הכתבה נכתבה בשיתוף פייג׳מארק

נכון שהימים קשים, יש תחושה שהממשלה מנותקת מהעם, ואנחנו עדים למקרים רבים מדי של הישראלי המכוער שמנצל את משבר הקורונה בשביל לעשות קופה על הישראלים החוששים מהמגפה.

אבל, כמו תמיד, גם כאן אפשר להסתכל על חצי הכוס המלאה ולהתמקד בישראלי היפה והחכם, שדווקא מפעיל את החשיבה היצירתית – ובמקום להרים ידיים או לעשות קופה על המסכנים – דואג לכל תושבי המדינה ואפילו למדינות אחרות. 

לתת לקורונה להוציא מאתנו את הצד הטוב
בצל הקורונה מתגלות לעתים תופעות מקוממות ומצערות, כמו ספסרים המשווקים בדיקות קורונה ללא אישור ממשרד הבריאות במחירים מופקעים. גם מחיריהן של מסיכות הפנים מאמיר פעמים לעלות המופקעת של ל-45-55 ש"ח ליחידה על רקע הידלדלות המאגרים הזמינים ברשתות הפארם. עם זאת, לא חסרים עסקים ישראלים שדווקא מגלים אחריות, סולידריות אנושית וחשיבה מחוץ לקופסה, ורותמים את המשאבים והכישורים שלהם למלחמה בקורונה. הנה כמה דוגמאות של חברות וגופים כחול-לבן, שהמשבר הוציא מהם את המיטב והתגלו דווקא בצלה של מגפת הקורונה בשיא תפארתם.

מפא"ת מפתחת מערכת לניטור חום הגוף והנשימה ללא מגע יד אדם
המיזם בהובלת 'מפא"ת', מבוסס על הסבה של שתי מערכות ששימשו בתעשייה הביטחונית, ופותחו במקור על ידי 'אלביט' ו'אלתא' – חברת בת בתעשייה האווירית, לטובת מדידה מרחוק של דופק, חום גוף וקצב הנשימה.
הכוונה היא לאפשר לרופאים לבדוק מרחוק, ממקום מושבם במתחם סטרילי ומבלי צורך במגע עם הנדבקים, את מדדי הגוף הנחוצים על מנת לקבל החלטות רפואיות בזמן אמת. 
הודות למערכת ניתן יהיה להגיע לצמצום משמעותי של אנשי צוותים רפואיים שנבדקים בעקבות מגע עם חולי קורונה.
מדובר על מערכת שמתבססת על טכנולוגיות של מכ"מ וצילום תרמי, שמנוצלות לטובת הצרכים הרפואיים בניטור מדדים פיזיולוגיים, ומיועדת להיכנס בקרוב לשימוש בביה"ח בילינסון ובבתי חולים נוספים בארץ.

מערכת בינה מלאכותית בפיתוח ישראלי לחיזוי התפשטותו של נגיף הקורונה
מערכת החיזוי שפותחה על ידי חברת הסטארט-אפ הישראלית 'דיאגנוסטיק רובוטיקס', מבוססת על בינה מלאכותית ונועדה לסייע לצוותים הרפואיים להגיע להכרעות רפואיות מהירות, יעילות ומדויקות יותר בזמן אמת.
נתונים המוזנים למערכת בעקבות המענה על שאלון קצר שעוסק בתסמינים קליניים ובחשיפה לגורמי סיכון פוטנציאליים – מאפשרים את קבלתן של הוראות אינדיווידואליות בנוגע לצורך לפנות לקבלת טיפול רפואי או להיכנס לבידוד. 
המערכת, המבוססת על אלגוריתמים ובינה מלאכותית, משמשת הן בישראל והן במדינת רוד-איילנד בארה"ב, לייעול המאבק בנגיף הקורונה והצעדים למניעת התפשטותו, באמצעות זיהוי החולים כבר בשלביה הראשוניים של המחלה.    

