה ונגד דיקטטורה והשליט שמנסה לייצר כאן דיקטטורה, קשורות אחת בשנייה. כי אם את משבר הקורונה היה מנהל מנהיג שבאמת עסוק בעם, היינו רואים תוצאות אחרות. אבל בגלל שאת המשבר הקורונה מנהל מנהיג שעסוק רק בעצמו, בהימלטות ממשפט ומכלא, התוצאה היא קריסה של המדינה. זה מאוד פשוט".

יש פה דמוקרטיה ומנהיג שנבחר על ידי העם.
"יש מנהיג שרוצה לייצר דיקטטורה, זה היה המינוח שלי. באמצעות חוק הקורונה, חוק הסמכויות, מה אומר החוק? שהוא מוסמך".

זה 'פייק ניוז' ובסוף זה מתפוצץ לכם בפנים. 'לעלות על הבסטיליה'.
"לעלות לבלפור ולפטר את בנימין נתניהו, המנהיג שכשל ומעל באמון העם".