לאחר הצהרתו של שר הבריאות, יולי אדלשטיין, כי אם לא יתרחש "נס רפואי" מדינת ישראל תשוב לסגר מלא תוך מספר ימים, שוחח הבוקר (חמישי) מנכ"ל קופת חולים מכבי, רן סער, עם ניסים משעל וגיא פלג ב-103FM.

אנחנו רואים את הכותרות שבעצם גם רה"מ וגם שר האוצר אומרים ומבינים את המשמעויות ההרסניות למשק, על ידי כניסה לסגר נוסף. יחד עם זאת, שר הבריאות אדלשטיין שאחראי על המערכה הזאת מדגיש – יש לנו שלושה-ארבעה ימים כדי למנוע סגר. איך אתה מתייחס לנתונים?
"לצערי אני מסכים עם שר הבריאות, אני מאלה שגרסו כל הזמן שהמשק צריך לחזור לעבודה והמשבר הכלכלי אולי יותר חריף מהמשבר הבריאותי. הייתי אופטימי בעיקר לאחר השלב הראשון ממנו יצאנו בצורה טובה מאוד. מה שקרה זה ששלחו אותנו לחופשי, לשמוח ולחגוג, ועם ישראל? זה מה שהוא עשה. המספרים היום הם כאלה שמכפילים את עצמם כל שבוע, אם היום אנחנו ב-1,800 נדבקים ליום, שבוע הבא נהיה ב-3000-4000 וכך הלאה.

"המצב הזה לא מאפשר לא לקטוע את שרשרת ההדבקה, כי המספרים פשוט יותר מדי גדולים ואי אפשר לעקוב אחרי כל כך הרבה נדבקים וזה ברור שזה יעלה את מספר החולים הקשים, ובעצם אפשר לומר שהסוסים ברחו מהאורווה. אני גורס בניגוד לכל הבטן שלי והלב שלי ומה שרציתי, שאין ברירה - חייבים לעשות סגר של מספר שבועות. אני בהתחלה אמרתי שבועיים, אומרים לי שזה לא מספיק, ואז לעשות ריסטרט".

אילו אתה היית עומד בראש המערכת, אתמול כבר היה נכנס לתוקף הסגר? ההמתנה של עוד כמה ימים, ההתלבטות, זה יכול לעלות בחיי אדם.
"בתיאוריה אומרים - עשינו צעדים, בוא נראה איך הם השפיעו. אבל כשהמספרים גדלים בקצב כזה, ושהצעדים היו חלקיים, אני לא חושב שהם יעשו את העבודה ואז כל יום שעובר אתה בעצם מייצר עוד נדבקים שמדביקים אחרים. הרי זאת הבעיה שיש פה קצב של הדבקה מאוד גבוה, ולכן ככל שנעשה את זה יותר מוקדם, לדעתי הוא גם יהיה יותר קצר".

השאלה הגדולה היא המחיר והמחיר הכלכלי ששילמנו, תראה לאן הוא הוביל אותנו. עוד סגר? זה עוד קריסה בכלכלה.
"אתה צודק, אתה צודק, אין ספק שהיה פה כשל משום שאנחנו היינו צריכים לצאת מהסגר הקודם בהדרגה, תוך כדי בחינה, כל המפגשים ההמוניים וחתונות וכל מיני מקומות שבהם אנחנו נפגשים, בעיקר במקומות סגורים אבל לא רק, עשה נזק אדיר. אנחנו לכן חייבים להבין שיש פה ריצת מרתון, זה הולך להיות איתנו שנה-שנה וחצי ואם נעשה עכשיו סגר וריסטרט ונבין שיש פה מרתון והאוכלוסייה תבין וכל המערכות יבינו, ונקפיד, כל אזרח יקפיד, אנחנו כראשי מערכת, גורמים אחרים, עיריות, אנחנו נאכוף ונעצור מפגשים המוניים".

אתה מגלגל את האחריות במובן מסוים על הציבור, בדומה לראש הממשלה נתניהו.
"לא, לא".

האם לא נכון לבוא ולומר שאת החודשיים – חודש וחצי שחלפו מהגל הראשון ישראל בזבזה בכך שלא הקימה לעצמה יכולת לקטוע את שרשראות ההדבקה – זה לא הכשל המשמעותי והמרכזי?
"לגמרי, בהחלט מסכים איתך במאת האחוזים. אני טוען שהיה פה כשל, והוא היה שהמדיניות הייתה לאפשר יציאה מאוד מהירה ולא מדורגת, שזה לא באשמת האזרחים. הדבר השני, במשך מספר חודשים לא הקמנו מערכת תפעולית טובה, אפידמיולוגית, שתקטע את שרשרת ההדבקה. לכן, צריכים את הזמן עכשיו להכין את המערכת ולצאת בריסטרט הזה בצורה יותר מדורגת, יותר מחושבת, וכן מאוד יכול להיות שלא נוכל לאפשר חתונות של מאות אנשים בחצי שנה או בשנה הקרובה. ואז יהיה נזק לגורמים מסוימים בכלכלה, לעסקים מסוימים, וצריך לטפל בזה. אבל אסור שיהיה עוד סגר".

בפעם השלישית הכוונה.
"נכון".

המספרים מפחידים ומבהילים, על רקע זה צפויה שביתת אחיות בשבוע הבא. איך המערכת תוכל להתמודד עם זה בעיצומו של משבר כל כך גדול?
"אני מאמין שהאחיות לא תצאנה לשביתה, אני חושב שהמערכת בגדול היא מערכת טובה מאוד, גם בבתי החולים וגם בקהילה. כראיה, עמדנו יפה מאוד בגל הראשון, כן אנחנו צפויים לגל מורכב מאוד בחורף. צריך להתארגן אליו, ברור שצריך לדבר גם עם האחיות והעו"ס, וכן צריך לעזור לאותם אנשים שעומדים במערכה להשתכר. אבל אני מאמין גם הקבוצות האלה לא ינצלו את הלחץ הגדול שקיים לתוספות שכר משמעותיות. מי שעובד יותר קשה -צריך להגן עליו".