התיירים שואלים מה קורה / ואדים עזרוב

"את החברה שלנו הקמנו אשתי דורה ואני לפני עשר שנים, ואנו עוסקים בהדרכות ובטיולים עם רכבי יוקרה ורכבי מנהלים בתחום התיירות הנכנסת - עסקית ומרפא. יש לנו, בין היתר, שני מרצדסים, אחד מהם עם שמונה מקומות, ושני ג'יפים מפוארים. אשתי מנהלת את משרד הנסיעות, אני מתעסק ברכבים, ויש לנו חמישה עובדים קבועים ועוד כמה נהגי קבלן. עד 12 במרץ כל הרכבים היו בעבודה, אבל אז הודיעו שנאסר על תיירים להגיע לישראל. הנסיעות האחרונות שלנו היו להסיע בחזרה את הלקוחות לנתב"ג, ומאז - אפס עבודה.

"באמצע מרץ הוצאנו את העובדים לחל"ת, סגרנו את המשרד, ומאז אנחנו לא עובדים. אני יושב בבית, צופה בטלוויזיה ומחכה שיודיעו שהתיירים חוזרים. בלעדיהם, אין בענף הזה עבודה. ובכל התקופה הזו, ההוצאות לא מפסיקות - החזרי הלוואות, ביטוחים, טיפולים והוצאות משרד, שמסתכמים ביותר מ־30 אלף שקל בחודש.

"כעת, זה לא שאוסרים עלינו לעבוד - פשוט אין עם מי. תיירים לא מגיעים, והרכבים שלנו לא מתאימים לתיירות פנים. כמה ישראלים אתה מכיר שמוכנים לשלם על רכבים ברמה הזאת כדי לנסוע לים המלח או לאילת? אם הייתי יודע שההקפאה הזו תימשך חצי שנה או תשעה חודשים, הייתי מנסה לעשות משהו. אולי למצוא עבודה זמנית, למכור רכב או שניים, אבל אין לאף אחד תשובה. רוב העולם כבר חוזר לעניינים, גם באירופה מצאו פתרונות, ואצלנו כלום. הלקוחות שלנו מאוד רוצים לחזור לישראל, וכל הזמן שואלים מה קורה ואם השתנה משהו. אז כרגע אני שוקל להעמיד את הרכבים שלנו לטובת שירות הסעות לחתונות ולאירועים. זה אומנם לא פלח השוק שלנו, אבל גם זו דרך להתפרנס עד שהתיירים יחזרו".

הכותב הוא בעלים ומנהל משותף של DORIS TOURS - ז'בוטינסקי 91, רמת גן, טל': 052־8837887

ואדים עזרוב (צילום: באדיבות המצולם)
ואדים עזרוב (צילום: באדיבות המצולם)

המפעלים החיוניים הצילו אותנו / שמעון אוטמזגין 

"התחלתי את דרכי בענף כנכה צה"ל עם רכב שיקומי־מסחרי להסעת נוסעים, שקיבלתי ממשרד הביטחון לפני יותר מ־20 שנה, וכיום יש בבעלות החברה שהקמתי 'מנור את אדיר הסעים', שנקראת על שם הילדים שלי, 70 אוטובוסים ומיניבוסים. אני מעסיק 70 נהגים במשכורת ועוד 65 נהגים כקבלני משנה - הסעות של עובדי מפעלים ובתי מלון, תלמידים של בתי ספר וגם טיולים. עד לתחילת המשבר עבדנו בתפוקה מלאה. אבל באמצע מרץ, כשהוחלט לסגור את בתי המלון ובתי הספר, היקף העבודה צנח ל־30%. נשארנו רק עם ההסעות למפעלי התעשייה, שהוגדרו כמקומות עבודה חיוניים. 

"עם תחילת הסגר הוצאתי את מרבית העובדים שלי לחל"ת, שארך עד סוף אפריל. בזמנים כאלה שורדים אלה ש'שמרו את השקל הלבן ליום השחור', ואני למרבה המזל והניסיון, ידעתי איך להתנהל, צמצמתי עלויות ולא התרסקתי. מאז החזרתי את העובדים מהחל"ת, וכרגע אנו ב־90% תפוקה, כי לא כל בתי המלון חזרו לפעילות, ורוב בתי הספר כבר יצאו לחופשה. בשלב מסוים לקחתי הלוואה, כי המדינה לא עזרה לי בשקל עד עכשיו. גם הבטיחו 7,000 שקל על כל עובד שחזר מחל"ת, וגם אותם לא קיבלנו. המדינה עזרה במשהו לעסקים הקטנים והבינוניים, אבל עצמאים גדולים כמוני, שהם כ־15% מכלל העצמאים, נפלו בין הכיסאות.

