בעלי העסקים שנפגעו קשות בתקופת הקורונה, החליטו להתאגד ולשלם מיסים כקבוצה למדינה, על מנת שיוכלו להפסיק את תשלום המיסים כשיחליטו. מטרת החיבור היא ליצור מנוף לחץ גדול על הממשלה, במטרה לנהל משא ומתן. ראשת רשות המיסים לשעבר טלי ירון אלדר שוחחה עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM על הנושא, והסבירה מדוע מרד המיסים הוא מחאה חברתית.

יוכפז: מה זה מרד מיסים?
"זה בעצם מחאה של האזרחים, מחאה שאנשים אומרים 'זה החובות שלנו', אחת מהחובות המשמעותיות שקשורות בכסף, 'אנחנו לא רוצים לקיים את החובות שלנו כשהמדינה מתנהלת בצורה שהיא לא מקיימת, לא נותנת לנו את הזכויות שמגיעות לנו'. זו מחאה חברתית בדרך אחרת".

יוכפז: את זוכרת מקרה דומה בהיסטוריה הכלכלית של ישראל?
"אני לא זוכרת סיטואציה כזאת ואני מעל 30 שנה בעולם המיסים. אולי אפשר לחבר את זה לתופעה אחרת. בשנים שהמיסים היו מאוד גבוהים, היינו ב-60-65% מס, שנות ה-80-70, הייתה תופעה הרבה יותר נרחבת של העלמות מיסים, אי דיווח, הון שחור, ובסופו של דבר זה גם סוג של מרד מיסים. אבל זה לא היה מאורגן כמו עכשיו".

דוידוב: הם מרגישים שעושים מהם צחוק.
"נכון, ההרגשה היא שזה לא, גם כשמקבלים זה לא בצורה מאורגנת, ולא מי שמגיע לו מקבל. אז אומרים – 'אנחנו לא מקבלים? אז אנחנו גם לא ניתן'. אני מעריכה שנראה את זה בכל מיני מקומות של חובות אזרחיים. זה יכול להיות גם בבילויים".

יוכפז: בתחום המיסים איך רשות המיסים או הרשויות יכולות להתמודד עם מרד כזה, בלי לערער את המצב החברתי הרגיש בו אנחנו נמצאים? איך מטפלים?
"לרשות המיסים יש כלים אכפתיים לא מבוטלים, אני לא מדברת על עולם החינוך והתרבות, אלא מי שלא משלם ולא משלם בזמן. אז מטילים עליו קנסות, ואחר כך גם יכולים להגיש נגדו אישומים פליליים. היכולת שלהם מוגבלת מבחינת כמות האנשים שהיא יכולה לטפל, אז מה שקורה במקרים כאלה שהכמות מאוד גדולה, ימצאו כמה שעירים לעזאזל ובהם יטפלו. כי הם לא יכולים לטפל בכולם, הם פשוט לא מסוגלים".

יוכפז: עשרות אלפי מורדים, המערכת לא תדע להתמודד כי אין מספיק כוח אדם, תבחר כמה בולטים - למען יראו ויראו?
"נכון, ככה המערכת פועלת. אם אנחנו יכולים להשוות, אפשר במידה מסוימת לאכיפה של עטיית המסכות, אותו דבר. אי אפשר לתת קנסות לכולם, אנחנו לא מסוגלים לתת קנסות לכולם, אז נותנים למי שמוצאים. האם זה אפקטיבי? החינוך וההסברה ותחושת השייכות הרבה יותר".

דוידוב: מי שלא משלם מקבל עוד קנס.
"קנסות אפשר להטיל על כולם אבל כתבי אישום לא, אין מספיק תובעים שיטפלו בכל התיקים, ויגישו כתבי אישום, ולא מספיק חוקרים כדי לחקור. אז קנס כן, מעבר לקנס - לא".

דוידוב: תביעה ייצוגית לאותם סרבני מיסים שמתכוננים מראש לאופציה שיוטלו עליהם קנסות גדולים?
"אין עילות למיטב ידיעתי בעולם התביעות הייצוגיות בסיטואציות כאלה למרד".

דוידוב: מקרה חריג, תקופה חריגה. הכל חדש, הסיטואציה חדשה; גולן: גם הרעיון חדש, התארגנות של אזרחים לשלם מס כקבוצה ולנהל משא ומתן עם המדינה, זה משהו מוכר לך?
"לא הכרתי אף פעם ואני גם לא חושבת שזה יוביל למשהו ממשי. בסופו של דבר תשלום המס הוא על פי החוק, אז מה זה יעזור אם תתארגן כקבוצה? אין לזה משמעות".