מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת החוק של יו"ר מרצ, ח"כ ניצן הורוביץ, לאסור על פסיכולוגים לבצע טיפולי המרה. ההצעה עברה בתמיכת 42 ח"כים מול 36 שהתנגדו. שני השרים הגאים, אמיר אוחנה ואיציק שמולי, תמכו בהצעה. תוצאות ההצבעה גרמו למשבר בקואליציה, כאשר ראשי המפלגות החרדיות מתחו ביקורת נוקבת על כחול לבן והליכוד, ואף הצהירו כי הם ישקלו את צעדיהם הפוליטיים. בש"ס הודיעו כי חברי המפלגה לא ישתתפו בהצבעות במליאה עד להודעה חדשה. ביהדות התורה כינסו ישיבת סיעה דחופה ובה הודיעו כי הם רואים עצמם "משוחררים מהמחויובויות הקואליציוניות" וכי החליטו לקדם חוקים בנושאי דת ומדינה. 

סיעת יהדות התורה מסרה לאחר ההצבעה כי "החוק שעבר פוגע בקדושת המשפחה ומהווה הפרה בוטה של ההסכם הקואליציוני. תמיכת חברי כחול לבן בחוק פגעה באמון שנתנה יהדות התורה לכחול לבן". הסיעה הודיעה כי היא עוצרת מרגע זה כל שיתוף פעולה עם כחול לבן, וקראה לראשי הציבור וראשי הרשויות החרדיות להימנע גם הם משיתופי פעולה והזמנות של נציגי כחול לבן לסיורי ראווה. חבר הסיעה, הרב ישראל אייכלר, אמר כי "הממשלה מתה במגיפת חוקי התועבה".

הסיעה הדגישה כי חבריה "רואים בסיעת הליכוד ובעומד בראשה ראש הממשלה גם הם כנושאים באחריות להפרת ההסכם ולפירצה בחומות היהדות - הן בהצבעה של חלק מחבריהם בעד והן באלה שהצביעו ברגליים ונעדרו". עוד מסרו בסיעה כי הם מתכוונים "להגיש בשבוע הקרוב את החוקים בנושאי דת ומדינה, אשר מפאת המחויבות להסכם עד היום המתנו לדיאלוג בין השותפות לקואליציה כדי להעלות אותם בהסכמה", והוסיפו כי "היום נצביע בעד חוק הקורונה, בשם העיקרון ההלכתי המקודש של פיקוח נפש. מלבד זאת, אנחנו רואים את עצמנו כמשוחררים ממחויבויות קואליציוניות ונשקול בהתאם את צעדנו בהמשך".

חבר הכנסת ד"ר שלמה קרעי, (הליכוד) אמר לאחר ההצבעה כי "עם כל הכבוד, אני לא עוקב אחרי הצעות החוק הפופוליסטיות של האופוזיציה ולא הייתי מודע עד אתמול לחוק המדובר. התקזזתי מראש בהתאם לנוהג המקובל לכל היום, כך שבמקביל אליי חבר כנסת אחר מהאופוזיציה גם לא מצביע וכך היה. אני לא מפר את מילתי בשביל חוק בטרומית שייקבר בלאו הכי".

תוצאות ההצבעה לחוק לטיפולי ההמרה (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
תוצאות ההצבעה לחוק לטיפולי ההמרה (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)

יוזם החוק, ח"כ הורוביץ (מרצ) בירך על אישור החוק: ״בשורה מדהימה לציבור הישראלי ולקהילה הלהט"בית כולה. היום מתחיל בישראל שינוי היסטורי. אני מודה לחברי הכנסת שהצביעו בעד החופש והשוויון למען עצירת זוועת 'טיפולי המרה', ולכל מי שפעל, יזם, כתב, שיתף ונלחם עבור החיים של הקהילה הגאה. עזרתם היום להציל חיים״.

