בתי בת ה־9 סובלת מעודף משקל משמעותי - היא שוקלת 47 קילוגרם. אני יודעת שבגיל כזה מוקדם להתחיל להתייעץ עם דיאטנית. מצד שני, אני לא יודעת מה לעשות לגבי התזונה שלה, ואני חסרת אונים. אנחנו אוכלים בריא בבית, משתדלים לא לאכול מזון מטוגן, כמעט אין חטיפים ואנחנו לא קונים שתייה מתוקה, אך היא אוכלת כמויות גדולות, בעיקר פחמימות. כשאני מכינה לה אוכל, היא תמיד תבקש עוד, ללא יוצא מן הכלל, והיא מעדיפה לאכול תפוחי אדמה, אורז ובורקסים, בניגוד לירקות שאותם היא אוכלת רק כשאני חותכת לה. איך אני מגבילה את כמות הפחמימות שבתי אוכלת?
“אספר לך סיפור אישי. כשאחד מילדיי היה בן 5, הוא התחיל לאהוב מאוד המבורגרים, ממתקים וחטיפים, ובעקבות חיבתו הוא אכל הרבה מאוד מקבוצת המזונות הללו ועלה במשקל. לא רציתי כמובן לגרום לו לעשות דיאטה, ולכן לא אמרתי כלום, אך השתדלתי שהאוכל בבית יהיה בריא והורדתי את כמות הקלוריות בפחמימות שהכנתי, כמו לא להוסיף חמאה לפירה למשל. כשבני אכל ממתק, שאלתי אותו כמה קלוריות יש בו כדי שיהיה מודע למספרים שעל גבי השקית. הוא שם לב שבמקום לאכול את הממתק שהחזיק, הוא יכול לאכול ארבעה ממתקים אחרים בעלי ערך קלורי נמוך יותר. הוא לא היה מודע בכלל לעניין הקלורי לפני, ופתאום נהיה לו אכפת, והוא התחיל לשאול אותי שאלות תזונתיות על כמות הקלוריות במאכלים שאכל. שאלי את בתך על המאכלים שהיא צורכת, וכך המודעות שלה תעלה. הייתי ממליצה לך למצוא עבורה תחליפים פחותי קלוריות, אך מספקים באותה מידה. יתר על כן, תנסי לגרום לה להתחיל את הארוחה שלה עם ירקות, וזה יכול להשביע אותה כך שהיא לא תבקש כמות פחמימות גדולה. תאמרי לה שהכי חשוב זה להתחיל את הארוחה עם ירקות כי הם נותנים הכי הרבה ויטמינים וסיבים תזונתיים. אם הקיבה מלאה בהרבה ירקות, יש גבול לכמות הפחמימות שרוצים לאכול”.

אני בת 65, אני לא צמחונית ואין לי בעיות משקל. במשפחתי לאחד ההורים הייתה סוכרת מסוג 2 שהחלה לו בגיל 50, ולכן אני מנסה לשמור על המשקל ומקפידה על תזונה נכונה. רציתי לשאול לגבי קינואה, שאותה אני אוהבת מאוד לאכול. אין לי כל כך גבולות כשזה נוגע לקינואה, וברגע שאני מכינה כמות מסוימת, זה מאוד טעים לי ולכן אני אוכלת את כל הכמות. באשר למאכלים שהם פחות בריאים כמו גלידה, אני משתדלת להשאיר מחוץ למקרר ולאכול בחוץ מדי פעם כשאני נפגשת עם חברות. גם אבטיח אני לא מכניסה הביתה, כי אני יודעת שאתקשה להפסיק לאכול גם אותו. האם עדיף להגביל את כמות הקינואה, וכיצד לעשות זאת ועדיין לחוש שובע? יתר על כן, אני לא אוהבת מזון מתוק באופן מיוחד, אך האם זה בסדר שאני אוכלת עוגה או גלידה אחת לחודש בהתחשב בנטייה לסוכרת שיש לי?
“לגבי הקינואה, זאת פחמימה מעולה לאכילה, והיא מכילה הרבה סיבים תזונתיים ויותר חומצות אמיניות טובות מפחמימות אחרות. זה לא בעייתי לנטייה לסוכרת בכלל. בעניין הכמות, אני מציעה לך למדוד 100 גרם קינואה ולבשל כמות קטנה יותר מראש. לאחר הבישול זה יצא הרבה קינואה שתשביע אותך מאוד. את יכולה לשלב את הקינואה עם סלט ירקות, חזה עוף או עדשים, ולהפוך את הקינואה לפחמימה בארוחה שלך. בנושא העוגות, זה לא בעייתי לאכול עוגה פעם בחודש, ולגבי הגלידה – האינדקס הגליקמי שלה די נמוך באופן כללי, אז זה פחות בעייתי. יש גם גלידות דלות שומן שהן ללא סוכר, ואז בכלל אין בעיה”.

אנחנו אוכלים דג סלמון בתנור בכל יום שישי, ולפני שאנו מכינים את הדג, בני בן ה־7 מבקש לאכול חתיכה קטנה מהדג ללא בישול, כשהוא טרי. הוא מאוד אוהב לאכול את הדג כשהוא נא. האם זה עלול להזיק לבריאותו? אנחנו לא יודעים מהי טריות הדג, ולכן חששתי שמדובר בסיכון.
“הסיכון היחיד באכילת דגים נאים הוא להימצאות חיידקים ווירוסים שעלולים לגרום לבעיות רפואיות. זאת הסיבה שממליצים לנשים בהריון לא לאכול סושי המכיל דגים, מאחר שבדג נא יכול להיות חיידק הליסטריה, שיכול להוביל להפלות מוקדמות. יתר על כן, בדגים הנאים יכול להיות חיידק הסלמונלה שעלול לגרום לשלשולים, ווירוסים הגורמים לדלקת בכבד. בישול הדג הורג את רוב החיידקים, וכך גם הקפאה עמוקה של הדג במשך שבועיים, חוץ מחלק מהחיידקים העמידים בפני הקפאה. אם הדג טרי ונקי, אז אין בעיה לאכול אותו בצורתו הנאה, אך אם הוא אוחסן בתנאים שעלולים להיות קרקע פורייה להתפתחות חיידקים, זה הסיכון היחיד. רצוי שבנך לא יאכל דג נא, אך מצד שני, הרבה מאוד אנשים אוכלים סושי, ולא קורה להם כלום. זה גם דג נא. אם בנך עשה זאת כבר פעמים רבות ולא קרה כלום, סימן שאתה קונה במקום שבו מקפידים על איכות ועל ניקיון, ויכול להיות שזה בסדר. סיפרת גם שהוא אוכל כמויות קטנות, ולכן זה לא נורא, אך תקפיד לקנות את הדגים באותו המקום, ואני מציעה שתשאל את מוכר הדגים שאתה קונה אצלו מהם תנאי אחסון ושמירת הדגים”. 

מתוך תוכניתה של ד"ר מאיה רוזמן, בכל יום שישי ב-12:00 ב-103FM.