בדרך לסגר כללי? מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, אמר הבוקר (חמישי) בראיון בגלי צה"ל, כי ישראל לא רחוקה ממצב בו תצטרך הממשלה להכריז על סגר. "אנחנו מתקרבים מאוד לנקודה בה אתעקש על סגר", אמר לוי. כמו כן, טען: "אדגול בהחמרת ההגבלות בדיון שייערך היום, כולל מניעת התקהלויות". על ההצעה להטיל סגר בסוף שבוע, אמר לוי כי היא לא רצינית.

לוי התייחס להחלטה שלא לסגור את חדרי הכושר והבריכות: "השאלה היא לא אם נדבקו 20 או 40 איש ותביאו הוכחות מדעיות. אנחנו מבינים שכל פעילות של התקהלות או התגודדות במרחבים סגורים לא מאווררים, עם פעילות שמפזרת הדבקה בין אנשים, כרגע צריך להפסיק את זה. אנחנו מנהלים דיונים עם המטה לביטחון לאומי כדי להגיע לפתרון".

לוי התייחס גם למינוי הפרוייקטור לניהול המאבק בקורונה, כשהשם האחרון שעלה הוא זה של האלוף אמיר אבולעפיה: "מישהו בהחלט ינהל, אבל זה לא שעכשיו יושבים בחיבוק ידיים וממתינים שיגיע פרויקטור. היום ניפגש עם הפרויקטור ונגבש את דרך העבודה".

"אנו הולכים ומשכללים את היכולת של הבדיקות כדי להגדיל את מספרן. הבעיה היא איך כולנו כאחד מבינים את המצב הזה ונמנעים מהתקהלויות ומהדבקה ולא מתווכחים האם הבריכה זו או אחרת תהיה פתוחה. אנחנו מעבר לזה. אנחנו במצב שאנחנו דוהרים וצריך לראות איך עוצרים את זה".

"אנחנו צריכים לעסוק בצורה מאוד רצינית בבניין הכוח: איך מכינים את בתי החולים ואת הקהילה להתמודדות עם התחלואה הגואה, כשפתח יש את החורף הקרב. צריף להוסיף רופאים ואחיות ולהכשיר אותן", סיכם.

סגן שר הבריאות: חייבים ללכת לצמצום משמעותי בהתקהלויות

גם סגן שר הבריאות יואב קיש התייחס לעלייה החדה בתחלואה ולאפשרות של סגר. בשיחה שערך הבוקר בתוכנית "הקבינט" ב-103FM אמר סגן השר כי הוא מתכוון לתרום את מענק הקורונה שיקבל והוסיף כי הוא מקווה שאזרחים נוספים שלא נפגעו במשבר יעשו כן. קיש התייחס לאפשרות שיוטל סגר נוסף ואמר כי "חייבים לקדם צמצום משמעותי בהתקהלויות" ובירך על מינויו האפשרי של אבולעפיה לתפקיד הפרויקטור: "הוא אדם מצוין, אני יודע שהוא מועמד מוביל ואני מקווה שזה ייסגר בהקדם".

בוקר טוב, אולי תהיה הסמן לפני המחנה ותתרום את המענק למי שצריך?
"אני לא חושב שאני הראשון אבל אני מצטרף בוודאי לומר שמי שלא נפגע מהקורונה יעשה טוב שיתרום, כך גם אני מתכוון לעשות. אבל המסר המרכזי שחשוב שתבינו, אנחנו כבר מספר שבועות בכול מיני תכניות שאחת הטענות החזקות, ובצדק דרך אגב, זה שהכסף לא מגיע בזמן ויש בעיות ויש כל מיני תהליכים שמעכבים".

עכשיו זה יגיע למי שלא צריך אותו?
"אז יש פה 'טרייד אוף'. לכן, אני מצטרף - מי שלא צריך ולא נפגע, שיחזיר את הכסף למקומות בהם צריך. אבל בסופו של דבר, אין ספק שזה מהלך שיש הרבה מאוד אנשים שאנחנו יודעים היטב שבאמת זקוקים לו, וטוב שהדברים האלה קורים מהר".

