1. יאיר רוזן, מנכ"ל BSH ישראל, היבואנית הרשמית של מותגי בוש, סימנס וקונסטרוקטה: "זאת תקופה לא פשוטה למשק הישראלי ולעולם בכלל. איש לא דמיין לפני שנה שנהיה במצב הזה, אך לצערי זאת המציאות, ועבור ענפים רבים המשבר הוא נוראי. באופן יחסי, יצאנו מהגל הראשון במצב טוב מאוד. מפני שאנשים היו יותר בבית, הפכו מוצרי החשמל להכרחיים מתמיד. זה האיץ קניות שהיו מתוכננות והגביר שימוש במוצרים קיימים. נוסף על כך, תחום הכנת המזון פרח ואנשים רבים החלו לאפות ולבשל יותר, מה שגרם להם לרצות לשכלל את מגוון המכשירים שברשותם כמו מיקסרים ומעבדי מזון".

מהי האסטרטגיה שאיתה התחלתם את השנה ונאלצתם לשנות?
"שנת 2020 החלה כמעט כמו כל שנה. אנחנו ארגון גלובלי העובד לפי תוכנית עסקית סדורה שנה קדימה, ואף לטווח ארוך יותר, כולל כמובן אסטרטגיות פיתוח של מוצרים ושירותים. מה שקרה במהלך המשבר הוא שהוא שימש כזרז להרבה תהליכים שהיו אמורים להתרחש בעתיד הרחוק יותר. דברים שתוכננו לשנים קדימה קיבלו לגיטימציה לעשייה מיידית. לצד כל הקשיים האישיים שכולנו חווינו, היה כיף לראות איך כל העובדים מתגייסים ונרתמים למען המטרה ומתפקדים מעולה 'תחת אש'. התוצאות היו טובות מאוד ולמדנו המון תוך כדי. הסיפוק היה אדיר".

התחזית למחצית השניה של 2020 ולקראת 2021:  "ענף מוצרי החשמל עבר מודרניזציה מואצת בחודשים האחרונים, וזה יימשך. יש לא מעט שחקנים קמעונאים ותיקים וטובים שראו שהם חייבים להשתנות - ומהר. אני מלא הערכה לאלו שהנהיגו את המהלכים הנכונים ועשו זאת מהר. רבים שכללו את ערוצי האונליין שלהם וגם פתחו מרכזי הזמנות טלפוניות, שתמכו בצרכנים, לייעוץ ובעיקר לשירות טוב. רבים מהם הצליחו בזכות זה, ואנו תמכנו ונמשיך לתמוך בכל אלה גם בעתיד. למרות תפיסתה של הכלכלה הישראלית כטכנולוגית ומתקדמת, עדיין יש פינות שנתונות לשיפור. כפי שכבר אמרתי, עתות משבר הן גם הזדמנות וזרז לתהליכים שהיו צריכים להתרחש מזמן. ובנוגע ל־2021, מי יודע? כרגע, לצערנו, מסתמן שהקורונה כאן כדי להישאר ושהחזרה לשגרה האמיתית עוד רחוקה. אנחנו ערוכים לתפקד במצב המכונה 'The New Normal', ולצד הקשיים זהו דווקא דבר שבמידה מסוימת מספק אתגר מבורך".

יאיר רוזן (צילום: תמר מצפי)
יאיר רוזן (צילום: תמר מצפי)


2. חגית אליאס, מנכ"לית מומנטום, מנוע הצמיחה של מקצועות הרכב בישראל: "אין ספק שבכירי הענף היו מעדיפים למחוק את חצי השנה הזאת. ענף הרכב הוא מאלו שנפגעו מהמשבר בצורה הקשה ביותר. הענף בכללותו נכנס לקיפאון בעקבות מדיניות הסגרים. הוא הושפע מהתעשייה הגלובלית, וכעת מסתמך על חיזוי מעורפל. מחקר של חברת הייעוץ פרוסט אנד סאליבן מצביע על כך שהכלכלה הגלובלית נכנסת למיתון מתמשך, ונתוני מכירות רכב ברמה שהייתה ב־2019 יושגו רק לקראת 2024־2025. בישראל חזרו מרכזי השירות להיקף המצופה בתחום התחזוקה והטיפולים, אך נתוני המכירות נפגעו. לצד התרחישים המדאיגים, חברת הייעוץ מזהה גם הזדמנויות: שוק כלי הרכב החשמליים צפוי לחזור לקצב המכירות הקודם כבר ברבעון השלישי של השנה, הן בגלל ההתאוששות המואצת של שוק הרכב החשמלי בסין והן בשל תנופתה של חברת טסלה, שמשמשת כזרז תחרותי לשאר השוק בתקופת הפוסט־קורונה"