"כרגע המצב בגזרה שלנו מתוח. אנחנו עומדים בפתחם של מכרזים חשובים לשלוש השנים הבאות. אני צופה שהרבה חברות הסעות מתחומים אחרים כמו תיירות ייכנסו למכרזים האלה ויורידו מחירים, כי אין להן עבודה מתחילת המשבר וגם לא צפויים להגיע לישראל תיירים בעתיד הנראה לעין. אני מקווה שלא נגיע לחורף עם גל קורונה שני, כי זו כבר תהיה תקופה הרבה יותר קשה לכולם".

הכותב הוא המקים והבעלים של חברת ההסעות "מנור את אדיר הסעים" - 
פארק תעשיות קדמת גליל, טל':  052־2448475

שמעון אוטמזגין  (צילום: באדיבות המצולם)
שמעון אוטמזגין  (צילום: באדיבות המצולם)

פועלים איתכם בכל החלטה

על רקע ההתמודדות המתמשכת במשק עם משבר הקורונה, "מעריב" ובנק הפועלים במדור מיוחד, שמטרתו לחשוף וללוות סיפורי עסקים מענפים שונים, ולתת ידע והכוונה להתמודדות מיטבית עם תקופת משבר וחוסר ודאות. מדי שבוע נציג בפניכם סיפורי עסקים מתחומים ואזורים שונים, לצד כלים וטיפים מקצועיים כיצד לצלוח עסקית ופיננסית תקופה מאתגרת זו. המידע נכון למועד פרסומו, והוא אינו מהווה ייעוץ או תחליף לייעוץ המתחשב בצרכיו של כל אדם ומותאם לו באופן אישי. בכפוף לתנאי הבנק, אי־עמידה בפירעון ההלוואה עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.

זמן להיפתח לקהלים חדשים / ניר שפיר

"אנו נמצאים גם בתקופת הקורונה וגם בחופש הגדול, והילדים בלי מסגרות. לכן הייתי מציע לחברות הסעות, שהיקף העבודה בהן צומצם משמעותית, לקחת יוזמה וליצור קשר עם מורי דרך ולארגן איתם סיורים יומיים ברחבי ישראל עבור קבוצות קטנות של בני נוער. גם בעלי הלימוזינות ורכבי השרד נדרשים, בשל היעדר תיירים, לא לפחד ולהיפתח לקהלים חדשים. אני חשבתי, למשל, על שירות הסעות אישי לקשישים שיש להם בעיות ניידות ושיכולים להרשות לעצמם שירות כזה. לכן הצעתי לבעלי הלימוזינות - צרו קשר עם מועדוני קשישים או עם קשישים באופן פרטי, והציעו להם שירותי הסעה, שיכללו, לדוגמה, גם סיוע בקניות, ביקורים אצל קרובים, טיפול מול מוסדות המדינה וכדומה".

ניר שפיר (צילום: באדיבות המצולם)
ניר שפיר (צילום: באדיבות המצולם)

הכותב הוא יועץ עסקי וניהולי

חפשו ערוצים להכנסות חלופיות / סבין בן ישי

"ענף תיירות הפנים סופג מכה אנושה, וספק אם חלק מהעוסקים בו יוכלו להתאושש. החזרה לשגרה צפויה להיות אטית מאוד ומדורגת, מה שיקשה על תזרים המזומנים בעסקים מתחום זה. מכיוון שהתקבולים, שהם מטרתו העיקרית של בית עסק, הם בעייתיים למי שעוסק בענף התיירות בכלל, ובתחום ההסעות בפרט, מומלץ לנסות ערוצים להכנסות חלופיות המותאמות לתקופה. למשל, הסעות לטיולים בארץ של קבוצות קטנות או משפחות (בהתאם למגבלות, כמובן) או השכרת הרכבים לצורכי צילומים של חתנים וכלות. זה גם הזמן לבדוק את האפשרות של מִחזור הלוואות ובדיקת חוזים שונים, גם של שכירויות, מתוך מטרה להפחית תשלומים או להתחייב להשלמתם לאחר המשבר. יש לבנות תזרים מזומנים לשנה קדימה, ולהתנהל באמצעות תקציב ותזרים קשיחים".

סבין בן ישי (צילום: ללא קרדיט)
סבין בן ישי (צילום: ללא קרדיט)

הכותבת היא מנהלת סניף רמת גן בבנק הפועלים