חברת שרפשטיין מפתחת עמדות חיטוי סניטריות ללא מגע יד אדם
אסי שרפשטיין מנכ"ל חברת שרפשטיין מספר על תעדוף המתבצע בחברה לנוכח משבר הקורונה, שבעקבותיו הוגדלה מחלקת השיווק, שירות הלקוחות והייעוץ בתחום עמדות החיטוי הסניטריות. 
אסי מסביר שכל המוצרים במחלקת עמדות החיטוי הסניטריות עשויים מנירוסטה אל-חלד איכותית ומיוצרים על ידי מותג גרמני, מה שמבטיח את איכותן ועמידותן של המערכות עצמן ושל מנגנוני האוטומציה שלהן גם יחד.
בין המוצרים ישנם מתקנים לחיטוי עם שתי עמדות ודגמים בעלי עמדה בודדת, מתקני חיטוי עם כיור ודיספנסרים וכן מתקן חיטוי המיועד לבקרת כניסה. היכולת לחטא לעתים קרובות וללא מגע יד אדם את כפות הידיים, חיוני על מנת לסייע למשק להמשיך לתפקד בצורה הבטוחה ביותר גם בתקופת המשבר, ולאור עיקרון מנחה זה מיקדנו את מאמצי הפיתוח שלנו, מבהיר אסי.

מתקן חיטוי בקרת כניסה מנירוסטה מתוצרת המותג הגרמני KOHLHOFF בשיווקה של חברת שרפשטיין. (צילום: שאטרסטוק)
מתקן חיטוי בקרת כניסה מנירוסטה מתוצרת המותג הגרמני KOHLHOFF בשיווקה של חברת שרפשטיין. (צילום: שאטרסטוק)

בדיקת קורונה שמספקת תוצאות בתוך שניות
חברת RADLogics הישראלית-אמריקאית מצאה, במהלך פענוח תוצאות הבדיקות הרדיולוגיות שמתבצעות באמצעות מוצרי החברה ברחבי העולם, ממצא שנראה כמו טלאי קטן בריאותיהם של חלק מהנבדקים.
בירור העלה כי מדובר בתופעה הייחודית לחולי קורונה, ומופיעה לא רק אצל חולים בעלי תסמינים של המחלה – אלא גם בקרב חולים א-סימפטומטיים. בעקבות הממצאים, החליטה החברה להתאים את מוצריה כך שישמשו לאיתור מידי ומהיר של קורונה, באופן שיהווה אפיק נוסף יעיל ומהיר יותר לאבחון המחלה. המערכת שפותחה לזיהוי קורונה, משמשת כבר היום בסין וברוסיה, והיא עומדת להיכנס לשימוש באירופה ונמצאת בהליכי אישור מזורזים בארה"ב. את הבדיקה ניתן גם לבצע במכשירי ה-CT  הקיימים בבתי החולים, וזאת באופן בלתי פולשני שמאפשר קבלת תוצאות מידיות.  

בדיקות דם שמעניקות לאנשים בבידוד תוצאות מהירות
מכשיר שפותח על ידי חברת Sight Diagnostics הישראלית מאפשר ביצוע בדיקות וספירות דם ללא שליחת דוגמא למעבדה, באמצעות מערכת בינה מלאכותית לעיבוד של התמונה המצולמת. הודות לפיתוח, יוכל החולה שנמצא בבידוד לקבל את תוצאות הבדיקה בתוך דקות ספורות בלבד, בניגוד לבדיקת דם רגילה, שההמתנה לתוצאותיה נמשכת שעות ואף ימים תמימים.  המכשיר אומץ על ידי המרכז הרפואי 'שיבא' לטיפול בחולי קורונה שנמצאים בבידוד, וההערכות הן שבתי חולים נוספים צפויים ללכת בעקבותיו ולהכניסו לשימוש רפואי שוטף. המכשיר יאפשר קבלת החלטות רפואיות באופן מהיר ויעיל יותר, ויסייע למניעת הדבקתם של אנשי הצוותים הרפואיים בנגיף.

