ההורים מחכים לתשובות:  שבוע לימודים נוסף נפתח אתמול בקייטנות ובמסגרות בתי הספר של החופש הגדול ברחבי הארץ, בידיעה כי זה עשוי להיות שבוע הפעילות האחרון שלהם. זאת, בשל העובדה שמוסדות חינוך ניצבים במקום השני ברשימת המקומות שבהם כמות הנדבקים הגבוהה ביותר בישראל בין התאריכים 10־16 ביולי - 210. הכרעה בסוגיה זו אמורה להתקבל השבוע.

בדיון שנערך אתמול בוועדת הקורונה בכנסת הציג משרד הבריאות את נתוני ההדבקה, שלפיהם 9.5% מהנשאים נדבקו בנגיף בעת שהות במוסד חינוכי. אולם משרד הבריאות לא פילח נתונים החל מפרוץ המגיפה, ומדובר באחוזים מתוך נתונים שנאספו לאחרונה. שר החינוך יואב גלנט מתנגד לסגירת מסגרות הקיץ. גם חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי, הצטרף לדעתו וציין: "אין סיבה לסגור את בית הספר של החופש הגדול לאור שיעורי התחלואה הנמוכים במסגרת הזו".

הורים, גננות ומפעילי מסגרות קיץ תמכו בדבריו של ביבס, ומחו שילד ללא מסגרת מסתובב כשהוא חשוף יותר להדבקה מאשר בקבוצות קטנות וקבועות במסגרות הקיץ. מספר מסגרות של בית הספר של החופש הגדול נסגרו אתמול טרם קבלת החלטת הממשלה, עקב מקרי קורונה מאומתים - בפתח תקווה, אור יהודה וחיפה.

הנחיות התגוננות מנגיף הקורונה בכניסה לבית ספר (צילום: אבשלום ששוני)
הנחיות התגוננות מנגיף הקורונה בכניסה לבית ספר (צילום: אבשלום ששוני)

בתוך כך, לאחר יותר משבוע שבו שמו של האלוף אמיר אבולעפיה - שסיים רק לאחרונה את תפקידו כראש אגף התכנון של צה"ל - מוזכר כמי שימונה לאחראי מטעם משרד הבריאות להוביל את המערכה מול הקורונה, כלל לא ברור גם עדיין אם מהלך זה ייצא אל הפועל. למעשה נותרה בעינה המחלוקת בכפיפות למי יפעל ומה יהיו סמכויותיו. שר הבריאות ואנשי משרדו טוענים כי הם אלה שצריכים להוביל את המשבר. מנגד סבור שר הביטחון בני גנץ כי סמכויות רבות יותר צריכות לעבור למשרד הביטחון.

בינתיים גם בצבא נמשכת העלייה במספר הנדבקים, שגבוה משמעותית מהיקף החולים בצבא בגל הראשון. בשבת בערב נספרו בצבא 801 נדבקים, לעומת 540 בשבת שעברה. בימים האחרונים חלה ירידה מסוימת במספר נדרשי הבידוד בצה"ל, שעמד בשבת האחרונה על 10,615. זאת לאחר שכבר חצה לפני כשבוע את 12 אלף המבודדים.