בירוקרטיה, ובעיקר חוסר בתשובות למרות פניות רבות, אלה מקצת התלונות שמגיעות מישראלים העובדים בחו"ל ואשר ילדיהם מעוניינים לשרת בצבא. עקב מגיפת הקורונה, צעירים ישראלים שאמורים להתייצב לצו ראשון באחת מלשכות הגיוס דוחים את גיוסם, מאחר שאינם יכולים להגיע ארצה בגלל מגבלות הבידוד והטיסות.

גיא, שנמצא בשליחות מטעם עבודתו במדינה באסיה, מספר לנו על אבסורד בלתי נתפס בהתנהלות הצבא. כסגן אלוף במילואים ששירת שנים רבות בצה"ל ומכיר אותו היטב, הוא לא מצליח לסייע לבתו, שאמורה הייתה להתייצב לצו הראשון שלה בחודש מאי.

לאחר מאמצים רבים הוא קיבל תשובה מהצבא, שכדי לדחות את תאריך הצו הראשון בתו צריכה להתייצב בקונסוליה הישראלית ולחתום על טופס שהיא בת למהגרים ישראלים ומבקשת לדחות את גיוסה. חתימה על הטופס הזה מאפשרת את דחיית הגיוס עד לגיל 20, ולאחריו אף אפשר לקבל פטור משירות בצה"ל.

בתו של גיא מעוניינת, כמו מאות בני נוער רבים, לשרת בצבא שירות משמעותי גם כאשר ההורים נמצאים בחו"ל. אבל כאן האבסורד עולה מדרגה: לאחר שהתייצבה וחתמה על הטופס, היא ביקשה מצה"ל לקבוע מועד חדש לצו הראשון שנדחה. התשובה: כדי לקבל תאריך חדש היא צריכה להגיע ללשכת הגיוס בישראל ולהצהיר שוב שהיא מעוניינת לשרת בצה"ל. התהליך המסורבל הופך לקשה עוד יותר בשל מגיפת הקורונה.

בשל המצב צה"ל התאים בארץ את תהליכי הגיוס שלו, כשצו ראשון נעשה בחלקו ברשת האינטרנט, ואפילו מבחני התאמה נוספים לתפקידים איכותיים נערכים בזום. משום מה, הפעולות הללו, שנעשות באופן ממוחשב, לא חלות על ילדי ישראלים בחו"ל.

גורם צבאי אמר ל"מעריב": "בצה"ל פועלים לרכז לחלון זמנים קצר את המועדים, כך שאותו צעיר שמגיע לישראל לצו הראשון יוכל בתקופה קצרה לבצע גם מיונים ולחזור חזרה למדינה שבה מתגוררים הוריו. בשלב הזה לא ניתן לבצע

מצה"ל נמסר בתגובה: "בני נוער ישראלים שחיים בחו"ל ומעוניינים להתגייס נדרשים להסדיר את מעמדם ולהצהיר על ויתור פטור מול הקונסוליה או לשכת הגיוס. לנוחיות המלש"בים, הם יכולים ליצור קשר עם הקונסוליה במדינתם על מנת שנוכל לזמן אותם מראש לצו ראשון. בתקופת הקורונה ישנה מורכבות בעבודה מול הקונסוליות מאחר שלחלק מהמדינות אין כאלה. במקרה כזה, המלש"בים נדרשים להגיע לישראל, וביום שבו הם מסדירים את מעמדם בלשכה הם יכולים כבר להתחיל את הליכי הצו הראשון. ככלל, בני מהגרים לא צריכים לתאם צו ראשון אלא פשוט להתייצב בלשכה".