פיתוח נוגדנים לנגיף הקורונה מדמם של המחלימים
חברת 'קמהדע' הפועלת מזה שנים רבות בתחום הביו־פרמצבטיקה, עוסקת כעת גם באיסוף דגימות דם ופלזמה מחולים ישראלים שהבריאו ממחלת הקורונה. את דגימות הדם מטהרים בהליך ייחודי שמאפשר להגיע לריכוז הנכון והמדויק של הנוגדנים, הנחוץ על מנת לסייע לטיפול בחולי קורונה קשים, שמצויים בשלביה המתקדמים של המחלה. חשוב להבהיר שלא מדובר בחיסון אלא בטיפול בעלות יקרה יחסית, שמיועד לסייע לחולי קורונה במצב קשה, וכי המסלול שעדיין חסר עד לאישורו הסופי של המוצר – ארוך.עם זאת, החברה פועלת מול משרד הבריאות על מנת לאשר מסלול פיתוח מואץ, שיאפשר  מתן מענה לחולים הקשים בהקדם האפשרי. 

מערכות מתקדמות למאבק בקורונה במרחב הציבורי מתוצרת חברת Nakipo
חברת Nakipo הישראלית הגיבה במהירות ומתוך דאגה וחשיבה על המשכיות עסקית, והחלה בהתקנה של מערכות לבקרת מעבר הולכי רגל, בדיקת חום גוף, זיהוי פנים ותהליכי חיטוי והכוונה מתקדמים, במוסדות ציבוריים ומסחריים בכל רחבי הארץ. 
מדובר במערכת תרמית חכמה ומתקדמת, שמיועדת למדידת חום הגוף להמונים שעוברים דרכה, ואשר ניתן להרכיבה גם על מגנומטרים קיימים, כפי שיש, לדוגמא, בקניונים. שער המעבר של המערכת, מתריע קולית במקרה בו עובר דרכה אדם שחום גופו חריג, והיא כוללת גם אפשרות לסנכרון המידע המתקבל דרכה מול מערכות בקרה נוספות. מערכת זו מיועדת לשימוש בכל מבנה סגור המצריך בדיקת חום בעת הכניסה אליו, כדוגמת בתי חולים, קניונים, בתי ספר, משרדים ומסעדות.

מערכת תרמית חכמה למדידת חום הגוף להמונים שעוברים דרכה שניתנת להרכיבה גם על מגנומטרים קיימים (צילום: שאטרסטוק)
מערכת תרמית חכמה למדידת חום הגוף להמונים שעוברים דרכה שניתנת להרכיבה גם על מגנומטרים קיימים (צילום: שאטרסטוק)

מענק של 22 מיליון שקלים לפרויקטים חדשניים לשרות המלחמה בקורונה
כחלק מהמאמץ הישראלי הלאומי במאבק בנגיף הקורונה, אושרו מענקים על סך של 22 מיליון שקלים על יד רשות החדשנות בארץ.
סכום המענק חולק בין 35 פרויקטים נבחרים, ואליו התווספו 50 מיליון שקלים שמיועדים לחלוקה בין חברות ומיזמים נוספים בתחום, כשעל פי ההערכה סכום הבקשות שהתקבלו על ידי וועדת המחקר של רשות החדשנות הגיעה ליותר ממיליארד שקלים.

הפרויקטים שנבחרו וקיבלו את כספי המענקים מגיעים ממבחר תחומים שונים, כחלק מהתמודדות מרובת חזיתות מול הנגיף.

חברת 'עלה שירותי אקולוגיה' נרתמת לחיטוי מבנים מנגיפי הקורונה
חברת 'עלה שירותי אקולוגיה' נרתמה מיד עם פרוץ המגיפה בישראל, ופיתחה מחלקה שלמה שמתמחה בחיטוי מקיף של מבנים ושטחים ציבוריים. תהליך החיטוי מתבצע תוך הקפדה על הוראות משרד הבריאות הנוגעות לטיפול בחללים לגביהם קיים חשד לזיהום בנגיפי הקורונה, על ידי צוות שהוסמך ומוגן לשם כך. השירות ניתן למוסדות תעשייה וציבור, מפעלים, משרדים וחנויות, מבני מגורים צימרים ובתי מלון ואף באוטובוסים.  

בשורה התחתונה – אין ספק שעם ישראלים כאלה יש גם תקווה וגם אור בקצרה המנהרה!בזכות החדשנות והטכנולוגיה הישראלית המתקדמת, בשילוב עם אחריות וסולידריות אנושיות – ניתן לגרום גם לחצי הכוס המלאה של המציאות בתקופת משבר הקורונה להיראות לפחות כמו ¾ כוס מלאה...

הכתבה נכתבה בשיתוף פייג׳מארק