סגן נשיא לשכת המתווכים, אסף אפשטיין, שוחח היום (רביעי) עם ענת דוידוב בתוכניתה "איפה הכסף" ב-103FM והתייחס למשבר בשוק הדיור ברקע משבר הקורונה: "למרות שאנחנו נמצאים בשיא הביקוש מבחינת השכרות יש יותר דירות ריקות השנה מאשר בכל שנה אחרת. משפחות עושות חישוב מסלול מחדש, צעירים וסטודנטים שאצלם ממש רואים נטישה".  

"באזורי ביקוש וגם באזורים שיש בהם ביקושים קשיחים יש יותר דירות ריקות השנה מאשר בכל שנה אחרת. זו תופעה שהיא לחלוטין השלכת קורונה. אנחנו רואים דירות בערי הלוויין וגם בערים הגדולות, אני יכול לציין אולי את מודיעין כיוצאת דופן, אבל אולי בגלל שיש איזה אכלוס שנדחה באיזשהו פרויקט מגורים, זה יוצר ביקוש של כמה עשרות או מאות דירות", הסביר, "אבל באופן רוחבי אפשר להגיד שיש יותר דירות ריקות השנה לעומת שנים קודמות".

והמחירים?
"בנק ישראל למשל פרסם ממש בימים האחרונים, שהם רואים באזור דווקא תל אביב ירידה של 15%. אני חושב שעוד קצת קשה להסיק מסקנות".

15% זה משמעותי מאוד בתל אביב.
"מאוד, זה דרמטי, אבל צריך להבין ששם המחיר הבסיסי הראשוני הוא גבוה באופן יחסי. אני לא תמיד חושב שאפשר 100% להסתמך על הסטטיסטיקות האלה, כי צריך להסתמך על כמות הנבדקים ואת מי שואלים, וזה קצת קשה בעיקר בתחום של השכרות שאין בהן דיווחים תמיד, אבל ללא ספק רואים בעלי נכסים שעומדים חסרי אונים, או שיש להם דיירים צעירים שפשוט לא יכלו לעמוד בהשכרה, או שאין להם כבר עבודה". 

זהו, זו בדיוק השאלה שרציתי לשאול אותך, האם אתה מזהה צעירים וגם בני משפחה, זוגות צעירים שחוזרים לגור אצל ההורים, ויוצאים מהדירות כי הם לא יכולים לעמוד בתשלומים האלה?
"לחלוטין".

זו התופעה שבעצם מסמנת את המשבר הזה היית אומר?
"נכון, אבל אני לא חושב שזאת התופעה היחידה שמסתמנת. אני חושב שיש משפחות שעושות חישוב מסלול מחדש, אין מה לעשות. אם אחד מבני הזוג הוא עצמאי, אם שניהם עצמאים זה בכלל אסון כלכלי".

ואם אין עבודה אתה צריך לגור באיזשהו מקום, אז הולכים למקום יותר זול.
"לגמרי. עכשיו צריך לחשוב. יש גם חלק מהסטודנטים הצעירים, אני שוב חוזר לצעירים ולסטודנטים, שאצלם ממש רואים נטישה. שם הרבה פעמים הם לא משלמים את השכירות, ההורים משלמים, ואז ההורים אומרים 'חמודים, אנו כבר לא מסוגלים', שוב מאותן סיבות. חוסר ביטחון כלכלי, תעסוקתי, עצמאי, שכיר, חל"ת, יש כל כך הרבה סיטואציות ואנו נתקלים בהמון מקרים. בשורה התחתונה יש דירות שננטשות, יש דירות שמסיימים אותן אפשר להגיד בטוב, כי אנשים, בעלי הנכסים מבינים שאין מה לעשות, הדייר או הדיירים לא מסוגלים לשלם, ואני מקווה מאוד שגם עוברים בטוב. אני יכול גם לציין עוד נקודה מעוד כיוון, למשל דירות איירביאנבי, הן לא היו אף פעם משחק בשוק השכירויות הרגילות, נכנסו לשוק כמות של דירות איירביאנבי כי בעלי הנכסים הבינו שבמקום שדירה תעמוד ריקה לחכות לחו"לניקים שאין עכשיו, עדיף להשכיר לתקופות קצרות".

במחיר יותר זול לישראלים.
"העיקר שהדירה לא תעמוד ריקה. כמובן, אני בכלל אומר, כרגע אם הייתי צריך להמליץ משהו לבעל נכסים, יש כאלה שאומרים נחכה שיבוא השוכר הטוב, לא, לא בטוח שהוא יבוא ולא בתקופה הקרובה להשכיר".

אין שוכר טוב, כל הקודם זוכה.
"זה הטוב, והטוב זה בעיניי המתבונן. הטוב היום זה מי שמסוגל לשמור על הפרנסה שלו".