בעל הבית השתגע. אין הסבר אחר. בנימין נתניהו האמיתי היה קורע לגזרים את ביבי החטוף, שהחליט אתמול לפזר שש מיליארד שקל שאין לנו על ראשן של מאות אלפי משפחות, שלא צריכות את הכסף - במקום להשתמש בו בצורה ממוקדת ויעילה להתנעת המשק.

אחרי שחילק כבר 500 שקל לילד ללא הבחנה, ו־500 שקל לקשיש ללא הבחנה, עכשיו עוד 6 מיליארד. זו אינה תוכנית חילוץ, אלא מטען חבלה. בקרוב תמצא את עצמה ישראל בגירעון מצטבר של חצי טריליון שקל. הילדים שלנו והנינים שלהם יצטרכו להחזיר את זה בריבית דריבית. אבל היי, יכול להיות שההפגנה בשבת תבוטל!

המחאה מול מעון רה''מ בירושלים (צילום: מרק ישראל סלם)
המחאה מול מעון רה''מ בירושלים (צילום: מרק ישראל סלם)

יש בישראל למעלה מ־120 אלף מיליונרים. אבל לא רק מיליונרים: המעמד הבינוני והבינוני־גבוה יגרפו נתח נאה של המיליארדים האלה. זה עוול משווע, זו חבלה בסיכוי להיחלץ מהמשבר, זו חלוקת שוחד להמונים, פלוס מרמה והפרת אמונים. לא פחות.

אין באוצר בעל מקצוע אחד שיתמוך בצעד הזה. התירוץ, שרק ככה אפשר לחתוך את הבירוקרטיה ולפזר את הכסף במהירות, לא מחזיק מים. כל שר אוצר לשעבר יסביר לכם שבלחיצת כפתור אפשר פשוט למיין את הכסף. לנכות את בעלי ההכנסות הגבוהות. הפנסיות התקציביות. בעלי היציבות התעסוקתית. מאות אלפי עובדי מדינה, עובדי מערכת הביטחון, עובדי מפעלים ממשלתיים, שאין חרב מתהפכת מעל פרנסתם. למה הם צריכים את הכסף הזה? למה שהכסף הזה לא יציל את אלה שנאנקים באמת, או שיתניע את הכלכלה באופן ממשי, ולא רק בפוזה בריטונית?

ראש הממשלה נתניהו מציג את תכנית ''מענק לכל אזרח'' (צילום: צילום מסך)
ראש הממשלה נתניהו מציג את תכנית ''מענק לכל אזרח'' (צילום: צילום מסך)

בנימין נתניהו המקורי, מהתקופה שלפני החטיפה, יודע שהכסף הזה, כשיתחלק לכל כך הרבה פיות רעבים, לא יתניע שום כלכלה. לא יכבה שום בעירה. כגשם פתאומי הניתך במדבר ומתפוגג כמעט בן לילה, הוא יחלחל לתוך האוברדראפט הגלובלי שלנו ולא נודע כי בא אל קרבו.

בנימין נתניהו המקורי לא היה מעלה על דעתו לעולל דבר כזה למה שנותר מהרזרבות שלנו. הוא דוחס מיליארדים אל תוך האסלה ומוריד עליהם את המים. אלה שנאבקים עכשיו על כל נשימה, לא יינצלו. אלה שיש להם, יחייכו. המשק לא יקבל זריקת עידוד משמעותית. במקום לייצר מקומות עבודה, במקום לתמרץ מעסיקים, במקום להוריד מסים על פעילות כלכלית בצורה חדה (זה יעלה מיליארדים, אבל זה באמת חיוני), הוא פשוט מנסה לכבות מחאה ציבורית מתרחבת בכסף מזומן. הוא איבד את שיקול הדעת.

מחאת העצמאים - כיכר רבין (צילום: אבשלום ששוני)
מחאת העצמאים - כיכר רבין (צילום: אבשלום ששוני)

הביקורת שאני מותח תקופה ארוכה על בנימין נתניהו נובעת מהעובדה שבניגוד ל(כמעט) כל קודמיו, בדילמה בין החלטה שטובה למדינה להחלטה שטובה לנתניהו, אין לנתניהו דילמה. הוא יבחר בהחלטה שטובה לו ולמשפחתו.

ההחלטה הנוכחית היא דוגמה מצויינת. נתניהו יודע שאת המיליארדים האלה אפשר לנצל באופן מיטבי בדרך אחרת. אבל זה ייקח קצת יותר זמן והאפקט יהיה שונה. הוא צריך סיוע עכשיו. הוא מבין מה קורה לציבור, והוא יודע שזה מגיע גם לבייס שלו. אז הוא לא מהסס. המדינה זה הוא. בדיוק מאותה סיבה הוא לא ממנה פרויקטור קורונה. הכל אישי, הכל פוליטי...

המאמר המלא יפורסם מחר ב"מעריב־סופהשבוע"