ראש מרכז CENTCOM (פיקוד מרכז של ארצות הברית), הגנרל האמריקאי קנת' מקנזי, אמר היום (רביעי) כי זו תהיה טעות גדולה עבור חיזבאללה לנסות לבצע פעולות נגד ישראל.

הדברים נאמרו בתדרוך במהלך טיול מרכזי במזרח התיכון השבוע. מקנזי ביקר בלבנון, ערב הסעודית, עירק, בחריין, ירדן, קטאר וכווית. הגנרל האמריקני גם הודה במתיחות מתמשכת בסוריה ועם איראן ברחבי האזור.

זהו המסע הראשון של מקנזי לאזור מאז פברואר. הוא ביקר בישראל בנובמבר אשתקד במהלך המתיחות הגוברת בין ארה"ב לאיראן. מאז פברואר, כוחות אמריקאים בעירק התמודדו עם התקפות טילים חוזרות ונשנות של קבוצות בגיבוי איראן, וארצות הברית הגיבה בהתקפות מהאוויר במרץ. מקנזי סייע בהגנה אווירית בעירק וכינה את המצב עם איראן "הרתעה מעורערת", כלומר הרפובליקה האסלאמית נרתעת מהתקפות גדולות נוספות, אך ההתנכלויות מצד קבוצות לוחמות בחסות איראן נמשכות.

הגנרל האמריקאי קנת מקנזי בפגישה בלשכתו של נשיא לבנון (צילום: Pool via REUTERS)
הגנרל האמריקאי קנת מקנזי בפגישה בלשכתו של נשיא לבנון (צילום: Pool via REUTERS)

"הייתה לי הזדמנות לבקר גם בבסיסים אמריקאים במזרח ובדרום סוריה", הוא אמר. "זה נתן לי גם את ההזדמנות הראשונה שלי לפגוש את ראש הממשלה החדש של עירק. היה לי חשוב מאוד לחזור לאזור מכיוון שחלק מהדברים פשוט לא יכולים להיראות בוועידת וידיאו, ואני חושב שמעורבות פנים אל פנים היא קריטית מאוד".

ראש חיזבאללה חסן נסראללה נשא בשבוע שעבר נאום מאיים, בו עודד עימות עם ארה"ב. בהקשר זה ביקש מקנזי להכיר בכך שחיזבאללה "נשאר בעיה" בסוגיית ההכרה הפוליטית בלבנון. אך הוא המשיך להזהיר את חיזבאללה מפני תקיפת ישראל. "אני חושב שזו תהיה טעות גדולה עבור חיזבאללה לנסות לבצע פעולות נגד ישראל. אני לא יכול לראות מצב שיש לזה סוף טוב".

חסן נסראללה נואם מול תומכיו (צילום: רויטרס)
חסן נסראללה נואם מול תומכיו (צילום: רויטרס)

לדבריו, "אנחנו עובדים קשה מאוד, למעלה ולמטה בעמק נהר הפרת, ובמיוחד ממזרח לעמק נהר הפרת, עם שותפינו שם, כדי להבטיח שכוחות הביטחון המקומיים נמצאים במקום ויוכלו למנוע זאת". מקנזי פרט גם אירועים אחרונים עם הרוסים וכוחות המשטר הסורי במזרח סוריה. הוא אמר שבאמצעות ערוצים ראויים עם הרוסים הם היו מגיבים לנושאים במזרח סוריה. "אני מרגיש בנוח איפה שאנחנו נמצאים כרגע".

גם הגנרל האמריקני אמר שהוא מודע לדיווחים על איראן שהקימה בסיסים צבאיים לטילים לאורך קו החוף של דרום איראן: "לאירן יש מזמן בסיסים - לאורך החלק הצפוני של החוף שם שעלולים לאיים עליה. אז אנו צופים בזה מקרוב. אינני מודע לכך שמדובר באיום חדש או שונה במיוחד מאלו שראינו בעבר, ואני בטוח כי באמצעות גורמים כמו הבינלאומי לביטחון ימי, אנו יכולים להבטיח כי המסחר יעבור ללא הפרעה. ואנחנו מסוגלים להאיר זרקור על פעילויות ממאירות המתרחשות".