במפלגת כחול לבן ביקרו היום (חמישי) את ראש הממשלה בנימין נתניהו על כינוס דיון דחוף לנוכח העלייה בהיקף התחלואה בקורונה, שיעסוק בין היתר בשאלה האם להטיל סגר בסוף השבוע. בכחול לבן ביקרו את ההחלטה המסתמנת בחריפות וטענו כי הטלת הסגר החל מהשבוע הנוכחי אינה אפשרית. בתוך כך פנה נתניהו ליו"ר ועדת החוקה בכנסת, ח"כ יעקב אשר, והנחה אותו להכין חקיקה שתאפשר את הטלת הסגר החל מהשבוע הבא והחל דיון הערכות משפטי בנושא, שמטרתו להביא את הסוגיה לדיון במליאה כבר ביום שני הקרוב. שר האנרגיה יובל שטייניץ (ליכוד), שוחח עם רוני בר און ופרופ' אריה אלדד ב-103FM ואמר כי לדעתו "היה צריך להטיל סגר של 10 ימים כבר לפני חודש".

בר און: אתה בדרך לישיבת הממשלה?
"לא, הישיבה תהיה בזום".

פרופ' אלדד: הישיבה בזום, אתה יושב במשרדך ומזמזם.
"במקרה הזה במשרדי שבביתי".

בר און:  אתה רואה את כל השרים או רק את רה"מ, את השולחן המרכזי עם המצגות?
"בישיבות בזום, כבר הייתי בישיבה שהיו בה 30 ו40 משתתפים, גם ישיבות מקצועיות במשק האנרגיה, ערכנו ישיבות כאלה".

פרופ' אלדד: וזה בצבע? אתה רואה מי אדום מכעס ומי חיוור מפחד?
"לא עד כדי כך".

בר און: ורק אחד אדום מכעס ושלושים וחמישה חיוורים מפחד. פרופ' אלדד: השאלה על הפרק היום היא סגר או לא. מה עמדתך?
"התשובה היא חד משמעית סגר, עמדתי היא שכבר לפני חודש, ואני שמעתי את אותה עמדה".

בר און: אני שמעתי אותה בשיחה פרטית כבר לפני שבועיים.
"כן. היינו צריכים כבר לפני חודש ומעלה להטיל סגר של כעשרה ימים פלוס מינוס, כי אני חושב שחשוב מאוד להוריד את נתוני התחלואה באופן דרמטי ומיידי. עכשיו כל הגבלה תהיה טובה, אבל השאלה היא אם אנחנו רוצים עכשיו מאבק של כמה חודשים כדי להוריד את נתוני התחלואה, לפתוח את השמיים לטיסות ולהסיר את המצור האווירי שהוא מאוד בעייתי מבחינה כלכלית מעל מדינת ישראל, או שאנו עושים את זה עם  צעד חריף אבל מיידי, סגר עכשיו כדי להקל אחר כך ולאפשר פוש של הצמיחה הכלכלית".

פרופ' אלדד: אם עושים משהו שהוא פחות מסגר מלא, יש לזה יתרון כלכלי או שאתה לא רואה את היתרון הגדול בכמעט סגר?
"הכלכלה נפגעת קשה. ממה? משלושה גורמים ואמנה אותם מהקל אל הכבד: הדבר הראשון שפוגע בכלכלה הוא המגבלות שאנו שמים, השיתוק של אולמות שמחה וגני אירועים, של פאבים וגבי אירועים, המגבלות על מסעדות וחדרי כושר. זה פוגע בהמון אנשים ופהגיעה הכלכלית בכלכלת המדינה היא מינורית, קטנה וצריך לפצות עליה".

