ברקע העלייה החדה בתחלואה בקורונה, מנכ"ל בית החולים הדסה פרופסור זאב רוטשטיין התראיין הבוקר (חמישי) לתוכנית "הקבינט" ב-103FM, הסביר כיצד הוא מתכנן לקדם גישה התקפית למציאת פתרון למשבר וקרא לממשלה לשנות את התנהלותה: "אין לנו שום תוכנית לחסל את הווירוס, אנחנו נותנים לו לעשות מה שהוא רוצה. אם לא נצא למתקפה נישאר במגננה כל הזמן". 

בחודש שעבר עברת אירוע מוחי ואושפזת. איך אתה מרגיש? 
"כולם שואלים אותי, אני מרגיש מצוין. שלושה ימים אחרי האירוע חשבתי שאם אהיה בבית עוד שעה אני אשתגע אז הלכתי לעבודה, ומאז אני שם".

מה אתה הולך לעשות עם ה-750 שקלים?
"אני אתרום אותם למחלקת חירום ילדים אצלנו שהיא על הפנים מבחינת הנראות שלה, וחייבים לשפץ אותה שלמשפחות יהיה קצת אור".

כל הכבוד, כל המרואיינים הבוקר ציינו שהם תורמים. נתוני התחלואה עולים, מה אתה לומד מזה?
"אני לומד מזה שאין לנו שום תוכנית לחסל את הווירוס, אנחנו נותנים לו לעשות מה שהוא רוצה. ממשיכים לטעון שהציבור לא ממושמע, לא שם מסכות, לא שומר על ריחוק חברתי, ומכניסים את כולם לבונקרים. למה הדבר דומה? אסביר במילים פשוטות, אנחנו ניקח את עצמנו אחורה למלחמת העולם השנייה, לבליץ בלונדון. הממשלה הבריטית אומרת לכולם – 'תיכנסו לבונקרים ברכבת התחתית, תתחבאו שהפצצות לא יהרגו אתכם'. הם עושים את זה ובאמת כמות האנשים שנהרגים מאוד קטנה. אבל בלי לטפל במקור הפצצות, ברקטות ובמפציצים - זה לא היה נגמר ובריטניה לא הייתה מנצחת. אם לא נצא החוצה למתקפה על הגורם למחלה, אנחנו נישאר במגננה כל הזמן".

אתה אומר שהציבור עשה את שנדרש ממנו, הממשלה לא עושה?
"הממשלה, אני לא בא בביקורת, היא צריכה לצאת במתקפה רצינית מאוד על הווירוס".

תתאר מה זה מתקפה? מה צריך לעשות?
"כיוון שאם באופן תיאורי אני עושה הבוקר מבצע, בודק את כל התושבים של מדינת ישראל, מבודד רק את המדבקים, מה שאני קורא 'סופר ספרדר', מדביק העל, פתרתי במכה אחת. האילוץ, שאני לא מסוגל לבדוק 9 מיליון".

גם אתה לא יכול לבודד.
"לעשות סגר כולל אני יכול, אז את המדביקים אני לא יכול? חולק עליך, אני לא מסוגל להגיע אליהם בזמן קצר - בבום וגמרנו. צריך להגביר אזורים ובכל אזור לעשות את מה שאמרתי בקטן יותר, מדגמי, שיתנו לנו סטטיסטיקה. בשעה עשר ודקה כשיש בחירות אנחנו יודעים איך תראה הממשלה, כי עשינו מדגם. איפה עשינו פה מדגם? זה חיים ומוות. מחלה שמשביתה את כל המשק, יוצרת אומללות, התאבדות, שריפה של דברים ברחוב, מהומות. זה מחלה חברתית, מחלה איומה".

הבדיקות בעולם לוקחות יומיים, למה בארץ שבוע?
"לא יודע, אני יכול להגיד שבהדסה, בחלקת האלוהים הקטנה שלי, אנחנו עושים סבבים כל שבועיים, בודקים את כל העובדים, כמו שעושים באוכלוסייה, מוציאים החוצה את המדבקים הביתה, בידוד שבועיים, תודה רבה, מנענו בעיה גדולה. לפני יומיים הגיע הסבב שלי, מגיעה האחות, בדקה אותי בשעה 16:00. הגעתי הביתה בערב וקיבלתי טלפון מקופ"ח מאוחדת שהבדיקה נמצאה תקינה".