מה השתנה באסטרטגיה בעקבות המצב?
"מומנטום הוקמה כשותפות מעסיקים ענפית כדי להכין את הענף לעולם העבודה החדש והמשתנה. הקורונה מאיצה ומחדדת את מטרות השותפות ופעילויותיה. אחת המטרות של השותפות היא העלאת היצע כוח האדם הטכנולוגי לענף. המשבר מאיץ תהליכי פיתוח, בדגש על יותר הכשרות והסבות למבוגרים בשיתוף מעסיקים. מומנטום תמשיך לעסוק בהתאמה של תהליכי הלמידה לכוח העבודה של העתיד, בעת שהטכנולוגיה יכולה לקצר תהליכים ולאפשר למגוון אוכלוסיות למידה ישירה מהגורמים המובילים את החדשנות והפיתוח של התעשייה".

התחזית למחצית השניה של 2020 ולקראת 2021: "הקולות בענף מצביעים על כך ששוק הרכב בישראל נמצא בעיצומה של התאוששות, המאופיינת בעלייה חדה ומהירה מהשפל של מרץ־אפריל לרמות דומות לאלה של טרום משבר הקורונה. עדיין לא ברור אם זה תיקון זמני, שמפצה במידת מה על חודשיים של מכירות מזעריות ובסופו יתייצב השוק בחודשים הקרובים על רמת מכירות נמוכה יותר בצורה ניכרת, שכן הכל תלוי במצב הכלכלי של המשק ובהאטת המגיפה. שנת 2021 תעמוד בסימן מזעור נזקים והיערכות למצב החדש שנוצר".

חגית אליאס (צילום: אילן ספירא)
חגית אליאס (צילום: אילן ספירא)


3. יגאל צ'ודנר, מנכ"ל ומייסד נתיבי הקמה, המתמחה ברישוי וסטטוטוריקה: "בחצי הראשון של השנה התחיל שוק הנדל"ן לעכל את המצב שאליו הוא נקלע. תחום הבנייה הוכרז חיוני, אך עם זאת צומצם כוח האדם ברשויות ב־85%, ללא קבלת קהל. המכירות של הדירות ירדו ב־80%, מרכזים מסחריים נסגרו, והמשרדים, אין לדעת מה יעלה בגורלם. לצד השירות המצומצם של הרשויות, נראה כי הן הפגינו יצירתיות - קיימו דיונים בזום, בדקו תוכניות והוציאו היתרי בנייה גם כשעבדו מהבתים. מערכת רישוי זמין נעצרה והחלה לתעדף ולקדם את השירות עבור פעילויות חשובות יותר, ולא עבדה רק לפי מה שהוגש קודם".

מהי האסטרטגיה שאיתה התחלתם את השנה ונאלצתם לשנות?
"בתחילת 2020 תכננו לפתח את תחום החשיפה וקידום ניהול רישוי וסטטוטוריקה באופן מקצועי למגוון חברות, דרך הבאת חדשנות ומקצועיות לתחום. בהמשך למשבר נדרשנו לשנות את האסטרטגיה בכמה תחומים: לבחון כניסה של לקוחות חדשים - לרוב החברות יהיו ירידות במכירות בתקופה קרובה, ובמצב זה חשוב לעבוד בשוק עם פחות סיכונים; לפתח שיווק דיגיטלי - ערוצים חדשים לתקשורת עם לקוחות ולקוחות פוטנציאליים באינטרנט, מתן ערך מקצועי, חומרים רלוונטיים, הדרכות וכדומה; ולשקול לפתח מוצרים חדשים כגון קורסים, פלטפורמות למידה והשתלמויות בתחום הרישוי והסטטוטוריקה".

