ח"כ יאיר גולן (מרצ) שוחח הבוקר (חמישי) עם יואב לימור ורוני דניאל בתוכנית "הקבינט" ב-103FM, בעקבות הדיון בכנסת על קרן וקסנר, בה למד, וכן מתח ביקורת על תוכנית המענקים הממשלתית.

הצעת להתפטר מהכנסת ולקחת עליך את הפיקוד, מה שלא יקרה. ח"כ קיש אומר שעכשיו יתנו את כל הסמכויות וזה יעבוד, אתה מאמין לזה?
"זה לא שאלה של אמונה, זה לא קרה עד עכשיו. אנחנו נמצאים חודשים בתוך משבר קורונה ועד עכשיו משבר הקורונה, מה שאומר יואב קיש, לא נוהל כמו שצריך. מה שכול בר דעת יודע שהוא לא נוהל כמו שצריך. במהלך השבוע האחרון אני שומע את פרופ' נחמן מ'מכבי', את מנכ"ל קופ"ח לאומית ואת פרופ' וייסמן שכל אחד מהם אומר - העסק לא מנוהל. מה, לא מבינים אזרחי ישראל שהמשבר הזה לא מנוהל?".

האם במבנה הקיים תחת רה"מ המכהן והמל"ל ומשרד הבריאות וכו', יש לזה סיכוי או שממשיכים במגמה?
"זה הכול תלוי בדבר אחד, האם יובן במשרד הבריאות והאם יבין רה"מ שמשבר מהסוג הזה לא ניתן לנהל באופן ריכוזי. חייבים לאמץ גישה מבוזרת. אתן דוגמה, האם עובדים עם ראשי רשויות? כשמטילים מגבלות על תל אביב או על אלעד או מגדל העמק אומרים לראש הרשות - מה ניתן לעשות אצלך ברשות? עד היום זה לא קרה. שב עם רון חולדאי, הוא מדוכא עד עפר כי הוא אומר אף אחד לא מדבר איתי, תדבר עם ראש עיריית אלעד, אף אחד לא מדבר איתו. זה פשוט מזעזע.

"הוא יכול להפעיל את מערת החינוך הרבה יותר טוב, הרבה יותר בטוח, הרבה יותר בריא אם היו מדברים איתו - אבל אף אחד לא מדבר איתו. משרד החינוך מוציא הנחיות, משרד הבריאות מוציא הנחיות, אף אחד לא עובד עם האנשים למטה, ככה לא מנהלים משבר. כמו שכל איש צבא יודע שכשאתה יוצא למלחמה אתה חייב למטה מח"טים מוכשרים, פה אין מח"טים, השכבה הזאת נוטרלה, היא לא קיימת. מכיוון שהיא לא קיימת, זה לא קשור רק במי ינהל את העסק למעלה, זה קשור בשיטה. איך מנהלים משבר? השיטה בה אנחנו מתנהלים בחודשים האחרונים נועדה לפאר ולרומם את רה"מ. אין בה ניהול משבר".

היו בעיות בהגעת הכסף אבל ההחלטה לתת לכולם היא סוג של פתרון, גם אם לא מושלם.
"אתה יודע, גם אני אזרח במדינת ישראל, לקבל כסף מהמדינה זה נורא נחמד".

תתרום?
"אני בוודאי, אני לא מתכוון לעשות שימוש בשקל. הכול ייתרם. אני לא מאלה שצריכים את אלפי השקלים האלה. מגיע לי 2,500 כי יש לי בן אחד בבית. הכול ייתרם".

מה אתה חושב על המהלך של מסוק שמפזר כסף?
"קוראים לזה בעברית פשוטה – פופוליזם. זה לא תוכנית כלכלית, צריך קודם כל לחסל את האבטלה. חלוקת כסף לא תחסל את האבטלה. צריך להגדיל את הפריון, שזה בעיה מבנית ויסודית במשק הישראלית – התוכנית הזאת לא תעשה את זה. היא צריכה לתגבר את הענפים כרגע שנמצאים במשבר עמוק כמו אחיות ועובדים סוציאליים. צריכה לחזק מנופי צמיחה עתידיים כמו הייטק לסוגיו השונים – התוכנית לא עושה את זה. היא צריכה לספק רשת ביטחון כלכלית - את זה היא עושה באופן חלקי".