גם הצעת החוק הנלווית של חברת הכנסת מרב מיכאלי (העבודה) לאיסור טיפולי המרה עברה בקריאה טרומית. "עבר!!! בקריאה טרומית!! הצעת החוק שלי לאיסור טיפולי המרה! הצעת חוק של הצלת נפשות, חוק של התקדמות לעבר שפיות, חוק שנותן כל כך הרבה תקווה. הלהטב"קיות היא הנורמלית, ולא ניתן לאף אחת ואחד לנסות לשנות את זה", צייצה מיכאלי בטוויטר.

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד (תל"ם- יש עתיד) כתב בחשבונו בטוויטר לאחר ההצבעה: "מי ביזה את סמלי המדינה יותר מהממשלה הזו? מותר לרסק את חוקי היסוד, מותר לאיים על חייו של היועץ המשפטי לממשלה. מותר להביא את 'חוק הקורונה' שמרסק את הכנסת. מותר ראש ממשלה עם שלושה כתבי אישום חמורים. אבל חס וחלילה אם יראו למישהי את הציצי, המדינה תיגמר".

סגן שר התחבורה אורי מקלב (יהדות התורה) אמר כי "אין משילות וחוקים במחלוקת מאושרים. לצערינו אנחנו רואים חולשה והתרופפות ביכולת המשילות של מפלגת השלטון לצד התנתקות מצרכי הציבור. המריבות והוויכוחים הפנימים בליכוד משליכים על חוסר יכולת המשילות שלהם, אי אפשר להתנהל באין הנהגה".

יו"ר דגל התורה ח"כ משה גפני, אמר: "לא נשתף פעולה עם כחול לבן. אבל גם שלטון הליכוד שווה לכפרות, איפה היה רה"מ נתניהו? למה אמיר אוחנה הצביע בעד? אנו שוקלים את צעדינו". סגן השר מאיר פרוש הוסיף: "אם הליכוד לא מסוגל בנושא כה עקרוני לציבור החרדי לגייס את הרוב נגד, הוא מאבד את עצמו לדעת".

שר הבינוי והשיכון, יעקב ליצמן (יהדות התורה) אמר: "ההתנהלות הקלוקלת של כחול לבן בניגוד למשמעת הקואליציונית היא קריאת תיגר על השותפות הפוליטית איתם בצורה הזו. על הליכוד להחליט אם הוא יודע לנהל קואליציה או שהוא מאבד עצמו פוליטית".

בני גנץ, משה גפני, גבי אשכנזי (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
בני גנץ, משה גפני, גבי אשכנזי (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)

ברשימה המשותפת ההצבעה התפצלה: חברי הכנסת איימן עודה, עאידה תומא סלימן ועופר כסיף (חד"ש) הצביעו בעד הצעת החוק נגד טיפולי המרה. חברי הכנסת מרע"ם איימן חטיב יאסין, סעיד אלחרומי, ווליד טאהא ומנסור עבאס הצביעו נגד.

סגן שר הבריאות, יואב קיש (הליכוד) אמר בדיון: "הממשלה מתנגדת להצעת חוק ההמרה. ועדת השרים לענייני חקיקה דחתה את הדיון בהצעה. מדובר בנושא מורכב ורגיש. אני רוצה לומר בצורה ברורה. בקרב הרוב המוחלט של בעלי המקצוע הגישה כלפי טיפולים אלה שלילית בלשון המעטה. על כך אין מחלוקת. מאידך כלל לא ברור שקביעת עבירות פליליות ומשמעתיות נגד פסיכולוגים בלבד זה דבר נכון או נדרש. יותר מכך לגבי קביעת עבירת משמעת כפי שבדקתי הדבר מיותר למעשה כי גם כיום בחוק הפסיכולוגים בנוסח הקיים ניתן להעמיד לדין משמעי פסיכולוג שביצע טיפולים כאלה. פה הויכוח בינינו. לגבי קביעת עבירה פלילית, אני חושב שזאת לא הקביעה הנכונה".