התחזית למחצית השניה של 2020 ולקראת 2021: 
"בתחום המגורים סביר להניח שיהיו ירידות ניכרות במכירות ובהתחלות הבנייה החדשות. במשרדים ובמסחר ייתכן שיירד הביקוש בתקופה הקרובה. בתחום התשתיות יובילו התעשייה והלוגיסטיקה וכן פרויקטים לאומיים של אנרגיה מתחדשת, גז טבעי וכדומה. יהיו המון בקשות לשימושים חורגים מצד קבלנים ויזמים, מאחר שבניינים קיימים לא יעמדו ריקים תקופה ארוכה, אלא יצטרכו להקים בהם פעילויות שמשתלם לעשות בשוק חדש. מבחינת הליכי תב״ע, זה יהיה הזמן ליצור מלאי לבנייה בעתיד. מכיוון שלא ברור מה כדאי יהיה לבנות, תהיה גמישות מקסימלית בתוכניות. וגם יהיו הזדמנויות - יותר אנשים יקימו עסקים בעקבות אחוז האבטלה הגבוה".

יגאל צ'ודנר (צילום: יפרח באבא זהבית)
יגאל צ'ודנר (צילום: יפרח באבא זהבית)


4. צביקה וילנאי, מנכ"ל מועדון הצרכנות הוט: "זאת הייתה רכבת הרים אגרסיבית ביותר. השנה - שנפתחה בזינוק ניכר של 15% ביחס לשנה הקודמת, עם התחלת יישום תוכנית אסטרטגית חדשה - האטה בפברואר ושינתה כיוון במרץ לצלילה של עד 70% בחודש אפריל. במאי חזרנו לטפס, וביוני שבנו לנתונים דומים לנתוני סוף המחצית בשנה שעברה, אם כי בהרכב שונה של מוצרים ושירותים". 

אילו שינויים שעשיתם בחברה תאמצו גם לאחר שהמשבר יחלוף?
"למדנו לעבוד מרחוק ביעילות, ונשמח להמשיך ולתחזק יכולת זאת, שמאפשרת גמישות ושילוב מיטבי בין משפחה לעבודה. למדנו לעבוד בעת ובעונה אחת על התוכניות ארוכות הטווח, לצד ספרינטים מהירים ליעדים משתנים על בסיס שבועי, בהתאמה למציאות התזזיתית. אלו יכולות שנרצה לשמור גם לאחר המשבר. השינוי המרכזי הוא ההתמקדות בבית. השקעה בבית והפיכתו לתחליף למשרד באמצעות רכישת ציוד וריהוט משרדי. ההשקעה באבזור ובשדרוג המטבח הפכה את  הבית לתחליף למסעדה. הבית גם הפך תחליף לקולנוע ולמועדון הופעות באמצעות השקעה בריהוט ובאלקטרוניקה לשם בידור".

התחזית למחצית השנייה של 2020 ולקראת 2021: "גם החצי השני של השנה ימשיך להתאפיין באי־ודאות גדולה במשק, עם עליות ומורדות בכל המישורים ועם חשש ממשי להחמרה לקראת החורף. המצב הזה יימשך, להערכתנו, עד לאביב 2021, שעד אז, כך אנו מקווים, יהיה בנמצא חיסון או לכל הפחות תרופה יעילה שיאפשרו להתחיל לחזור לפעילות רגילה ולשקם את נזקי התקופה הקשה שחווינו ועוד נחווה. אם אכן יהיה זה המצב, תתחיל באביב 2021 פריחה כלכלית שמאפיינת מצבי פוסט־משבר".