בדיון אתמול על קרן וקסנר, אמירות כדוגמת 'פשיסט', 'אפס' לא מתאימות לך.
"אפשר להתפוצץ, יושב שלמה קרעי ואיתו עוד כמה חברי ליכוד ואנשי ימין, משקרים ומטנפים, פשוט משקרים ומטנפים. אין להם מושג איך נראית הכשרה בקרן וקסנר, איך נראים לימודים בהרווארד, כל הסיפור העלוב הזה, באמת הפשיסטי, כי זו השמצה פרועה, אין מאחוריה כלום. אפשר לאהוב יותר ולאהוב פחות את לסלי ופרשיותיו - זה לא מעניין בכלל. אני מדבר על המפעל של שיפור השירות הציבורי במדינת ישראל, ע"י לימודים באוניברסיטה הכי טובה בעולם, הרווארד. מיטב האנשים, מימין ומשמאל, לא קשור בכלל לזהות פוליטית, עברו את ההכשרה באוניברסיטת הרווארד. שלמה קרעי שאין לו מושג, הוא בור ועם הארץ, אין לו מושג איך זה נראה שם, מה לומדים. אין דוקטרינה, אין קו פוליטי, והוא בא ללכלך ולטנף על העניין הזה מסיבות פוליטיות".

למה?
"כל דבר שהיום מריח מדמוקרטיה וגישה ליברלית, כל דבר שמריח מהדברים האלה, הימין היום רוצה לרסק. זה לדעתי דבר נורא, זה עושה עוול לימין. אני מכיר כל כך הרבה אנשי ימין שבכלל לא שם".

נחושתן הוא בן לאיש אצ"ל, אפילו לא הקשיבו לו. בטח תהה לעצמו מה הוא עושה שם.
"אני חייב לומר, לא צריך לנחש, דיברתי עם עידו נחושתן. עמיתי למטה הכללי לא מעט שנים, מיד אחרי הדיון, וזה בדיוק מה שעבר לו בראש. יותר מזה, חברי הטוב, טייס אחר, תת אלוף במיל' רם שמואלי, מקום 10 בכולנו בסבב הראשון של בחירות 2019, מה הוא איש שמאל? אני לא מבין, זה מטריף אותי בכלל, מאיפה הרעיונות החולניים האלה? הוא איש ימין, הוא גאה בזה. אנחנו דרך אגב חברים בלב ובנפש, ואין לנו בעיה לבלות יחדיו ולהיות חברים טובים, אין שום קשר. הרעיון זהה שכל דבר הוא מעשה פוליטי כל דבר שנועד באמת עניין תמים לחלוטין לשפר את השירות הציבורי בישראל הופך לנושא פוליטי שצריך לנגח אותו? זה פשוט דבר נורא".

לא צריכים קריטריונים? מי? מתי? מתי לא? איזה קשרים וקרנות? קצת לעשות סדר?
"לטעמי יש סדר מופתי בעניין הזה, נדמה לי שבכול אוקטובר הקרן מפרסמת קול קורא, מי שרוצה מגיש מועמדות".

יש תנאי סף?
"יש תנאי סף זה נכון, אבל אני רוצה להגיד שהקרן מאוד מקפידה על גיוון. היו סטודנטים ערבים, ובדואים, ודרוזים, ונשים, וגברים, ומגזר שלישי, ועובדי מדינה. אני חושב שהקרן עושה עבודה מאוד יפה בעניין הזה, יש מגוון מרשים של אנשים, עם מגוון דעות פוליטיות, היא קרן חינוכית, מפעל חינוכי וצריך להמשיך אותו. אין דבר שצריך לגנות פה. אני חושב, מה היה קורה לו אנשי השמאל היו מתנפלים היום על קרן של הימין באופן הבוטה הגס והפוגעני הזה? איזו מהומה הייתה קורית בארץ?".