לקראת הדיון וההצבעה הופעל לחץ כבד על השרים וחברי הכנסת של "כחול לבן" לתמוך בהצעת החוק, ואכן מפלגתו של בני גנץ החליטה לתמוך בהצעה. שר המשפטים מטעמה, אבי ניסנקורן, צייץ בטוויטר: "אף אדם לא זקוק להמרה. אתם טובים בדיוק כפי שאתם". ח"כים מהסיעות החרדיות קראו בזעם לעבר גנץ בתום ההצבעה: "לא תהיה ראש הממשלה". מנגד, חברי כנסת ממחנה המרכז-שמאל מחאו כפיים בתום ההצבעה.

גנץ עצמו צייץ: "טיפולי המרה נולדו בחטא, ומקומם מחוץ לחוק. לכן נצביע היום בעד החוק ונגד טיפולי המרה. לשם כך הגענו. את זה הבטחנו ונקיים. זה הדבר הנכון לעשות".

הצעת החוק קובעת כי "מי שרשאי לעסוק בפסיכולוגיה לא יבצע טיפולי המרה או יציע לבני אדם טיפול מסוג טיפולי המרה". פסיכולוג שיעבור על הוראות החוק רשיונו ישלל לתקופה שלא תפחת מחמש שנים.

השר חילי טרופר (כחול לבן) אמר היום בתכנית ב"בוקר טוב כנסת" בערוץ הכנסת: "יהיה דיון בסיעה. ברור שאנחנו נגד טיפולי המרה. אני מניח שהרוב יצביעו נגד טיפולי המרה, אם לא כולם. אני לא מכיר מישהו אצלנו שתומך בטיפולי המרה".

פורום ארגוני הפסיכולוגיה הציבורית בישראל קרא היום לחברי הכנסת לקדם במהירות את החקיקה בנושא. ד"ר שי איתמר, מפורום ארגוני הפסיכולוגיה הציבורית אמר: "אין דבר כזה טיפולי המרה. לא מדובר בטיפול, אלא בהתערבות גסה ומסוכנת, שעלולה לגרום פגיעה נפשית חמורה ואף להוביל להתאבדות. אין שום דרך 'להמיר' נטייה מינית הומוסקסואלית - להטרוסקסואלית, שכן נטייה מינית אינה הפרעה נפשית, אלא מאפיין אנושי".
 
לדבריו "טיפולי המרה הם נתיב מסוכן. הצועדים בו עלולים לפתח הפרעות נפשיות חמורות), ואף להגיע לסף האובדנות. חברי וחברות הכנסת- זו האחריות שלכם לוודא שהחוק הישראלי ישקף את אמות המידה האתיות הגבוהות ביותר בנוגע לטיפולי המרה, ויאמץ את עמדת הסתדרות הפסיכולוגים בישראל, התומכת בתיקון לחוק. אין מקום לפרקטיקה מסוכנת זו בעולמות הטיפול, ואין מקום לאלו המבצעים זאת בקהילה הטיפולית".

ד''ר צבי פישל, יו"ר איגוד הפסיכיאטריה של ההסתדרות הרפואית אמר לקראת ההצבעה: "אני מפציר בכל חברי הכנסת - אל תאפשרו ל'טיפול' מזיק להיות חוקי במדינת ישראל. החוק הראשון באתיקה הרפואית: ראשית אל תזיק. זה לא עניין של דת או עקרונות - זה עניין של חיים ומוות".

לקראת ההצבעה במליאה פרסם ח"כ הורוביץ הזמנה לציבור לדרבן את חברי הכנסת ולעודד אותם להצביע בעד חוק איסור טיפולי המרה שיעלה להצבעה במליאה, האוסרת ביצוע טיפולי המרה על ידי פסיכולוגים וקובעת סנקציות משמעתיות למבצעים טיפולים אלה.
עד כה שלח הציבור 19,347 מיילים לחברי הכנסת במטרה ליצור לחץ ציבורי ולעודד אותם לתמוך בחוק.