צביקה וילנאי (צילום: חן גלילי)
צביקה וילנאי (צילום: חן גלילי)


5. ישי צוויקל, נשיא ברינקס: "החצי הראשון של 2020 היה מאתגר לכלל המשק. נכנסתי לתפקידי כנשיא ברינקס בתחילת השנה, ונדרשתי להסתגל לתפקיד החדש בו בזמן שעשיתי את ההתאמות שנדרשו עם הגעת המשבר. כמי שאחראים על תפעול מכשירי ATM ועל שינוע וניהול המזומנים למגוון עסקים שעבדו שעות נוספות לאורך המשבר, עבדנו קשה כדי לספק את הצרכים שהשתנו מחודש לחודש, בהתאם למדד הלחץ של האזרחים. הבנו שעלינו לגלות גמישות יתרה ולהתאים את נפח העבודה לרמת הפעילות בשוק. אני חושב שהצלחנו לעבור את התקופה הזאת בהצלחה, בזכות הניסיון רב השנים של ברינקס ובזכות 700 העובדים המסורים שלנו, שהבינו את צו השעה ופעלו באורך רוח ובמקצועיות לנוכח האתגרים שהשוק הציב בפנינו". 

מה השתנה באסטרטגיה בעקבות המצב?
"התכוונו להשיק מוצר חדש בתחום השירות העצמי במזומן ברשתות השיווק, שמאפשר תשלום הגייני באופן עצמאי באמצעות מכונה ייעודית. אנחנו למעשה משווקים את המכונה וגם מנהלים את המזומן של העסק. אומנם משבר הקורונה עיכב את ההשקה המיידית של מוצר זה, אולם אנו רואים שמנגד הוא שימש כזרז לצורך של הצרכנים לשלם במזומן בדרך הגיינית. לקוחות רבים מעדיפים כעת לצמצם מגע בעת התשלום, ורשתות שיווק רבות מזהות זאת ובוחרות לעבור למודל של שירות עצמי". 

התחזית למחצית השנייה של 2020 ולקראת 2021:  "אנו ערים למגמות בשוק ומחפשים פתרונות משיקים כדי לשמור על חדשנות, תוך הרחבת הפעילות לעולמות תוכן נוספים. בשנת 2021 אנחנו מתכוונים להאיץ את מגוון הפתרונות שיאפשרו לעסקים, ובראשם בנקים וחברות קמעונאיות, להמשיך במיקור חוץ ובתהליך ההתייעלות שהחלו בשנים האחרונות, המאפשר להן להתמקצע בפעילות הליבה שלהן. נוסף לכך אנחנו מתכוונים, כחברה מובילה בתחום הבלדרות הבינלאומית,  להיכנס לתחום השינוע ויצוא הקנאביס הרפואי ולהרחיב את פתרונות השירות העצמי שאנו מספקים לעסקים". 

ישי צוויקל (צילום: חן גלילי)
ישי צוויקל (צילום: חן גלילי)


6. ניר הורביץ, מנכ"ל אתר האופנה TERMINAL X: "זאת הייתה הזדמנות של פעם בחיים לחברת אינטרנט. התנהגות הצרכנים השתנתה בן לילה, ועברה מהרחוב למרחב הדיגיטלי. לשמחתנו, היינו שם בזמן הנכון עם המוצר הנכון. עם זאת, המגבלות התפעוליות הרבות היו אתגר גדול בחצי השנה הזאת, והן דחפו אותנו לעריכת שינויים גדולים ולהסתגלות מהירה למצב החדש". 

 מה השתנה באסטרטגיה בעקבות המצב?
"חלק מהתוכנית האסטרטגית הואצה לנוכח המשבר, ולעומת זאת, חלק ממנה לא יצא לדרך, בהתאם למציאות המשתנה. לדוגמה, קטגוריית הילדים בחברה, שסומנה כאסטרטגית בתחילת השנה, זינקה והגיעה ליעדים שהיו צפויים בשנת 2022. לעומתה, תוכנית ארוכת טווח של פיתוח האתר נדחתה לטובת פיתוחים מהירים יותר, שתמכו בביקושים החדים ובאילוצים התפעוליים". 

התחזית למחצית השנייה של 2020 ולקראת 2021: "אנחנו מאמינים שהאיקומרס בישראל ילך ויתחזק, בחצי השני של השנה וגם ב־2021, הן בשל המציאות החדשה והן בעקבות החוויה החיובית שהייתה ללקוחות שהתנסו לראשונה ברכישות אונליין ויחזרו לקנות. אנחנו מעריכים שהמפה התחרותית תשתנה ושנתח השוק של חברות ישראליות יגדל על חשבון שחקנים בינלאומיים. ב־TERMINAL X נשאף להמשיך לחדש ולהתעדכן לנוכח המצב, ונתאים את עצמנו לצרכים המשתנים של השוק. כיום קשה מאוד לחברות, ואנו ביניהן, לצפות את שנת 2021, ולכן אנחנו מתמקדים ביכולות הליבה שלנו ונערכים לכמה תרחישים".