למה?
"אני לא יודע, אני לא אחראי ברמה לאומית. אבל בפינת האלוהים הקטנה שלי אני דואג שתשובה תיקח שעה ו-7 דקות מהרגע שנחתה במעבדה".

מה צוות אסטרטגי יעשה שלא נעשה עד כה?
"הגדרנו, אמרנו - אין לנו מה להפסיד, בוא ננסה את השיטה ההתקפית. כיוון שהוא מדען, יודע, איש בריאות הציבור. הוא איש מבין, בצורה כזאת ישבנו וחשבנו מה צריך לעשות? בואו נרכז אסטרטגיה מסוימת וננסה ללכוד לתוך האסטרטגיה את מקבלי ההחלטות, זה השלב הראשון. אנחנו צריכים שמקבלי ההחלטות יאמינו בנו וילכו בקו הזה. שנצא החוצה מהמגננה. אז נעצור עוד התקהלות, לא יהיו מסיבות סיום של התיכון, מנענו 70 הדבקות, אבל אלה שהדביקו עדיין מסתובבים והדביקו אחרים שממשיכים להסתובב. בזה שמנענו את המסיבה לא פתרנו את הבעיה".

מה הצעד המיידי שהיית עושה עכשיו?
"אני מכיר שבמדינה יש אנשים הרבה יותר חכמים ממני והרבה יותר אסטרטגיים ממני שיודעים להגיע לכל מקום בדיוק נמרץ. אני טוען שבטכנולוגיות האלה של אותם אנשים חכמים נוכל להגיע לכל אחד ואחד".

הם רוצים להצליח, הם מבינים. איך הם לא מבצעים את הדברים הברורים שאתה אומר?
"התחלנו בבעיה של הקונספציה השגויה שהוביל משרד הבריאות הקודם, השר היה פחות מעורב ומי שהוביל זה מנכ"ל המשרד בר סימן טוב ופרופסור סיגל סדצקי. הייתה להם קונספציה שלדעתי הייתה שגויה והובילה אותנו, נגיד זאת בשפה ציורית - גם אכלנו את הדגים המסריחים, יצרנו משבר עצום במשק, וגם גירשו אותנו מהכפר, שחטפנו את הקורונה 'פול ווליום'. אני חושב שצריך לשנות את האסטרטגיה הזאת, הצוות הנכנס צריכים לשמוע על תוכניות. אנחנו צריכים להביא להם תוכניות, שישמעו ויגידו כן או לא. ההחלטה אתמול להפסיק את הבדיקות לא-סימפטומטיים זה אסון כי אנחנו לא נגלה את המדביקים. ככה אם מגבילים רק לאלה שחולים או חלו לצורך ביצוע הבדיקה, אין לנו מדגם. הוא לא מפוזר על פני הארץ, אנחנו בעיניים סגורות הולכים, לאן ללכת? למי לפנות? לנהל מלחמה בעיניים עצומות? אני אומר - בואו נפתח את העיניים, נכין את המפות, נראה מה קורה. בואו נראה נתונים לפני שסוגרים את ביתר עילית, את אותן 3 משפחות שהיה צריך לבודד".

גוף עם יכולות רחבות כאלו לביצוע?
"אני בן 70. יש אנשים מאוד חכמים במדינה בכול מיני תעשיות, אני מאמין בחבר'ה הישראליים שיש להם שכל ואם אנחנו נגדיר את הבעיה ונתמקד – נמצא את הפתרון. אבל אם אנחנו הופכים את הבעיה לקונספציה, התחלנו את המלחמה עם מעבדה אחת ובלי מטושים כי לא דאגנו לזה, לא חשבנו שזה נכון. אבל כשהחליט ביבי להרחיב את מספרי הבדיקות תראה תוך חודשים שילשנו וריבענו את מספרי הבדיקות. אבל עדיין לא החליט למי לעשות את הבדיקות מבחינת הניסיון לעצור את המחלה. זו הנקודה הבעייתית".