בר און : אבל לא רק, סגר זה גם מקומות עבודה, זו גם תעשייה ושירותים.
"אני מגיע לזה. מה הפגיעה השנייה בחומרתה? זו ההתנהגות ההססנית והחששנית בדרך של הציבור. גם מה שנשאר פתוח, הקניונים, החנויות, המוסכים, הציבור כמעט ולא מגיע ובצדק חושב להידבק בשיעורי תחלואה כאלה. זו כבר פגיעה כלכלית יותר קשה במסחר והתעסוקה. אבל הפגיעה הכי קשה ומסוכנת לטווח הארוך זה המצור האווירי, זו העובדה שאי אפשר לטוס מישראל, וממנה זה רק עניין של תיירות, זה קודם כל עניין של הייטק, סטארטאפים, משקיעים, חברות בינלאומיות שהסניפים שלהם בישראל שהם חלק מהמערך".

בר און: למה בעידן המודרני פה, אם ממשלה יכולה לשבת בזום גם את הישיבות של הבורדים של ההייטק אפשר לקיים בזום, אפשר להעביר את הכל במיילים, זה לא דברים פיזיים שצריך למסור מיד ליד.
"שאלה טובה רוני, אגיד לך מה התשובה. קודם כל גם ישיבות הממשלה בזום הן פחות יעילות. אבל מעבר לזה, אני מדבר עם אנשי הייטק, ומקבל בימים האחרונים המון פניות מפני שגם התחיל גל של פיטורים בהייטק. מה שהם אומרים לי, אנשי הייטק, סטארטאפים וחברות ישראליות, חברות גלובליות בתחום התעשייה בכלל וההייטק בפרט, שכמה חודשים אפשר לקיים את הקשר בזום".

בר און: אבל אנו לא לבד פה. אם אנו נבטל את הטיסות, אז כל אנשי ההייטק שלך שייסעו לארה"ב או לכל מיני מקומות בעולם ייכנסו שם לסגר לבידוד ושם לא יתנו להם לעשות את העבודה הפיזית. אתה לא בודד בעולם בסגירת הטיסות.
"אתה צודק ב-100%, אבל הפגיעה בתעשיות, בייצוא, בהייטק, בהשקעות בישראל מעבר לכמה חודשים, מתחילה להיות משמעותית".

בר און: אני מסכים איתך, אבל כל העולם ככה.
"לא, אירופה למשל חידשה את הטיסות בתוך היבשת ולהמון אתרים מחוצה לה. למה? כי שיעור הנדבקים למיליון נפש ברוב מדינות אירופה".

בר און: אז עכשיו אתקוף אותך ואגיד לך, יכול להיות שבאירופה שמצבה לפני חודשיים היה הרבה יותר קשה ממצבנו, הפנימו ולפני ששחררו אמרו רגע נשחרר לאט לאט. נחשוב מה עושים, נתכונן לגל הבא, ופה אצלנו לא עשו מאומה? אמרו לאנשים לכו תעשו חיים.
"אני בדיוק מגיע לזה. קודם כל, הכי קריטי בעיניי, אני אומר את זה כשר אוצר לשעבר, גם אתה היית שר אוצר, שנינו חולקים את אותו עבר. אני אומר הכי קריטי כרגע זה לפתוח את המצור האווירי על ישראל כי אנחנו לא אירופה. באירופה יש 600 מיליון איש שחיים בתוך עצמם, אנו תשעה מיליון, כלכלת הייטק מוטת ייצוא, האינטראקציה בין ישראל לבין העולם נפגעת קשה בגלל הסגר האווירי. אם נצליח להוריד שוב את התחלואה  על ידי סגר של עשרה ימים פלוס מינוס לאזור של פחות מ-100, יחודשו הטיסות בין אירופה לישראל וגם סין, יפן, הרבה מקומות. נהפוך למדינה ירוקה, ולכן מאחר שאני חושב שזה קריטי מבחינה כללית, אני מעדיף סגר אחד נושם מידי כולל שיוכלו לצאת למקומות עבודה מאשר היגררות עכשיו למערכה ארוכה שאולי ננצח בה, אבל שתימשך כמה חודשים".