זה כמו קיצוץ רוחבי של 10% בכול משרדי הממשלה.
"יש פה פשרה ברורה, היא נובעת בין שני השיקולים –אחד זה היכולת לתת מהר ומיידי והשני - לבדוק למי אתה נותן. תגיד לי אתה, אם בשבוע-שבועיים האחרונים שהיית באולפנים לא באת בביקורת לממשלה על זה שהכסף לא מגיע בזמן?" 

מה זה שייך?
"זה שייך כי זה נועד, אם הכסף היה מגיע בזמן לא היו הולכים למנגנון הזה. אני חושב שהסיבה שעושים את זה דרך אגב לא רק בישראל, זה מנגנון שקורה במדינות שיש בהן עיכובים. אני שותף גם לביקורת הזאת, אני לא מתכוון לשכנע אתכם על זה ואני לא מתעסק בזה".

מקובל, בוא נדבר על הבריאות. יהיה סגר?
"אני לא יודע אם לקרוא לזה סגר, אבל אני יכול להגיד בוודאות שאנחנו חייבים ללכת לצמצום משמעותי בהתקהלויות. זה מה שאמר שר הבריאות, כל פעם שמשרד הבריאות בא לתקן או לנסות לעצור דברים כדי שהמגמה תשתנה, היה לזה מחיר כלכלי. כל פעם מלחמות של סקטורים, שבצדק נלחמו על נפשם בעניין הכלכלי, מנעו בהרבה מקרים את היכולת מאיתנו לווסת את הדברים למנוע מאיתנו להגיע למצב הזה שהגענו". 

צמצום משמעותי, מה יצומצם? איך? מתי?
"אני קודם כל, אנחנו מחכים לראות את התוצאות. לצערי אתמול מספרים לא טובים, מעל 6%, אני מסתכל על מספר המאומתים, המגמה ממשיכה. במצב כזה, להערכתי, זה צמצום משמעותי, מה זה צמצום משמעותי? זה אומר גם חזרה לנושא המשלוחים במסעדות, סגירה של כל מקום שהוא חדר סגור. לצורך העניין בתי כנסת, חדרי כושר, חוגים, לעבור רק ללימוד מקוון, דברים מהסגנון הזה. להקטין התקהלויות מ-20 אנשים ל-10 אנשים. אחד הדברים הבעייתיים ואני פונה לציבור - אנחנו יודעים שהגל הזה הגיע הרבה מאירועי השמחה והחתונות, שמאות אנשים ביחד ומדביקים. האולמות נסגרו אחרי מאבק גדול אבל מצד שני אנחנו רואים תופעה של אירועים פרטיים בבתים שהם לא פחות מסוכנים. אז לעשות אכיפה שם ולמנוע את ההדבקות שם. זה מזכיר לי, לפני כשבועיים היה ויכוח מאוד גדול במשרד הבריאות – 'למה אתם עוצרים את מסיבות הסיום של התיכונים'? סגרנו ובמקום בו לא הקפידו חטפנו מכות לא נעימות".

רה"מ עומד מול המצלמות ואומר 'הנחתי להגיש לי תוכנית כלכלית תוך 24 שעות'. במצב כזה מורכב זה לא רציני, האם יש לכם תוכנית מסודרת בהינתן סגר? איך אתם מפעילים, מה אתם מאשרים, נתונים, או שהכול נעשה באופן חפוז?
"בוא נסתכל אחורה ונלמד קדימה, יש את כל נושא התו הסגול שחשבנו שזו תהיה הדרך הנכונה לצאת לדרך אחרי הסגר. בדיעבד, אני אומר שלאור ההצלחה הגדולה של מדינת ישראל אחרי הגל הראשון, אנשים יצאו החוצה. איפה הייתה הטעות? היא הייתה שם. לא הקפידו על תו סגול, הלכנו למקומות שהיה אסור, אפילו משרד הבריאות אמרנו בהתחלה קפסולות בבתי הספר, בדיעבד לא נשמרו. הקפדה באירועים, מסכות, ראינו מה קורה באירועים ואת כמויות האנשים. בסוף, לא מספיק הנחיות ואכיפה, הדבר הכי חשוב שאנחנו כציבור נבין שהמגפה פה ונתנהג אחרת, אני מאמין שכך יהיה. שברנו אתמול את השיא השלילי של הגל הראשון, מעל 200 חולים קשים ולצערי, זה אירוע שמאתגר את מערכת הבריאות".

