עיכוב נוסף: היום (שלישי) נמסר כי פתיחת "הקו האדום" של הרכבת הקלה בתל אביב וגוש דן, תידחה בערך בשנה. הקו, שהעבודות להקמתו החלו לפני כחמש שנים, אמור היה להתחיל את פעילותו באוקטובר 2021, אלא שבחברת נת"ע האחראית לעבודות, מדברים על דחייה של שנה לפחות בתאריך היעד. כך התברר אתמול במהלך דיון נוקב שהתקיים בוועדה לביקורת המדינה של הכנסת.

"עבודות התשתית לא יסתיימו באוקטובר 2021, אלא בכשנה עיכוב", הודיע בדיון יו"ר נת"ע, רם בלניקוב, והוסיף כי "הבעיה המשמעותית שאנו חווים בחודשים האחרונים היא בעיית ההשלכות של הקורונה. חלק משמעותי מהקו נבנה באמצעות קבלנים לא מקומיים, בעיקר סינים והקורונה תפסה את הסינים בזמן החגים שלהם והם נתקעו בסין".

עוד הודיע בלניקוב שבתחילת השבוע נחתו למעלה מ-80 עובדים, אך לדבריו, זה עדיין לא מספיק. בנוסף אמר כי למרות העיכובים בלוחות הזמנים של "הקו האדום", שכל אורכו כבר נחפר, יש הקדמה של החזרת צמתים לציבור. "מסרנו חלק מהשטחים בבת-ים והם כבר לא מושבתים וכל אזור תחנת אלנבי יוחזר לציבור בספטמבר".

עובדים סינים בחפירות הרכבת הקלה בגוש דן (צילום: אבשלום ששוני)
עובדים סינים בחפירות הרכבת הקלה בגוש דן (צילום: אבשלום ששוני)

חברת נת"ע עברה לא מעט זעזועים ניהוליים, כאשר המנכ"ל הקודם יהודה בר-און עזב לפני כשנה ואיתו בכירים נוספים בחברה. לנעליו נכנס חיים גליק, שבעבר כיהן, בין היתר, כסגן נציב שירו בתי הסוהר ומנכ"ל עיריית ראשון לציון.

סיבוכים נוספים התווספו גם מבחינה תקציבית, כאשר עלותו של הפרוייקט המורכב המשיכה להתייקר ועלותו עלתתה כעת מתייקרת בכמיליארד ש"ח, כך שההשקעה צפוייה להסתכם בכ-17 מיליארדי ש"ח.

שרת התחבורה מירי רגב הודיעה כבר לפני כשלושה שבועות שהיא רואה בחומרה את העיכובים המשמעותיים בעבודות הרכבת הקלה, והיא תדרוש לקבל הסברים. היא אף הבהירה שתיבדק אפשרות להעברת פרוייקטים עתידיים מנת"ע לחברות אחרות.

יש לציין כי חברת נת"ע גם אמורה לבצע את הפרוייקטים המורכבים של "הקו הסגול" ו"הקו הירוק" של הרכבת הקלה, לצד פרוייקטים נוספים של המטרו בגוש דן ואזור המרכז.

הדמייה של הרכבת הקלה (צילום: נת''ע)
הדמייה של הרכבת הקלה (צילום: נת''ע)

יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ עפר שלח, אמר במהלך דיון אתמול: "שבע שנים שאני בפוליטיקה ומשוחח עם אזרחים. התחבורה זה הנושא שחוזר על עצמו שוב ושוב, יותר מאשר הביטחון. טוב שהאסימון נפל, רע מאוד שהוא נפל באיחור גדול שמסבך את הכל". עוד הוסיף כי "בסופו של דבר אנו רואים בתחבורה הציבורית חוסר תכנון קדימה ברמת הביצוע".

לדבריו, "עיר כמו אתונה, שהיא לא פחות מסובכת מתל אביב ואולי דומה לה מבחינת תנאי השטח, שהלוא מדובר בעיר שטוחה יחסית הממוקמת ליד הים, קיבלה על עצמה בשנת 1996 את אירוח האולימפיאדה, והחליטה שהיא מקימה רכבת קלה עד האולימפיאדה שנערכה ב-2004. "שמונה שנים לאחר ההחלטה, כבר ניתן היה לנסוע ברכבת באתונה, לראייה כי הבעיות שם לא גדולות יותר מאשר בתל אביב".

במהלך הדיון גם נמתחה ביקורת קשה על כלל התחבורה הציבורית בארץ. נציגים מטעם משרד התחבורה שהשתתפו בדיון טענו שבשנים האחרונות המגמה התהפכה וכיום ההשקעה היא יותר בתחבורה הציבורית.