שלושת שופטי הרכב בית המשפט העליון, נעם סולברג, יוסף אלרון ואלכס שטיין, דחו עתירה שדרשה להורות למשרד החוץ ולמוסד יד ושם להפסיק את הביקורים הרשמיים במוזיאון יד ושם של פושעי מלחמה, אנטישמים, גזענים ומי שמעורבים או תומכים בהשמדת עם ובאונס נשים. 

מאז הביקור ביד ושם באפריל 1976 של ראש ממשלת דרום אפריקה ג’ון פוסטר, שעמד בראש משטר האפרטהייד וגם היה חבר בארגון פרו־נאצי בזמן מלחמת העולם השנייה, הגיעו לביקורים רשמיים במוסד להנצחת השואה שורה של מנהיגים נוספים שנויים במחלוקת. בין היתר ביקר ביד ושם בספטמבר 2015 ראש החונטה הבורמזית, בזמן שעשה בארצו פשעים נגד האנושות ופשעי מלחמה. ראש החונטה אף פרסם בדף הפייסבוק שלו תמונה מביקורו ביד ושם.

בעתירה נטען כי יד ושם, ככל רשות ציבורית, אינו רשאי לוותר לחלוטין על שיקול דעתו, סמכויותיו ותפקידיו, כפי שנקבעו בהוראות חוק זיכרון השואה והגבורה – יד ושם, תשי”ג־1953, ולהאצילן באופן מלא למשרד החוץ, שיש לו אינטרסים שונים. לטענת העותרים, סמכויותיו ותפקידיו של המוסד כפי שנקבעו בהוראות החוק, אינם כוללים אירוח ומתן לגיטימציה לאחראים לקמפיינים אנטישמיים וגזעניים ולפשעים חמורים או לקידום עסקאות נשק והצבעות באו”ם. כן תוקפת העתירה אישור ביקורים של פושעי מלחמה, מי שביצעו פשעים נגד האנושות, מפירי זכויות אדם וכאלה הקוראים לחסל מיעוטים ולאנוס נשים, לטענת העתירה, באירוח של אנשים כאלה יש משום פגיעה בזיכרון השואה ובמסר שרוצה המוסד להעביר לעולם.

יד ושם מסר תגובה לעתירה, ולפיה כל הסמכות בעניין נתונה למשרד החוץ וכי הוא אינו צד למחלוקת. משרד החוץ טען כי דווקא יש ערך חינוכי לביקורים של מנהיגים מהסוג הזה ביד ושם. “קיים ערך מוסרי־חינוכי רב בביקורם של מנהיגי מדינות אשר למשל חותרות לשינוי האמת העובדתית בדבר פעולותיהן במהלך השואה וליצירת נרטיב אחר בנושא”, טען המשרד בתגובתו לעתירה והוסיף כי היענות לדרישת העותרים עלולה לגרום לתקריות דיפלומטיות.

בפסק הדין שניתן ביום שישי נדחתה העתירה ללא צו להוצאות. השופטים קיבלו את עמדת יד ושם כי אין למוסד סמכות כלשהי להתערב בתכנון הביקורים של משרד החוץ. השופט אלרון קיבל את עמדת משרד החוץ בדבר הערך החינוכי של הביקורים, וכתב: “אני סבור כי בביקורים אלה טמון דווקא ערך חינוכי ומסר חד וברור שמעבירה מדינת ישראל לאישי מדינות העולם הבאים בשעריה, ובהם גם, ואולי במיוחד, המבקרים אשר נגד ביקורם קובלים העותרים".