יש צורך בהרבה בדיקות וחקירות אפידמיולוגיות ובארץ עדיין זה לא קורה. התהליך מסובך ואורך זמן רב.
"קודם כל, בבדיקות צריך להבין שמדינת ישראל היא מקום מספר 1 בעולם בכמות הבדיקות שאתה עושה, פחות בדיקות והאירוע היה נראה אחרת. אבל כמות שהשיגה את העולם, אנחנו הולכים לשיטה של פולינג שתאפשר הכפלה ומעבר לכך של כמות הבדיקות. יש בנושא החקירות האפידמיולוגיות הרבה לקחים שאנחנו מיישמים כבר עכשיו, קרוב ל-1,000 איש עובדים. המספר 27 היה נכון לפני שנה, היום קרוב ל-1,000 עובדים שעובדים על המערך הממוחשב, בעצם המערכת הוטמעה לראשונה בפברואר של ועדיין כל הזמן מעדכנים אותה ומוסיפים. יש בעיה מורכבת שבסוף אתה מגיע למספרים הגבוהים, יש הרבה מה לעשות במנגנון הזה, אנחנו משפרים כל הזמן".

רוני נומה סירב להגיע להיות פרויקטור כי הוא אמר שלא יתנו לו סמכויות והוא לא יוכל לעבוד כפי שצריך.
"רוני בצדק רצה סמכויות. אני אומר שהוא קיבל את כל הסמכויות. היו כל מיני שאלות אחרות - מי יהיה המפקד, הוא רצה את קבינט קורונה, זה דברים שלא יכולים לעבוד פשוט לצערי. אי אפשר, הוא איש טוב וחבל שלא הגיע".

אמיר אבולעפיה יגיע?
"אני מאוד מקווה שזה ייסגר. אגיד דבר נוסף, תשים את האיש הכי טוב, המנגנון חייב להמשיך לעבוד. זה לא ייפתר ביום אחד, זה לא יעזור. אנחנו בקרב ארוך, יש משל"ט שעובד וצריך להביא אדם שיוביל את המערכה במשל"ט, אני מסכים עם הכול. אבל לא לחשוב שכשהוא יגיע כל הבעיות יפתרו כי זה לא יקרה".

אתם יוצרים סביבו תנאים שיאפשרו למצוינות שלו להשפיע על מה שקורה?
"יש משל"ט שהוקם בעצם בגל הראשון, המשל"ט הזה המשיך לעבוד לכל אורך התקופה. היו בו נציגים של המשרדים השונים, הפנים ואחרים, בירידה לגל השני המשרדים השונים, לא משרד הבריאות, הוציאו את הנציגים שלהם. גם המוסד דרך אגב שהיה בגל הראשון יצא משם, הוא לא נמצא שם היום. כשצריך מפעילים אותם פר קריאה. לדעתי צריך לחזור למודל של הגל הראשון. לעבות במשרדים אחרים וגופים אחרים ולשים אדם ברמה שלו. המשל"ט עובד, עושה את העבודה, כל מה שצריך ממשרד הבריאות יהיה תחת אותה פעילות של פרויקטור. לכן, אין עניין של סמכויות, אני מאוד מקווה שזה ייסגר בקרוב ושמח לשמוע. הוא אדם מצוין, אני יודע שהוא מועמד מוביל ואני מקווה שזה ייסגר בהקדם".