ניר הורוביץ (צילום: דימיטרי טוליאנסקי)
ניר הורוביץ (צילום: דימיטרי טוליאנסקי)


7. מה אומרת האינטואיציה:
"יש לי את כל הכלים שעוזרים לחברות לנהל סיכונים ונותנות ערך בגיבוש אסטרטגיה", אומרת אלין שלמה, טרנדולוגית ועתידנית, העוסקת בייעוץ ובליווי לעסקים בכל התחומים, "טרנדולוגיה, בשילוב אינטואיציה חדה, נותנת פרספקטיבה בראייה ובניתוח של תחזיות שאין בדוחות אקסל".

בהמשך לתחזיות המנכ"לים ביקשנו משלמה את נקודת המבט הטרנדולוגית על המגמות לחצי השנה הבאה של 2020: 
"הבנקים, חברות הביטוח ושוק ההון, שחשבנו שדבר לא יכול להפילם, מוטרדים מאוד מהמצב", אומרת שלמה, "קשה לגופים הללו לצפות כיצד אנשים ינהגו, ולכן אנחנו שומעים יותר ויותר על כלכלנים ויועצים רוחניים שמשתלבים בגופים האלה כדי לנסות להביא עוד נקודת מבט להתנהגות הצרכנית. מי שמשלב את הטובים מביניהם פועל נכון, וייתכן שיצליח לא רק לשרוד אלא גם להמציא את עצמו מחדש". 

איך תיראה חצי השנה הבאה בעולם העסקי?
"אחריות חברתית. מדברים על הפערים בין מקבלי השכר הגבוה ביותר לבין מקבלי השכר הנמוך ביותר, אני צופה שזה יתחיל לעבור לכל החברות במשק, ותהיה לכך השלכה ענקית על שכר המנהלים".

לפי שלמה, השוק שלו יש את ההזדמנות הגדולה ביותר הוא שוק הנדל"ן: "מחד גיסא, שוק הנדל״ן עוד ישתנה, כי חללים מסחריים יהיו לא רלוונטים לאחר שעסקים יעברו לאונליין. מאידך גיסא, אותו חלל מסחרי יכול להפוך לפרטי ואז להיות רלוונטי מחדש. נדל"ן פרטי הוא תמיד השקעה נכונה, אנשים צריכים קורת גג גם בעתות משבר. מגמות נוספות בשוק הנדל״ן: פריחתם של חללים קטנים יותר ובניינים חברתיים שיש להם שירותי קהילה משותפים, הן מטעמים כלכליים והן מטעמי חברה".

אלין שלמה (צילום: ענת קזולה ל-Q Elite Beauty)
אלין שלמה (צילום: ענת קזולה ל-Q Elite Beauty)


ומה יקרה בעולם המסחר?
"אם מסתכלים על מחירי השוק של החברות הקמעונאיות, אפשר לראות שהחברות יצאו מאזור הנוחות שלהן, ומי שלא השכיל להפוך לחברת אונליין איבד לקוחות. נוסף למעבר לאונליין, שיתפוס תאוצה, תהיה מגמה של מוצרים שמתחשבים בסביבה. גם יצרנים שיחרתו על דגלם העסקה של אוכלוסיות מוחלשות יהפכו חשובים יותר ויותר ויניעו צרכנים להעדיף לקנות אצלם".

שלמה מוסיפה כי בנושא הסטארט־אפים נראה הרבה יותר חברות שנסגרות, אבל הסטארטאפיסטים שיאמצו את הטרנדים החדשים - יצמחו. "בעולם הטרנדים כיום יש מספר מצומצם של תחומי השקעה מומלצים ביותר, עם תשואות מובטחות לשנים הבאות, בתחומי המים למשל".